Masih ada masa ...

by - Selasa, Januari 25, 2011

 

Teringat komen dari seorang rakan blogger semalam ...

"Hai Ben Ashaari, it is my 1st time here.
just to share, i blog sebab minat gila, sometimes i think i obsess with blogging, even masa jalan-jalan and nampak something, trus *ting!!* keluar bulb lampu "i want to blog this" its more to passion. so nasihatnya, kena ada passion, bukan for DUIT semata-mata, niat dah ke laut, isi blog haruk.padahal yang penting isi blog entry. just my 2 cent!! " > Qi_Cinoi.Lavigne

Sebenarnya , itulah yang aku buat sekarang .. Pada awal mula aku berblogging , segalanya adalah kajian .. Bila mengkaji , aku benar benar mencari kesahihah kata kata mereka iaitu berblogging mampu menjana pendapatan sampingan dan mampu mengutip ribuan ringgit sebulan .. Benarkah kata kata itu ?

Pada masa yang sama , rakan rakan blogger lain saling bersaing untuk berada di puncak .. Mengejar populariti .. ingin menjadi bintang dalam dunia blog di Malaysia ini ..  Walaupun bukan semua begitu tapi bilangannya tetap besar .. Aku ? Aku sekadar ingin membuktikan pada diri aku ini dan juga mereka di luar sana bahawa aku juga mampu mencipta 'bintang' aku sendiri .. dengan usaha , kerajinan dan paling penting ialah kreativiti aku .. Berjayakah aku ?

Hari ini , aku dapat lihat ramai seperti aku setahun yang lepas ... Mungkin mampu mencipta nama pada suatu masa nanti cuma apakah mereka mampu bertahan lama atau sekadar 'panas' buat sementara saja ?

Masa adalah faktor utama... Masa untuk berblog.. masa untuk mempromosi ... masa untu belajar .. dan banyak lagi ... Jika alasan adalah masa maka sukarlah segalanya ...

Kita dan masa adalah kembar ! Setiap langkah adalah masa .. Setiap udara adalah masa... Tak mampu kita berpisah dengan masa.. Apa yang boleh kita buat , kita uruskan masa kita .. Sudahkah kita menguruskan masa itu ?

You May Also Like

22 comments

  1. ade seseowang ni ckap yna berblog ni sebab nak glamour..tapi yna berblog sebab minat menulis..

    BalasPadam
  2. betul sgt2 pendapat ni..bila kita seronok menulis baru kita rasa puas..kita tulis,tulis dan terus menulis..di situ kita akan belajar..

    faktor masa tu mmg betol,kadang2 mmg busy tapi tetap pastikan ada entri diupdate kat blog..

    BalasPadam
  3. Betul tu cikgu. Eh .. Ben!! Haha .. kdg2 gaya brcakap cam lecturer tgh mengajo pun ada dik. hihi ..

    BalasPadam
  4. betul2...dlm blogger nie kite kene usaha,rajin n kreative...klau x creative,ssh nk hasilkn entry yg terbaik untuk reader2 di blogger nie...masa betul kate abg ben,coz x de alasan kite "xde masa nk update entry"...lasyly syed rase niat kite nk berblogging nie kene betul2,,,x leh niat nk jatuhkn org lain or blogger lain je...

    BalasPadam
  5. bintang terlalu tinggi untuk digapai..dlm keadaan realiti adalah npk mustahil..jadikanlah ianya mimpi2 dahulu sebelum kita terjaga...

    BalasPadam
  6. Sangat setuju dengan kata-kata En Ben tu. Nak tanya sikit ni. Betul ke dengan buat blog boleh jadi kaya? Tanpa jual barang hanya penulisan kita je. Kurang pasti lah.

    BalasPadam
  7. betul tu BA..
    yna.. bleh gemer ke.. mungkin.. diorang jeles tu..

    'pengurusan masa... pengurusan masa..

    Jemput keALL IN ONE

    BalasPadam
  8. wallahua'lam..
    jujur, sampai sekarang saya tak paham sangat dengan blogging dan blogger

    kadang-kadang pelik terbit dhati.. macam mana diorang ada ramai follower? mesti kena ada ramai ke?

    kadang-kadang terfikir kenapa ramai beriya dengan nuff? jujur saya pun ada, tp kawan masuk kan.. saya nak buka tgk apa2 maklumat dalam tu sekali je, lepas tu saya tak de plak keinginan nak tgk rate duit tu. salah ke, kalau saya tak endah dgn nuff eak?:-s ..nak remove tkt member yg masukkan tu keck hati.

    blog adalah tempat saya melempiaskan semua dalam hati. sebab saya tak boleh bercakap sebarang mengikut situasi dan posisi saya kat sini..jadi, blog tempat saya meluah rasa..

    orang tak komen pun tak apa ^_^ orang tak view pun kecil hati tiada ^_^
    sebab saya jujur dengan blog saya, sebagai diari elektronik saya ^_^

    BalasPadam
  9. berblog ni adalah manusia yg rajin menaip...

    BalasPadam
  10. slm pagi bro dan hye kawan2.tulah kite kat office,siapkan apa yg penting then update n3 jap.tak suka kalau blog kite tak update apatah lg kalau sggh blog kwn2 yg tak sempat update n3.erm betul pandai2lah adjust masa.nice advice 4 today..tq ye =.=

    BalasPadam
  11. blog utk sukakan hati sesuka hati..haha

    BalasPadam
  12. sebenarnya waktu 1st time azie wat blog ni sebab bosan cuti sem.nak cerita pasal kehidupan/aktiviti sehari2 kat org.tapi xsngka ad byk perkata perlu dhayati/difahami juga kat dunia blog.kdg2 entry azie ngarut2,share ilmu yg dpt kt kuliah,luahan hati.mcm2.jika ade yg bule bg erti kt org.alhamdulillah.
    nuffnang.xslh jika letak kan ?erm.kalau org tekan.tu kire rezeki kan abg ben ?hehe

    BalasPadam
  13. Tujuan utama berblog adalah krn sker menulis....:)

    BalasPadam
  14. Salam..

    Mula2 sy berblog sebab ikut kawan.. tp minat dtg sebab sy rs sy lg suka menulis dr bercakap.. hmm..

    BalasPadam
  15. setuju gak..
    mula2 buat blog juz untuk diri sendiri je n si dia..kunun2 untuk meluahkan cinta yg terdampar ..kah2x.. tp boring pulak xde org bace so bw2x..n then dpt ramai kenalan2..sebab kat luar seorang yg pendiam..dalam blog boleh tulis pe saje..

    BalasPadam
  16. setuju dengan @hestyrezyuda.. tapi nuffy stuff tuh sendiri letak lepas member advice suh letak. kene pulak jenis cakap lepas cam saye ni, saye taip aje ape yang dirasa. sebab kalu betul cakap kat orang tu ape yang saye rase, silap haribulan bole perang dunia ke 3. kesimpulan? berblogging untuk hepi

    BalasPadam
  17. salam...bagi saya berblog dpt memberi kepuasan... =) seronok2

    BalasPadam
  18. kte brblog skadar ske-ski,tmbah ilmu pengetahuan, brkongsi pngalman & brusaha mngejar tknologi msa kini..
    huhu

    BalasPadam
  19. tapi kan .. rasenye semangat nk tulis blog bile tau ade org yg bace. lagi ramai org bace, komen, lagi semangat nk tulis. time2 ngah senget, takde org bace, semangat pn makin luntur. tu yg berminggu2 tak update blog tu.

    BalasPadam
  20. sy berblog sbb suka menulis..dulu2 suka nulis dalam kertas..jumpa je kertas tulis apa yg tersirat di hati..sy jenis org x reti nak luah perasaan dgn bercakap..tapi kebebasan menulis sy agak tersekat sbb suami tak berapa suka sy menulis kisah diri sendiri..

    BalasPadam
  21. sy berblog sbb suka menulis..dulu2 suka nulis dalam kertas..jumpa je kertas tulis apa yg tersirat di hati..sy jenis org x reti nak luah perasaan dgn bercakap..tapi kebebasan menulis sy agak tersekat sbb suami tak berapa suka sy menulis kisah diri sendiri..

    BalasPadam