Ciplak entri eh ?

by - Sabtu, Januari 08, 2011

 

Hurm... hurm... hurm...  Aku , seorang hamba Allah yang mana hidup atas nikmatNya yang senantiasa belajar agar mengucapkan Alhamdulillah .. Mati aku nanti , yang dibawa ' ke sana ' adalah amalan serta sedekah jariah aku saja ..

Aku tak mampu bina masjid .. Aku tak mampu bersedekah  ribuan ringgit .. Atau apa saja melibatkan wang ringgit ... Buat masa ni , mmg belum mampu.. cukup untuk aku dan isteri aku serta keluarga .. Mana tau , kalau ada rezeki lebih , insyaAllah .. namun jika ada yang meminta , tidaklah aku menyorokkannya pula .. Tak bagus tau kedekut .. Ada lebih , kita kongsikan bersama .. okeh ?

Ada sahabat blogger tanya aku , camana nak kesan entri kita dan elak dari diciplak ? Takat ni ada la satu web tu tapi keberkesanannya aku tak pasti la .. Cuma bagi aku la kan ... Kalau entri kita tu bagus , ada la blogger yang amik dan letak diblognya dan buat cam harta persendirian dia .. hurm... kalaulah berguna pada pembaca , biar je la.. anggap je sedekah kita .. kita nak bising bising pon wat penat jer.. niat kita dah cam tak betul.. buat semata mata nak dapatkan trafik dan bukannya untuk memberi info atau kesedaran ..

Aku sendiri suka amik artikal dari web cendiakawan namun aku beri backlink dan kredit.. aku tak sanggup menerima komen yang bagus atas bukan hasil usaha aku .. Malu aku ..

Aku tak pernah nak check samada entri aku pernah di ciplak atau tidak .. Sbb apa , aku tulis ikut gaya aku .. orang dah boleh kenal dah.. walaupun bukan semua la baca kan ..  Cuma aku tak suka orang guna gambar aku langsung ! Minta kebenaran aku dulu .. Entri ok.. gambar adalah peribadi ! haaa.. tu dah salah .. aku tak ragu ragu untuk buat laporan pada pihak berkuasa jika disalah guna ...

Entri kita .. ada info.. ada kebaikan buat mereka yang membacanya , pahala untuk kita .. Selagi ada pembaca , selagi itu ada pahala.. Insyaallah .. Bayangkan jika mereka menyebarkannya .. Bila kita dah mati , masih ada yang membacanya lalu mendapat kebaikkan dari situ , kita juga dapat ganjarannya .. Bukankah itu lebih bagus ? Abaikan backlink .. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui ..

Apa pun , buat blogger yang masih belajar mengenai dunia blog ni , hormati hak milik orang lain .. bagi kredit dan backlink.. jangan terlalu mengejar trafik sehinggakan tidak kenal halal atau haram ... okeh ?

Aku pon masih belajar.. cam korang .. :) .. kira nasihat ni aku pon kena amik tau gak la ..

You May Also Like

34 comments

  1. tq nsht pjg lebar sggh ni he3.yelah mls nk fkr..kite pun suka menulis dah tentu nk bg kwn2 baca..tak yahlah disable right klik..sama2lah sebarkan kebaikan entri utk renungan bersama.bak kata sorang blogger tu,kalau tak nak entri di share,kalau tak nak entri di copy paste,baik tak yah buat blog,bungkus dan ikat rapat2 simpan bwh katlk.huhu..yelah.yelah...kite tak kedekut kongsi ilmu,nak share blh aje..

    BalasPadam
  2. blogger boleh check sama ada entri blog anda ditiru atau tidak.

    taip url blog anda di Copyscape Plagiarism Checker

    selamat mencuba. jangan terkejut kalau blog anda ditiru oleh sesetengah blogger tanpa anda sedari :)

    BalasPadam
  3. mungkin tu juga kira sedekah yg tak nampak...moga orang yg ciplak tu mendoakan kejayaan kita.

    BalasPadam
  4. bagi saya tak kisah kalau ada yg nak amik atau copy enrty aku coz tu tuk kita bersama.. skiranya entry tu adalah mgenai kebaikan kita bersama bukan kah itu namanya dakwah.. kalau ada org nk copy saya lebih suka.. coz kita berkongsi dgn pembaca2 lain.. aku x kesah.. saya pun ada jg ciplak enrty abg ben.. tp saya olah2.. tukar p ayat pasif hahaha.. apa2pun saya bg kredit or backlink abg ben..

    BalasPadam
  5. huhu aktiviti plagiat ni mmg takkan luput di dunia. redha jela :)

    BalasPadam
  6. hargai penulisan orang lain...

    BalasPadam
  7. yup2 sokong sgt dgn ape abg ben kate better cari idea sendiri dari dari rompak org punye :P

    BalasPadam
  8. @Lailimnjadik tol web yang hang bagi..eheh..makaseyh

    BalasPadam
  9. jiji : sama2lah kita berkongsi ilmu.

    * saya pernah buat entri Adakah Blog Anda Ditiru dalam blog saya.

    BalasPadam
  10. aku sokong...sedekahkan saje...dapat pahala

    BalasPadam
  11. sangat setuju dngan kata abg ben. :) wink wink

    BalasPadam
  12. tazkirah awal pagi...thanks abg ben

    BalasPadam
  13. Abg Ben.. mcm mane kalau ika nk publish karya2 ika cm puisi ke cerpen ke novel ke komik ke kat blog... takut ade owg ciplak la pulak. pastu ckp dowg yg karang.. tah2 wat buku lak ika nye karya tu.. sedih2....

    BalasPadam
  14. jika entry kita itu di'copek' ini bermakna gaya penulisan kita di dikagumi oleh si 'pencopek'.

    BalasPadam
  15. sebarkan yg baik2 jer...ilmu x leh kedekut

    BalasPadam
  16. pernah gak beberapa kali diciplak.... hmmmm kalau setakat quote ok aja tapi 100% sure tension kan tapi tabik pada bro yang tak kisah

    BalasPadam
  17. thanks cik ben...hope tak amik hak milik orang lain.
    tips yang diberikan boleh buat pengjaran

    BalasPadam
  18. sokong!kalau entry2 bermaklumat cam tazkirah dan sbgainya boleh nak copy ntok sebar2kan..tapi kena bagi creditlah atas usaha org lain..

    BalasPadam
  19. tak rasa berdosa ke ciplak entry org laen..esh3

    BalasPadam
  20. abg ben yang baik hati... hehe kalau ciplak sebijik2 cane pulak tu ye,,, kalau olah2 xpe lah heeee...kalau ayat pun same melampau tu... kalau suka dalam entry hihihi pun tiru jugak ..
    papepun..xperlu nk marah tp bgga2 ade jugak org yg suka entry smpai tiru

    BalasPadam
  21. terima kasih kerna mengingatkan

    ye, entry yang mengingatkan orang lain tu untuk saham akhirat nanti

    BalasPadam
  22. Maybe blogger lain akan marah.. tapi kalau saya.. saya cuma rasa marah kalau entri merapu kena copy.. haha.. tp kalau untuk kebaikan.. xda masalah.. biarpun mungkin penat menulis kan.. tapi klau diclaim dia punya en3.. hoho.. nasihat cara baik jak la.. tidak mengutuk.. mengutuk tu hanya mnamabah dosa jak.. malah hanya menunjukkan etika yg kurg baik dari si penulis.. dan mengutuk itu disukai syaitan.. full stop.. hehe..

    BalasPadam
  23. salam, nasihat yg bagus dari ben utk semua blogger....khususnya buat blogger baru.

    BalasPadam
  24. baiklah abg ben..nasihat dn tunjuk ajar nie sngt berguna untuk sy..

    BalasPadam
  25. sedekah dan wat amal jariah.. hua3~ mls nk lyn.. wat sakit jiwa klu tau.. baik xpyh tau.. kn3?? ^_^

    BalasPadam
  26. xpe3...klu arini entry kita dikopi, esk lusa entry si pengopi tu plak akan dikopi oleh pengopi lain..

    MUDAH TAPI SUSAH

    BalasPadam