KISAH SERAM - GENGBLOGGER.COM (Admin pun nak bercerita gak )

by - Februari 28, 2010

Zaman kanak kanak aku sangat meriah..Penuh dengan aktiviti aktiviti lasak..Cukup dengan berbekalkan kegeniusan aku , maka berjenis jenis permainan akan dicipta..Tapi yang aku nak cerita ni satu permainan tradisi...MAIN NYOROK NYOROK ..Tapi sebelum itu...aku nak cerita dulu latar belakang kawasan perumahan berhantu aku ni ....

Kawasan perumahan aku dulu tu bekas lombong yang mana terdengar kedongengan purbakala bahawa lombong tersebut telah banyak makan nyawa...Masa mula mula pindah sini dulu pun mmg nampak evil la...

Aku duduk kawasan flat je ...Depan umah aku tu ada hutan belukar..Mmg menyeramkan la..Kalau lepas maghrib tu , sah sah terus masuk umah..Jgn mimpi la nak main kat luar tu..Manakala belakang rumah aku tu lak , ada padang bola dan sebuah bukit kecil .

Aku cukup pelik kalau lalu belakang umah aku tu padahal cuma ada padang bola ..Pelbagai cerita dikaitkan dengan kawasan belakang rumah aku tu antaranya jiran aku pernah ternampak di puncak bukit kecil tu ada budak budak kecil berkepala botak bermain . Tidak berpakaian pulak tu..Menurut jiran aku tu , budak budak tu berlari seolah olah mengelilingi sesuatu.Diamatinya , keranda ! Pada mulanya dia ingat mungkin anak anak jiran blok bersebelahan tetapi bila dia tengok jam , atas tengah malam ....pelik la pulak kan ..tapi dia wat selamba kerana dia dah biasa lalui semua itu..Dia seorang nahkoda kapal..Menurutnya lebih dasyat dari tu pun dia penah jumpa...

Pernah satu ketika , kawan aku yang juga jiran aku menyeberangi kawasan padang tersebut pada waktu malam..kira kira waktu maghrib ...Menurutnya dia dari blok berhampiran nak pulang ke rumahnya..Malam itu dia meracau tak tentu hala..Mukanya mula berbintik bintik merah..Dibawanya ke klinik , doktok tidak dapat mengenalpasti penyakitnya ..Bukan demam campak ... Lalu dibawa berjumpa bomoh .. Bomoh memberitahu bahawa dia terkena kencing pontianak sewaktu melintas kawasannya itu ! Huh...

Mmg penah dengar kewujudan cerita pontianak tu sebab kat blok aku tu ada orang mati mengandung .. Kira kira lepas kematian wanita tu , tangga yang berhampiran dengan rumah arwah tu , seringkali orang terjumpa macam macam.. Ada sekali tu , sorang makcik ni balik dari masjid..Agak lewat juga kerana dia singgah di satu tempat .. Rumahnya pula nun di tingkat 4 .. Sedang dia menaiki tangga .. dia terdengar ada benda berguling guling dari atas... Dia tak syak apa apa pun .. Terus dia menaiki tangga.. Rupa-rupanya , hantu bungkus ...bayangkan la dari atas 'benda' tu berguling sampai depan dia !!! Pengsan terus makcik tu ...Dengar cerita sejak tu dia tak berani dah balik lewat malam..

Berbalik pada permainan nyorok nyorok ni ...Satu hari tu , kitorng asyik punya main laaa....Dari petang tu sampai ke maghrib..Biasanya dengar je azan kitorang terus berenti main...Ari tu terlajak skit jee...Bila kitorang semua dah berenti , kitaorg pastikan semua orang dah keluar dari tempat persembunyian..Cuma seorang je tak de ! .. Kitorang ingat dia dah balik rumah terus..Tak kisah la....Kitorang balik je la rumah..Malam tu , mak dia datang rumah..tanya ada nampak tak anak dia ...Aku terpinga pinga la..Aku kata tak tau ...

Malam tu jugak , mak dia panggil bomoh..sejam gak mencari..last last jumpa kat bawah pokok pisang...tertido kat situ...Menurut bomoh tu , dia disorok dek hantu tetek ... Menurut kawan aku yang kena sorok tu , seingat dia ..dia dioffer mee goreng ...hehehe..korang pk la sendiri apa menda tu !!

Sejak tu , mmg kitorang akan berenti main sebelum maghrib dan takkan main waktu tengahari..hehehe...macam macam pantang ada ..Atok nenek anak cucu tumpang main...huhu..

Ada banyak lagi cerita yang terjadi kat kawasan aku tu ..tapi memandangkan aku ni admin dan aku tengah lapar , ada baiknya aku turun g makan dulu...cerita best best pon bukan aku leh menang..hahahahha..sekadar nak join da club..hehehe....

You May Also Like

5 comments

  1. kita juga ada mengalami pengalaman yang sama.. kawan di sorok hantu tu,
    kisah di kota lama kanan kuala kangsar,
    budak tu nyorok belakang pintu je.. tapi kami x jumpa, bila panggil orang yang arif.. baru jumpa, budak tu kata hantu tu sorok dia bawah breast hantu tu.. besar dan busuk. Ishh.. seram!!!

    BalasPadam
  2. ben, apa kata ko panggil jer rashid sibir buat drama keliwon part II. kompem tiap2 ari aku ngadap tv

    ** sbnrnya pakcik pun penakut gak. kah kah kah

    BalasPadam
  3. Tah2...mee tu maggi goreng...
    erkkk!!...Nasib baik dia tak sorok koo Ben...kalau tak, aku tatau laah nak kata apa...

    BalasPadam