Mak aku marah laa ...

by - Januari 27, 2011

 

Mak aku marah kalau bab makan ...

  • kalau makan tak abis
  • makan memilih ..
  • tak basuh pinggan lepas makan
  • kalau basuh pinggan pon , sambil bergayut dengan awek
  • pilih pinggan je basuh
  • basuh pinggan tapi tak basuh sudu garpu
  • basuh tak guna sabun ... alasan sabun abis ... padahal dah beli.. malas cari ..
  • basuh pinggan sendiri ..
  • basuh tak bersih ..
  • biar tetamu basuh pinggan sendiri
  • makan mengadap awek...
  • makan cam kebuluq orang utara kata ..
  • tak nak makan sayur ..

Tapi bila bab makan ni , mak aku open minded sikit .. berbeza ngan bapak aku .. kalau aku tengok je lauk tak sedap , aku start membebel .. Dulu laa.. zaman kanak kanak dulu ...

Maka , terdengarlah suara bapak aku bak halillintar membelah bumi ..

" Hang makan apa yang aku makan ! "

Mak aih... boleh laaa bapak aku makan kari kari kari .. Mentang mentang orang penang .. Arghhh.. tamo kari arr... Maka maggie sasaran aku .. Huhu.. aku sanggup g kedai beli maggie.. Hehe.. kedai pon dalam rumah aku gak .. dulu niaga kecil kecilan..

Sekarang , nilai seringgit membawa seribu makna.. tapi tiada makna nilai duit jika hendak disedekahkan pada yang memerlukan ...  Mmg susah nak cari duit .. tapi cukup senang untuk dibazirkan begitu saja ...

You May Also Like

17 comments

  1. makan sambil gayut ngan bf/gf lagi la pantang.

    BalasPadam
  2. sekarang ramai yang makan smbil main msg..kih3

    BalasPadam
  3. kari mmg sedap, lagi2 kalau kari ketam, best siot hirup kari uh. kaw2

    BalasPadam
  4. lain kali bergayut la dekat dahan2 yg berhampiran . heheh sbg alternatif lain, haha .

    BalasPadam
  5. Mak aku pun marah klu tak bgi habis makanan..
    Mak aku pun marah klu terlalu memilih makanan.. Mak aku kata, makan jak lah apa yg ada.. Bukan org senang.. hehe~

    Aku sokong kata abg Ben..
    Sedekahkan lah pada yg memerlukan..
    hehe =)

    BalasPadam
  6. Salam..

    tak faham ayat last ni :

    "Sekarang , nilai seringgit membawa seribu makna.. tapi tiada makna nilai duit jika hendak disedekahkan pada yang memerlukan ... Mmg susah nak cari duit .. tapi cukup senang untuk dibazirkan begitu saja"

    BalasPadam
  7. mak marah kalau makan sambil bercakap.

    BalasPadam
  8. makan depan TV.. ngadap tv sambil makan.. tu pun orang tua marah gak tu..

    BalasPadam
  9. MAK YUYU DAH PESAN DARI KECIK. JANGAN MAKAN KEROPOK DAN MEGGI ^^

    BalasPadam
  10. @Ustaz Love

    nilai seringgit tu terlalu besar bagi kita .. tapi jika nak sedekahkan pada yang memerlukan , jangan amik kira nilai harga tu ... tutup mata , ikhlaskan hati .. sua je apa yang kita mampu .. kalau dok pikir rm1 ni susah nak dapat , maka kedekutlah kita ...

    ibarat ada sekeping roti.. kita kelaparan .. tapi bila ada orang lebih lapar dari kita , jangan hiraukan perut kita .. sedekahkan jika rasa kita kasihankan padanya .. gitulah adanya...

    BalasPadam
  11. salam, kenapa orang utara suka sangat kat kari ni...kalau kenduri mesti ada lauk kari....gulai tempoyak, asam pedas tak makan kut...

    BalasPadam
  12. mak saya marah kalau tengah makan main msg ! haha

    BalasPadam
  13. @Ustaz Love

    "Sekarang , nilai seringgit membawa seribu makna.. tapi tiada makna nilai duit jika HENDAK disedekahkan pada yang memerlukan ... Mmg susah nak cari duit .. tapi cukup senang untuk dibazirkan begitu saja"

    minta maaf bro ben, maybe ayat tu salah...sepatutnya cammni

    ""Sekarang , nilai seringgit membawa seribu makna.. tapi tiada makna nilai duit jika TIDAK disedekahkan pada yang memerlukan ... Mmg susah nak cari duit .. tapi cukup senang untuk dibazirkan begitu saja"

    pendapat sayalah, perkataan HENDAK tu salah digunakan...sorilah kalau salah plak^_^

    BalasPadam
  14. @DjahHadijah
    hendak disedekahkan .. maksud saya di sini perbuatan... jika dia hendak sedekah , maka jangan fikirkan nilai itu ..bagi yang termampu .. kalau fikirkan nilai tu , maka 'hendak' itu jadi teragak agak .. maka ilanglah keikhlasan ..

    BalasPadam
  15. zaman remaja aku dulu aku pernah sangat benci pada mak aku. :-/ tapi sekarang, tu semua aku dah lupakan.kadang2 aku rasa menyesal sebab penah benci mak aku. sebab apa aku benci mak aku..... dah lama aku lupakan hal ini. tapi sejak adik aku datang ceritakan keadaan mak aku sekarng, aku agak kusut. kenapa perangai mak menjadi lagi. tapi bukanlah sebab perangai mak yang buat aku benci. tapi dulu masa kecik2 aku rasa aku dijadikan macm orang gaji. duduk pulak dengan ayah tiri yang memang garang.

    saat dan ketika ini, apa yang aku harap, mak diberi hidayah.mungkin juga badan mak ader penyakit sebab tu dia mudah terpesong.Tuhan kau berilah hidayah pada ibuku. ...

    p/s: buruk2 ibu, dia tetap ibu.Kita cuma perlu jadi seorang anak yang soleh/solehah supaya doa' kita Allah terima buat bantu ibu.

    BalasPadam
  16. Mak marah kalau makan sambil massage bf/gf.

    Ehm, sokong kata-2 Abg Ben yang last tu. Nak bazirkan duit senang sangat tapi bila nak bagi dekat orang yang lebih ememrlukan tu punyalah susah.

    BalasPadam