Kurang ajar : Murid dulu dan sekarang

by - April 14, 2010

Zaman bapak aku , guru ibarat malaikat maut ... pada masa yang sama juga sebagai dewa kayangan .. camana tu ? hehehe ... dengar kata , ok la ...kalau degil anak murid tu , sah sah kena pelempang kat situ gak ..

Zaman aku lak , mmg ada murid nakal tapi setakat nak rosakkan kereta cikgu teruk teruk tu , tak sampai hati .. apatah lagi nak bergaduh dengan cikgu ... Budak sekolah aku zaman tu , sejahat jahat pon tetap hormat cikgu lebih lagi cikgu perempuan .. Bukan kecik kecik anak murid .. ada size ala ala king kong tapi bila kena marah , nangis gak .. bukan pe , bila kena marah tu , semua anggap seolah kena marah ngan mak bapak ... nangis sedih je .. bukan takut pon ... Tapi bila berentap kat luar sekolah , jaguh semua .. haaaaa ... nasib baik aku tak join .. aku bukan takut cuma segan .. kot ada yang mati terbunuh atau aku yang terbunuh .. kan kan .. baik aku dok jauh jauh .. campur pon tidak , tengok pon malas ..

Zaman skarang ? Pergh .. lagi mengarut ... budak darjah satu dah kenal erti seks ! Mana aku tau ? Aku sendiri pernah mengajar .. ada budak kecik kantoi berprojek bawah meja time rehat .. huh .. kes naya tul ! Sunat pon belum ada hati nak berprojek tuu ..

Tu belum campur tangan mak bapak .. kena jentik pun nak saman cikgu .. Jadi , cikgu amik pendekatan paling selamat , ajar je la apa apa pun .. korang nak pandai ke nak bodoh ke , lantak la... kita marah diaorg , esok kena serbu ... pihak pentadbiran lak lepas tangan .. camana tu ?

Korang baca berita ni lak... dari hmetro >> ROSAK 9 KERETA


You May Also Like

7 comments

  1. budak ni kena bg rotan
    baru ikut
    klu dimanjakan
    haishhh

    BalasPadam
  2. alamak..
    seram pulak rasanya nk jadik cekgu pasni..hadooii

    BalasPadam
  3. sekarang ni cikgu yang takut ngan anak murid pulak. takut woo aklau nak tegor2 anak murid ni, kanga tak pasal2 keta calar..huhu

    BalasPadam
  4. anak2 zaman sekarg..cam tu la kn..siapa yg harus diprsalahkan??

    BalasPadam
  5. caner pulak klu mulut cikgu yang celupar??...

    BalasPadam
  6. Budak budak sekarang memang menakutkan tapi nak kata budak bandar melampau n budak kampung ok tak jugak,saya mengajar di Pedalaman Sarawak syukur Alhamdulillah muridnya sangat bangus cuma kurang pendedahan,taknak sambung skolah.Cikgunya pulak yang ting tong huhuu

    BalasPadam
  7. selain tugas hakiki,sy juga mengajar..tapi tak dipanggil cikgu, dipanggil tutor...

    student sy rata2 budak2 lepas SPM...ade yang baik, baiklah dia..ade yang jenis mulut jahat, kuat membantah arahan kita dan siap hempas kerusi masa nak duduk sebab sy tegur kenapa lambat..tapi taklah smpi tahap rosak kete atau pukul tutor lagi..

    cabaran guru2 ms kini, utk disiplinkan budak2...suami sy seorg cikgu sekolah dan kami saling berkongsi cerita dan pendapat...

    sy rasa pendidikan dahulu lagi bagus sebab ada hukuman rotan.nmpk kejam dan tak berperikemanusiaan, tapi hukuman inilah yang menjadikan kita ini "seorang manusia".sy pernah dirotan ayah semasa darjah satu kerana ponteng mengaji (nak tgk kartun pny pasal)..memang sy marah sgt pda ayah sy masa itu tapi bila dah dewasa, kita paham kenapa ayah sy buat mcm tu..

    skrg guna pendidikan kononnya psikologi lah bla2...hasilnya ? makin byk kes sosial berleluasa(cth: buang bayi,rogol, seks luar nikah, rasuah dll)..dulu2 bukannya tak ade berlaku, tapi tak sebyk beriyok mcm skrg!!

    sdgkan dlm islam pun dibolehkan merotan anak kalau umur 10 tahun masih tidak bersembahyang, tapi pukul utk mendidik, bukan pukul smpi patah riuk atau mati budaknye..

    maaf ye en ben, terpanjang lak, cuma situasi generasi zaman kini menakutkan sy utk membesarkan anak sy nanti..nauzubillahi min zalik minta dijauhkan dari keluarga kita dan kawan2 kita benda2 tak baik ni...amin..wallahualam..

    BalasPadam