Dapur Tanpa Sempadan...

Sabtu, 27 Februari 2010

Sedar ...

Bila usia menjengah diri ,
sedar tak sedar ,
semakin mendekati kubur ,
Mati itu pasti ..

Aku terlalu asyik ,
dengan dunia ini ,
serasa tidak mungkin mati ,
Senyum ketawa kegembiraan ..

Bila di cerminkan diri ,
apakah amal ku ?
berapa beratka dosa ku ?
apakah yang akan aku bawak ke sana nanti ?
siapakah yang bakal mendoakan aku tatkala bila aku tiada nanti ?

Aku terfikir ,
Adakah merekakah yang selama ini bergelak ketawa bersama ,
Atau mereka yang aku sanjungi selama ini .
Pemimpin , pasukan bola dan juga artis artis pujaan ku ,
Yang akan sedekahkan al-fatihah pada ku ?

Renungi diri ini ,
apa yang akan aku tinggalkan sebagai sedekah ku ,
nak ku bina masjid ? nak ku bina surau ?
aku tidak mampu semua itu...

Hanya satu ...
Aku harap biarlah ini sebagai satu sedekah ku pada mereka ,
Biarlah ini ku abadikan di dalam lubuk hati mereka ,
agar mereka senantiasa beringat ,
Mereka menghampiri kematian disaat saat mereka dilahirkan ..

Sedarlah sahabat sahabat ku...
Kita hidup bukan untuk hari ini...
Kita hidup untuk di sana nanti..
Bawalah bekal semampu boleh...
Agar berdiri di dalam kelompok mereka terpilih ....

5 komen :

dbalkis berkata... [Reply to comment]

ye pakcik ben dah tua...

BEN ASHAARI berkata... [Reply to comment]

adeh..baru nak feel ..potong stim betui...

Mat Gebu berkata... [Reply to comment]

Hahaha..Ben, tua tu pasti dtg pada kita kan, cuma tatau tua sampai umur berapa...eh, saya ni mcm "pengomen" tetap pulak..hahaha, esok2 saya cuti lah komen yeaa....

Siti Ruhayu Ab Rahman berkata... [Reply to comment]

teringat......rasa semalam baru jer ngan adik2x makan nasi sedulang.....kini dah duk jauh2x..dah sara anak bini...

cepat sungguh masa berlalu....

sajak nie mengingatkan betapa cepatnya masa berlalu..

apapun....yang `hadapan` harus di lalui dengan kematangan usia,....bijak menangani dengan pengalaman yang diperolehi dari masa lampau...

syukur,...kita masih diberi peluang oleh NYA

BEN ASHAARI berkata... [Reply to comment]

mat gebu : eh..jgn cuti..komen komen pak tua amatlah diperlukan disini...bukan ben kena bayar gaji pun kan..hehehe..teruskan mengomen manakala saya terus membebel..hehe

ayu..insyaallah..

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI