Aku malu sebenarnya bergelar blogger..

by - Rabu, Januari 12, 2011

 

Serius .. aku malu .. Malu apa ? Malu bergelar blogger .. Bila orang tanya  apa itu blogger , dengan mudahnya kita menjawab , orang yang menulis di dalam blog ..  Menulis apa saja menurut pendapatnya .. Menarik bukan ?

Memang menarik .. tapi blogger menulis bukan untuk suka suka saja .. Blogger yang bagus menulis sambil menyampaikan .. Bukan sekadar menconteng di atas kertas kosong ..

Bagaimana pula blogger yang tak bagus ? Blogger yang tak bagus bagi pendapat aku ialah blogger yang menerapkan unsur unsur negatif di dalam blognya .. blog yang penuh dengan kata kata kejian.. caci maki .. kutukan .. Apa yang ingin disampaikan sebenarnya ?? 

Aku ? aku malu nak bergelar blogger sebab dari segi penyampaian.. Blog aku ni , budak sekolah pon masuk baca .. Bayangkan jika tulisan aku ni bercampur baur .. Jap ada bahasa inggeris .. jap ada bahasa melayu .. jap ada bahasa sms .. Mmg betul , diorg boleh membezakan .. Tapi lama kelamaan , sedikit sebanyak  pasti akan terpengaruh jugak .. Yelah , contoh dah depan mata .. Mesti terikut gak kan .. Mereka akan ikut contoh yang dah lama ..

Bayangkan jika aku ini blogger yg masih dok menuntut di 'U'/IPTA .. Bahasa dalam blog aku ni ala ala manja atau pelat mahupun cute la gitu.. Tak ke budak sekolah geleng kepala je ? Ni ke contoh pelajar 'u' ? Mmg banyak contoh pelajar u yang mempunyai blog yang bagus tapi blog tu kurang mendapat sambutan kan ? Yang dapat sambutan ni biasanya yang cute cute gitu .. cuba cuba la 'mendidik' sambil berblog.. Gunakan pendekatan secara halus .. gunakan psikologi mendidik pembaca ..Dapat pahala weh.. bukan sekadar dapat trafik atau $$ .. Tu yang paling penting... ganjaran di akhirat ...

Aku tak suruh cintakan bahasa kita tapi gunakanlah bahasa kita dengan betul ... David Teo punya la berusaha nak cakap bahasa kita walaupun tungang langgang .. tapi dia tetap dihormati kan ? Sbb apa ? Berani mencuba lalu menghasilkan kejayaan ..

Didik pembaca kita .. didik pembaca kita ..!

You May Also Like

42 comments

  1. insyaAllah . nak menulis dgn lbih baik lepas nie :D

    BalasPadam
  2. Tak lupa juga pembaca blog. Pembaca yang bijak cuma akan mencontohi catatan yang positif sahaja manakala unsur-unsur negatif akan mereka abaikan :)

    BalasPadam
  3. sangat setuju dengan abang ben.. moga2 abang ben pun tergolong di dalam golongan blogger yang baik2 belaka :)


    Blog saya|Klik sini

    BalasPadam
  4. Wah.... dalam maknanya. Menulis sambil mendidik.

    BalasPadam
  5. saya setuju dengan Ben.. Berblog bukan semata-mata untuk wang tapi biarlah ada ilmu yang dapat di manfaat kan oleh para pembaca sehingga dapat menjadi saham di akhirat kelak.

    BalasPadam
  6. yurp...
    lgpon,blogger da mcm satu kerjaya skarang..

    BalasPadam
  7. insyaallah akn tulis dengan lebih berilimiah~

    BalasPadam
  8. Mencuba tanda kejayaan...dan jangan mencarut! :p

    http://wacanaku2009.blogspot.com/2011/01/10-perkara-kenapa-korang-jangan.html

    BalasPadam
  9. yer bro..yg ni sya stuju, walaupon saya taw dlam n3 yg sya buat xdala prfect tpi sya harap apa yg nk dsmpaikan 2 smpaila dekat pmbaca..sya cte pnglaman sya tpi ada kaitkan dgn moral

    BalasPadam
  10. saya sedang berusaha ke arah itu..:)

    BalasPadam
  11. takutnya dengar abg ben komen..agak2 apa la pandangan abg ben kat blog saya kan kalau abang ben baca..huhu..

    BalasPadam
  12. sedang kearah itu..mmg tabik la kat abg ben!!

    BalasPadam
  13. Tq BA,saya usaha nak tulis dlm bahasa yg betul

    BalasPadam
  14. bahasa jiwa bangsa..lepas ini kena ambil berat dengan bahasa yang akan digunakan..tidak boleh rojak2 yer...ingat pesan en ben kita...thanks en ben

    BalasPadam
  15. waaa~ malunyaa akuuu. * sigh.
    cm terkena ats muka. :PP

    BalasPadam
  16. Bab bahase ni yang bercampur jugak ni..he he Tapi mesej tetap ade.. tu la care penyampaian di blog aku... yang terbaru pasal jangan mencarut.. Sape2 yg suka mencarut..bace tu..:)

    BalasPadam
  17. setuju sangat la dengan entry, nak2 yang pasal U tu... =P

    BalasPadam
  18. doa kan kami yang terbaik ye abg ben....

    BalasPadam
  19. hmmm...betul tu...belog saya pun lintang pukang bahasanya;..huhhuhu..

    http://kisahkuygbenar.blogspot.com

    BalasPadam
  20. Insya Allah ... moga semua yang membaca entri ini akan memuhasabahkan diri masing2 dan mengambil manfaat daripadanya ...

    BalasPadam
  21. hoho@ betul jugak tuh! kadang kadang rep pon pening bila baca blog sendiri kalau byk campur2 macam nasi campur!

    BalasPadam
  22. oleh itu, lebihkanlah penggunaan bahasa kebangsaan kita sementara mengurangkan penggunaan bahasa yang tidak boleh digunakan dalam peperiksaan. huahuahua

    BalasPadam
  23. En Ben.. nk tnya sikit... sikit jew, kalau mcm blog sye kn bnyak jgak yg bcampung dengan bm + bi.. tpi rasanye perlu ke ek betulkan tatabahasa lagi pun sye bblog suka2.. [Patut la blog sye kurang pengunjung]

    BalasPadam
  24. setaip kali sy buat entry, mesti berazam nak guna 1 bhs jer. B.I atau B.M. tetapi tercampur jugak. sudahya macam rojak.

    BalasPadam
  25. aww....betul tu, saya setuju.. tp memang dah menjadi budaya kite sekarang kan bahase rojak tu, dalam satu sentence tu saye dah cube utk x rojak kan bahse..tp, so far belum berjaye...same2 la kite berusaha ye rakan2

    BalasPadam
  26. setuju dgn abg ben...sebab blogger yang dah senior nie akan menjadi ikutan ramai...lagi2 blogger ygg byk follower..lg diikut..so memang kene jage adab utk berblog nie..macam kita kat dunia luar juga..tp beza ny..kita jumpe orang ramai di alam maya..semua kene jaga...bru la aman dunia..tiada kutuk-mengutuk,..

    BalasPadam
  27. berusaha memperbaiki kesalahan dr masa kesemasa...

    BalasPadam
  28. DeQdEq setuju....

    bila makin lama menulis blog ni, DeQdEq mula rasa nak berbahasa dengan lebih baik....bila tertulis singkatan DeQdEq akan cuba betulkan biar ejaan penuh...

    sebolehnya nak pastikan dapat juga memertabatkan bahasa melayu...cuma masih ada juga kekurangan DeQdEq bila menulis..

    BalasPadam
  29. huhu...belajar dari kesilapan.
    nak improve la pas ni~

    BalasPadam
  30. Katakan tidak kepada penggunaan bahasa SMS secara keterlaluan dan tak bertempat!

    BalasPadam
  31. betul..kalau bukan kite yang jage bahasa kite,siapa lagi yang nak jaga bahasa kita kan??
    orang putih..HAHA..gelak dulu..
    lagi-lagi orang senior macam Abang Ben, orang semua ikut sebab percaya dah makan garam terlebih dulu..kalau blogger- blogger senior tulis yang tak elok atau gune bahasa yang tak baik, blogger2 baru macam saya pon akan terikut..

    BalasPadam
  32. memang respect both david teo and david arumugam.. ngeh3x... walaupon agak sakit perut gelak bile dierang bercakap, tapi dierang ade usaha... thumbs up...!!

    BalasPadam
  33. respect both david teo and david arumugam.. walaupon penat gelak bila dengar dieorang cakap. tapi die orang ade usaha. thumbs up..!!

    BalasPadam