BOLEHKAH MERAYAKAN PERAYAAN ORANG KAFIR?

by - Jumaat, November 05, 2010

 

Bagi Islam, terdapat dua hari raya yang diiktiraf sepertimana yang dikhabarkan oleh Nabi saw di dalam hadith baginda yang diriwayatkan dari Anas bin Malik ra. katanya:

Maksudnya: "Ketika Rasul s.a.w. sampai di Madinah, bagi penduduk Madinah itu ada dua hari (raya) yang mereka bermain (berseronok) pada hari tersebut sepertimana kebiasaan semua kaum (Rom dan Parsi), setiap umat itu bagi mereka hari raya mereka tersendiri. Dan adalah bagi orang Arab Madinah ketika zaman Jahiliyah terdapat dua hari yang mana mereka bermain (dan berseronok) pada hari tersebut. (apabila Nabi s.a.w. melihat mereka menyambut dua hari tersebut) Nabi saw bertanya: "hari apakah dua hari ini?" Mereka menjawab: "Adalah kami di zaman Jahiliyah bermain (berseronok) dalam dua hari ini." Sabda Nabi saw: "Sesungguhnya Allah telah menggantikan bagi kamu semua dengan hari yang lebih baik dari dua hari tersebut iaitulah hari raya al-Adha dan Hari raya al-Fitr." (Hadith ini diriwayatkan oleh Abu Daud dan al-Nasa-ie dari Anas Bin Malik. Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah berkata: "Sesungguhnya Isnad hadith ini berdasarkan syarat Muslim)

sambungan > Bahaya Syirik

You May Also Like

5 comments

  1. Kebanyakannya tau..saja wat tak tau sebenarnye..hrmmm.

    BalasPadam
  2. kat area umah aku nia da satu "kumpulan" tu,aper2 perayaan pun diaorg celebrate..aku pun tak faham diorg ni bangsa apa..

    BalasPadam
  3. kat area umah aku nia da satu "kumpulan" tu,aper2 perayaan pun diaorg celebrate..aku pun tak faham diorg ni bangsa apa..

    BalasPadam