Tiada istilah ketuanan Melayu dalam Perlembagaan

by - November 30, 2010

 

Tiada istilah ketuanan Melayu dalam Perlembagaan: Kay Kim

KUALA LUMPUR: Istilah 'Ketuanan Melayu' tidak perlu dibahaskan kerana ia tidak wujud dalam Perlembagaan Negara, kata pakar sejarah Profesor Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim. Beliau berkata dalam aspek sejarah, hanya 'Ketuanan Raja' yang termaktub dalam perlembagaan kerana rakyat perlu menunjukkan taat setia kepada raja.

"Sebelum ini tidak pernah disebut 'Ketuanan Melayu' dalam masyarakat Melayu. Dalam sejarah hal sebegitu tidak betul. Yang ada dalam perlembagaan cuma 'Ketuanan Raja' iaitu di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung. "Orang Melayu mendapat hak keistimewaan kerana mereka adalah rakyat raja, kerana itu raja yang penting. Kedudukan orang Melayu memang diberikan pertimbangan khas dan tidak perlu dipersoalkan," katanya kepada Bernama malam ini.

Beliau diminta mengulas kenyataan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mengenai Ketuanan Melayu yang dibangkitkannya ketika menyampaikan ucapan dasar pada Kongres Nasional Tahunan Ketujuh parti itu Ahad lalu.

Dr Wan Azizah meminta konsep Ketuanan Melayu dihapuskan bagi membolehkan anak-anak membesar dengan visi 'bangsa bermaruah' atau 'Melayu bermaruah'. Khoo berkata istilah Ketuanan Melayu hanya dibangkitkan oleh ahli politik bagi tujuan politik semata-mata, dan beliau melihat ahli politik sekarang sering membangkitkan isu yang boleh mendatangkan konfrontasi antara kaum.

"Ahli politik seharusnya memberi perhatian kepada perkhidmatan mereka kepada rakyat, menolong rakyat. Bukan menggalakkan rakyat untuk bergaduh," katanya. Sementara itu, Pengarah Institut Kajian Etnik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Profesor Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin sependapat dengan Khoo bahawa
istilah Ketuanan Melayu hanya ciptaan ahli politik dalam menggambarkan kedudukan politik dan ekonomi orang Melayu.

Sambil mempersoalkan tindakan Dr Wan Azizah, beliau berkata kenyataan isteri Datuk Seri Anwar Ibrahim itu hanyalah gimik politik dan untuk menutup kemelut yang dihadapi PKR ketika ini.
"Saya tidak tahu kenapa timbulkan isu ini. Apa yang saya nampak adalah 'Ketuanan Anwar' dalam PKR. 'Ketuanan Anwar' yang perlu dihapuskan. 'Ketuanan Melayu' hanya nak kaburkan 'Ketuanan Anwar'. Pada pandangan saya, konsep itu (Ketuanan Melayu) tidak ada," katanya.

Beliau berkata Dr Wan Azizah perlu melihat semula apa yang dimaksudkan dengan ketuanan itu dan tidak seharusnya mempersoalkan hak keistimewaan orang Melayu yang telah termaktub sejak zaman kesultanan Melayu lagi.

Shamsul Amri berkata jika dilihat dalam soal ekonomi, kaum Cina mendominasi sebanyak 70 peratus daripadanya manakala Melayu hanya 30 peratus, dan tiada istilah kaum Melayu mendominasi dalam semua aspek. "Kalau kita lihat sepatutnya 70 peratus itulah yang tuan. Jadi, ketuanan Melayu itu menunjukkan apa? Apa dia ketuanan itu? Dia (Dr Wan Azizah) sendiri tidak jelas apakah maksud ketuanan itu," katanya.

Beliau berkata ahli politik seharusnya memikirkan isu yang relevan untuk dibincangkan dan tidak membangkitkan isu yang boleh mendatangkan kesan buruk antara kaum. -- BERNAMA

- BHARIAN-

You May Also Like

8 comments

  1. dah ada segelintir pihak yg ingin menghapuskan perkataan melayu pada raja-raja melayu,nak hapuskan hak keistimewaan org melayu...memang x sedar diri betul..x suka boleh pindah..jgn dok m'sia...

    BalasPadam
  2. waaahhh... bahaya betul komen si prof ni & jugak dari azizah pkr ni.
    apa nak jadi nih...

    BalasPadam
  3. orang macam ni...tak ingat diri dia sekadar hamba Allah semata-mata..tapi, sengaja nak menaikkan diri sebab dia fikir dia banyak pengaruh...

    BalasPadam
  4. istilah ketuanan melayu memang tak ada, benda ni momokan org politik je

    BalasPadam
  5. betol! mcm kat tempat kite org sibu,swk.. cina je yg kuasa dlm bab tu.. :'(

    BalasPadam
  6. ~Hurm~
    buat mcm tu semata2 nak raih sokongan politik??...
    fikirlah elok2
    (^^)

    www.izzlatif.blogspot.com

    BalasPadam
  7. pening da dengan sistem pentadbiran skunk ni..

    BalasPadam
  8. waduh...gamat..
    hurrmmm...pelik2...well..

    http://pmr.penerangan.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=2037:apa-makna-ketuanan&catid=361:bahan-maklumat&Itemid=1

    dkt sni citer pasal ketuanan melayu...sharing is caring =)

    BalasPadam