Aku pelik sebenarnya ...

by - Januari 28, 2011

 

Kau orang mana ? Sapa sini orang Kedah ? Habaq mai sat ? Secara automatik tukar loratnya .. Kalau Kelantan lak , haaa.. aku tak teror lagi .. Kalau KL lak .. kalau dulu main lu gua .. skang omputih jer... Melayu ngan melayu pon omputih .. tersasul gak cakap melayu.. time " LAAAAA"   ..

Bila bercakap tentang kenegerian ni , ramai yang bersemangat kenegerian .. Aku pelik sebenarnya .. nak utamakan kenegerian atau bangsa agama  dan juga negara ?

Ada orang anti orang negeri sekian sekian .. Oh.. katanya tak boleh masuk .. Bukan apa.. bila jumpa geng dia , mesti cakap bahasa negeri dia .. Tapi aku perhatikan orang tu kalau jumpa geng dia pon cakap negeri dia gak .. peliknya dia leh bencikan orang lain lak bila buat gitu ?

Semangat 1MALAYSIA ?  .. tolak tepi kenegerian .. utamakan agama , bangsa dan negara .. Jika ke tiga tiga ni tak dapat nak hayati , jgn mimpi nak 1MALAYSIA ..

Aku .. melayu beragama Islam berwarganegara MALAYSIA .. aku cintakan agama aku , bangsa aku dan negara aku .. Mereka yang berwarganegara Malaysia juga adalah saudara saudara aku .. Perlukah aku mengkelaskan mereka ? Tidak perlu sama sekali .. Jika kita buat demikan , negara kita bakal hancur .. Sana sini huru hara.. pergaduhan... Semangat kenegaraan patut menebal dalam negara kita .. Cintakan negara .. cintakan tanah air sendiri.. Bukan sebilangan tanah di dalam negara kita ini saja patut kita amik tahu ..

Tolak tepi kenegerian .. kita serupa .. darah sama merah .. tiada lebih tiada kurang ... sama sama bakal berdiri di padang masyar nanti ..

You May Also Like

22 comments

  1. cek orang kedah! awat ni.. habaq mai kat cek. hehe

    BalasPadam
  2. betul tu bro..setuju..kita satu malaysia..kat bilik ni 3 org rmte org kelantan ,iqbal org ganu..oke je leh masuk...kadang2 jadi bahan lawak lak bila masing2 cakap loghat masing2..

    BalasPadam
  3. Nice One abg ben..
    Biar ramai yg buka mata..
    Kita semua 1Malaysia..
    Cuba lah kita realisasi kn hasrat mantan PM kita, Tun Mahathir..
    Wujudkan identiti Malaysia..
    Klu org tanya.. Kamu org apa??
    Jawab jak lah.. I'm Malaysian~ =)

    BalasPadam
  4. cek pon org kedah...
    mgkin bagi depa rasa xselesa kot bila dengaq loghat dlm bhasa laen...
    ue yg slah phm sikit..tp setakat ni,takda masalah dgn kawan2 ngri laen..

    BalasPadam
  5. ala...senang-senang blaja je sume dialek...cakap dialek masing-masing tapi sume paham... apa salahnya kan? Huhuhu

    BalasPadam
  6. haha , betul! sibuk nak backup negeri msg2 paling bagus , 1mnalaysia semua hilang ,

    BalasPadam
  7. bukan apa bro... bila ckp sama loghat, rasa makin mesra... apa2 pun tetap 1 malaysia...

    BalasPadam
  8. anok kalate mai doh nie..skng duk stdy aloq staq ok je,rilex sajo geng ngn budak2 sini..abg ben kalau nak mai aloq staq habab la yer,ambo blnjo ayaq milo..hehehe..
    *abg ben nanti kalau nak datang alor star bagi tau la yer,leh saya belanjo air milo. :)

    BalasPadam
  9. abg ben, sory komen kat sini. tak tau nak tanye kat mane. or tanye kat sape. bole tolong tak. ade masalah la. hurmmmm


    http://yayacutieystories.blogspot.com/2011/01/kenapa-entri-saya-publish-keluar-lambat.html

    tensen udah ni.

    BalasPadam
  10. tuh la..xde bezanya..sm je kan bro..

    BalasPadam
  11. semangat kenegerian itu tak salah
    cuma kalau melampau tu dah di ibarat semangat asabiyah aka berpuak puak....dalam isle bende mcm tu tak di galakkan sebab kita semua bersaudara yang membezakan antara kita adalah iman

    BalasPadam
  12. Eden oghang KL tapi dah lamo monotap kek Nogoghi Sombilan! Hehe...

    BINGO!!!

    BalasPadam
  13. ehhh?? ade ker rakyat mcm nie ?? hahaha...saya jenis x kisah....lagipun saya kacukan
    1Malaysia~~~~~

    BalasPadam
  14. Yo, sini orang kedah. btw stuju sgt dgn Abang ben.

    BalasPadam
  15. saya setuju.jadi PM je la inche ben..saya undi punya..hehe

    BalasPadam
  16. naz kena campak kat sabah pun bole, kena campak kat smnanjung pn bole...takde mslh. tapi, klu ckp psl 1 malaysia..naz lbh suka rakyat yg ada kat sabah ni..tak beza kaum, agama dan bgsa...semua bole gaul. Walaupun naz berasal dr smnanjung, tapi tetap berpendapat..sabahan best :)

    BalasPadam
  17. ceq orang perak.. heh~ lari tajuk..
    btul2.. bangga jadi orang Malaysia ni..

    abg ben..sudi2 la lawat entry ni..
    entry pasal abg Ben..

    http://cikreenatan.blogspot.com/2011/01/tak-kenal-maka-tak-cinta.html

    BalasPadam
  18. Daus lahir ganu..dux kelantan penah,menetap kat pahang..sekarang blaja kt kedah..fleksibel kan hihi

    BalasPadam
  19. setakat ni ok je lagi..
    sy org kelntan.. and sy kawan ngan sume orang.. melayu, cina, india..
    klntan, ganu, kedah, jhr, kl.. and seluruh negeri sy kawan.. ok je,, lalala~
    ^^

    BalasPadam
  20. wahaha..mmg pn.org ni kata x ngam la dgn org tu. org tu kata org negeri ni mulut xde insurans la.mne2 ngeri sme j..klu mulut dh mmg mcm tu..kasi suture j.oopss..gurau j k.sy ni org KL. lahir Perlis.ske ckp klntan.mcmna tu??

    BalasPadam
  21. kawe ore klate..
    bakpo nyo abe ben wey??
    hehehe... =)

    BalasPadam