Kepayahan mengajar erti kedewasaan

by - Februari 27, 2010

Aku penah hidup susah walaupun aku ada keluarga...aku penah rasa tak berduit...tak bekerja...dan paling teruk sekali aku pernah rasa terhina...seumpama aku ini sampah dimata 'mereka' ...

Aku tau..ramai yang hidup melarat ..lebih teruk dari aku...aku tau semua tu...tapi aku merasa apa yang mereka rasa ...aku rasa apa yang aku rasa dan aku nak korang tau apa yang aku rasa...dan berharap satu hari nanti bila sampai masa korang pulak , korang dah bersedia...

Tapi setiap pengalaman aku rasakan tu , sangat-sangat bermakna bagi aku...dan aku bersyukur padaNya memberikan pengalaman itu pada aku..Baru aku sedar betapa susahnya kehidupan ini yang mana sebelum ini , hanya perlu meminta pada ibubapa..bila tiba masanya...tau betapa peritnya bila memberi dari meminta...

Dari menganggur beberapa tahun , kemudian dapat kerja , gaji tak seberapa..tolak sana sini ..cukup makan untuk seminggu...nak keje ada 3 minggu...tengok kawan-kawan bermewah sana sini...beli itu ini...aku ? telan air liur je ..sebelum aku menganggur , pekerjaan aku dah tip top...masa tu , aku tak beringat langsung ! seolah aku kerja tu sampai mati !! ...ermm..

Bila kita diatas , ramai terlupa ketika di bawah ...bagi aku ...bila kat bawah ni , menyedarkan kita betapa agungnya kuasa Allah...betapa Allah senantiasa mendengar doa kita ...sesusah susah kita , ramai lagi yang lebih susah dari kita..

Penah aku menangis ... menangis sebenar-benar menangis...memohon belas dari Allah..agar aku dimurahkan rezeki..ketika itu aku mmg tak tahan lagi melihat pandangan sinis dari orang...bukan aku tak cari kerja..puas belek paper..tanya kawan-kawan..ermm..

Alhamdulillah...ada seorang kawan menanyakan pada aku...aku berminat tak nak jd guru sementara..gaji tak la lumayan mana pun...aku nak ! walaupun aku pening nak pk , boleh ke aku nak mengajar tanpa ilmu ni..ermmm....alhamdulillah...interview ngan GB lepas...so aku diterima ...ermmm...

Kerjaya sebagai guru ni , 2 tahun aku nampak...ada yang jujur nak jadi pendidik dan ada sekadar 'asal ada kerja' ...ermmm..kecewa aku gak ....paling teruk...politik ! antara guru nak jatuh sesama sendiri...mmg kat tempat lain pun ada , tapi ! ni GURU !! ada ilmu didada...bagi nasihat kat anak murid , tak hengat...tapi diri sendiri ? ermm..ok ..ni bukan topik aku nak cerita ..

Gaji aku sebagai guru sandaran ni ...langsung tak cukup....jauh berkali ganda gaji aku semasa aku keje dulu..mmg jgn dibandingkan ..tau sangat..tapi aku nak bagitau bahawa , dengan gaji inilah aku hidup berjimat cermat..dengan gaji ini jugak la aku still ulur kat mak bapak aku walaupun pada tengah bulan kena pinjam semula..

Pada masa yang sama , member aku ada cadang kat aku..buat bisnis kat pasar malam memandangkan kitorng mengajar sampai kul 6 lebeh je...jual ringtone...member aku tu offer kat aku sebab aku berpengetahuan bab it ni..so , aku terima la...

Meniaga kat pasar malam ?? perghh..tak terpikir aku sebelum ni...malu memula gak..segan ...tapi bila dah ramai orang datang...dah ilang segan ..tapi bila bab $$ , ok la..dapat gak duit belanja ari ari....disamping duit aku g gym...camana pun , aku tetap g gym...lama dah tu...bayangkan sekarang ni aku dah masuk 8-9 tahun g gym..tempat yang sama...haaa..Apa pun aku amat berterima kasih kepada sahabat aku tersebut..Kalau tak kerana dia , aku tak mungkin mengerti kesusahan seorang peniaga pasar malam..

Aku sedar ...nak cari duit bukannya mudah..susah..kesedaran tu membuatkan aku , bila ada duit , jgn la kita kedekut..kita boleh keluarkan duit untuk membeli sesuatu yang mewah....tapi bila kita nak bersedekah ? kita berkira ? atau paling tidak pun , bila nak bersedekah , kena ada publisti...kena ada wartawan...ermm...entahlah ...

Aku teringat...dua tahun lepas...sewaktu bulan ramadhan...ketika tu , aku mmg nazak la...duit ada dalam rm50 jek...duit tu pun aku dapat dari claim apa tah..tak ingat...kira aku pk lepas la untuk minggu tu...untuk g gym n tambang harian...

Otw balik tu , ada satu orang ni tegur aku...secara baik..pakaian kemas...muka ala ala prof gitu..hahaha....dia tanya aku samada aku keje kat sini ke tak ? aku jawab ye...sebenarnya aku tau dah apa dia nak..tapi aku aku nak dengar dulu..

Dia kata dia mengajar di salah sebuah kolej dia sekitar Cheras...ditunjukan pas mengajar dia kat aku..pastu dia cita la..dia datang kat pwtc tu ngan tunang dia...dia dok kat Shah Alam..tah macam mana , diorng bertengkar...ermm.sekali tunang dia bengang , terus blah gitu jer..tunang dia blah bawak keta dia..kunci umah , wallet semua kat tunang dia..so laki ni takde duit nak balik..

Aku tgok jam..dah lewat ni...ada gak aku berbuka dalam lrt kang..aku tanya la laki ni...jadi apa yang boleh saya bantu...walaupun aku tau apa sebenarnya dia nak...

Dia cakap , dia nak pinjam duit kat aku...esok lusa dia ganti balik...dia minta no telefon aku...lengkap la..ngan alamat pejabat...pastu dia bagi aku no tel dia ...

Aku tanya dia ...Encik nak pinjam berapa ni ? dia tanya aku ...aku ada berapa ? aku kata la aku ada dalam rm50...seketul...dia kata kalau boleh nak pinjam dalam rm30..nak naik terus teksi balik ke shah alam ...aku kata , nape tak naik komuter je ? dia kata dah lewat nak berbuka ni...ermm...aku terpikir..kalau lewat , buka je la dalam komuter...tapi aku malas nak bersoal jawap ngan dia...

Aku cakap kat dia..sebentar..saya kena pecahkan duit ni dulu ...aku g beli prepaid rm10..pastu aku bagi rm30..baki kat aku..ada rm10..huhu..camana aku nak survive ni..ermm..tak pe la ..dah orang tengah susah..aku tlg je la..walau pun aku tau risiko aku tuu..

Selepas laki tu mengucapkan berbanyak terima kasih , dia blah dari situ..ermm...aku terpk...tak pe la...rezeki aku , rezeki kau gak la..mungkin Allah nak aku berkongsi ngan laki ni kot..takpe la..aku redha...

Selepas berbuka , aku ceritakan peristiwa tadi tu pada parents aku..aku tau , aku akan dikatakan bodoh sebab percayakan lelaki tu...aku kata semula..mmg nampak cam penipu tapi kalau sebenarnya benar , camana ? tak ke kesian ? apa pun , aku tunggu minggu ni...adakah benar lelaki tu akan menelefon aku untuk membayarnya semula walaupun aku percaya, takkan punya lelaki tu nak bayar...

Keesokkan hari nya...sampai berakhirnya hari itu , takde panggilan langsung...ermm..aku percaya yang aku kena tipu...tak pe la...biar je la..aku halalkan....

Selang sehari dari kejadian tu...ada seorang kawan lama call aku...dia cakap dia nak bayar hutang aku....hutang yang mana aku sendiri dah tak ingat...ada la dalam RM500 ! ...huhu...dalam dalam dok pk mana aku nak korek duit , tiba-tiba rezeki datang mengolek ! haa...berisi balik kantung aku...alhamdulillah...

Tu antara kejadian - kejadian yang berlaku pada aku ...sejak tu aku percaya , jgnlah kita lokek dengan wang ringgit kita...ada lebih , apa salahnya kita bersedekah..dari membazir tak tentu hala...kita ceriakan orang , insyaAllah Allah ceriakan kita..

Mmg kita juga perlu simpan sedikit wang untuk simpanan hari tua tapi jgn la sampai kita kedekut nak bersedekah....

Apa sekali pun bagi aku...ni pendapat aku dan pengalaman aku ...kita beri hari ini ...Allah akan membalasnya kemudian hari..insyaAllah...yang penting , hati kena ikhlas... ;)

ben : sori ek..ayat tunggang langgang skit..ni adalah antara entri terawal sewaktu mula blogging...so kelam kabut..nak cepat..ikut apa je hati kata..terus je taip..bila baca balik..adeh..

You May Also Like

10 comments

  1. N3 terbalik setakat ni yg pernah saya baca....Saya doa kan yang terbaik untuk Ben pada masa2 akan datang....

    BalasPadam
  2. terima kasih..ni entri lama..keluarkan balik..ayat tunggang langgang..baru berblogging masa tu..hehehe...

    BalasPadam
  3. tq ben.. menyedarkan inilah realiti kehidupan

    pstttt... keja cikgu tuu tak seindah yg sering org nmpk :)

    BalasPadam
  4. anak jawa....sama sama...tqq...tau kepayahan tugas guru...ari ari mental ngan anak murid...ibu bapa kadang kadang tak sedar tu..ingat senang nak jaga 30-40 orang satu masa...diorg satu dua org pun nak pening...Apa pun respek guru yang benar benar komited pada amanahnya...selayaknya digelar guru dan pendidik

    BalasPadam
  5. salam ben. tahniah sebab berjaya melalui jerit perih hidup. segalanya itulah yang membentuk diri ben sekarang ini. semoga kerjaya sbg guru itu menjadikan ben deorang pendidik yang benar2 mendidik. biarlah apa yang dilakukan oleh mereka yg mengajar sekadar untuk mendapat gaji. pendidik ialah kerjaya yang mulia kerana ia sunnah nabi.

    BalasPadam
  6. wsalam kak chik..terima kasih kerana sudi singgah blog ini...er..ada skit nak betulkan..saya mengajar selama 2 tahun saja..kemudian saya dapat masuk ke kementerian...hehe

    BalasPadam
  7. setuju bro...apa yang kite berkorban sekarang satu hari nati Allah balas dengan nikmat yang kite x di duga ;)

    BalasPadam
  8. ayat dulu dengan ayat sekarang lain..Tapi Ape yang nak disampaikan melekat dalam fikiran ni :)

    BalasPadam