Sejenak teringat ..

by - Februari 24, 2010

Tiap kali aku ke masjid indonesia ( terletak berhampiran dengan Hentian Putra dan The Mall..paling hampir denga stsn komuter PWTC ) untuk bersolat Jumaat pasti ada seorang pengemis disitu..

Seorang lelaki tua...nak kata cam melayu tak pasti lak aku..tapi benar benar sebak aku melihatnya..Semasa aku lalu , dia duduk atas lantai laluan pejalan kaki...terdapat mangkuk plastik didepan dan didalamnya terisi dengan duit..

Tadi bila aku lalu , dia ada ..terdetik dalam hati aku...ermm...pakai kopiah, duduk kat sini...mintak sedekah...tapi tak masuk dalam masjid untuk solat...iskh...islam ke dia atau sekadar meraih simpati ?

Selepas bersolat , aku terus keluar...aku antara yang awal keluar..depan aku ada satu pakcik yang menyerupai pengemis tadi..

Rupa-rupanya dia bersolat sekali..Astaghfirullah al-azim...berdosa aku fikir bukan bukan terhadapanya...ermmm...Dari cara dia jalan , seolah dia dah tua..tak larat..ermm....

Tak pe la..lepas ni aku jumpa dia lagi..aku akan bersedekah pada nya...kerana Allah..

Bukannya apa, bila aku tengok orang tua ni...lebih lagi lelaki...aku teringat pada ayah aku...kesian kat dia ...

Dari aku kecik sampai skang...dia tak abis abis kerja...apa saja yang boleh mendatangkan duit , dia akan buat..cara halal la..mcmana dia cari duit , dia pasti ada kat rumah..tak pernah langsung tak balik rumah !

Pernah dulu semasa aku sekolah rendah..aku teringin kasut bola..harga dia beratus ringgit...tahun 80an..bykkan la..harga beratus tu , tinggi nilai dia..aku beriya nak sangat...yela..aku bukan jenis meminta tapi bila aku minta , ermmm..harga mmg mahal..bukan jenis tengok brand pun..

Ayah aku ajak aku g pejabat dia..masa tu dia guna van vanette..aku ingat lagi..aku darjah 6..sampai kat opis dia..dia suh aku tunggu jap...dia masuk kedalam..tidak lama kemudian dia keluar...aku tanya la kenapa ? dia senyum je...jumpa kawan..

Akhirnya aku dapat apa yang aku nak..ermm..tapi aku tak gembira sangat selepas aku mengetahui rupa-rupanya ayah aku pinjam duit dari kawan dia ..ermmmm...setiap kali aku ingat setiap kali tu aku menitis air mata..sampai skang...

Bukan mudah mencari duit yang halal ! aku dah pernah rasa ..betapa hidup tak berduit ..n betapa susah tak berduit...yang haram itu mudah tapi yang halal ??

Sebab tu setiap kali aku tengok lelaki tua berkerja keras , aku pasti teringat ayah aku tu..

Semoga Allah mengampuni dosa dosa kedua orang tua ku ....amin...

You May Also Like

6 comments

  1. N3 ni bagus. Sudah pasti ayah Ben terharu jika dia terbaca...

    BalasPadam
  2. sebak time ku baca entri ni.. T______T

    BalasPadam
  3. dah tentu dia terharu :)



    Saya pakai domain baru dan nak buat bloglist jom join
    Segmen Mudah-Jom Join Bloglist Nizam Ijam

    BalasPadam
  4. terbaik bro....aku pun rasa mcm tu kat anak aku sekarang...perasaan ni kita kena alami sendiri...baru kita akan lebih memahami....

    BalasPadam
  5. zie suke entry nie~!!!
    kalau cakap pasal ayah2 nie..zie sensitif sikit lah..bergenang air mate zie bace nie..xtaw cmne nak cakap..mungkin sebab dulu zie ngn ayah xrapat..

    BalasPadam