Kenapa kejar TRAFIK tinggi ?

by - Khamis, November 25, 2010

 

Aku dapat satu soalan dari rakan blogger tadi .. erk.. ke semalam eh ? Hurm.. tak ingat lak bila .. Adeh.. Nak wat camana.. dah tua .. hehe.. kena la terima kan yang daya ingatan semakin lemah .. Eceh.. alasan sajaaaa ...

Dia tanya .. kenapa ramai blogger kejar trafik ? Apa yang best sangat ? Ok.. ini pendapat aku yer.. bukan pendapat sapa sapa yang aku jumpa dalam blog orang lain .. Okeh ? Pendapat ini tiada kene mengena samada hidup atau yang mati ..  ;)

Berikut adalah jawapannya .. sebelum itu .. .

image Jom makan kek dulu.. gambar ditaja oleh DELICIOUS CUPPIES

 

  • KEPUASAN - tiada perkataan yang mampu diucapkan bilamana sesuatu hasil milik kita menjadi tumpuan ramai .. bukan giler glamer okeh !
  • PERNIAGAAN - bila trafik tinggi , $$ masuk ... ;)

Ok..tu jawapan yang ringkas .. mungkin ramai blogger baru berpendapat , tak kisah la.. asal ada orang masuk pon ok dah .. skit pon skit la ..  Segalanya bermula dari sedikit .. bukan tamak tapi peningkatan .. Takkan ari ari nak banyak tu je ? Kalau suka suka tu tak pe la.. tapi kalau dah letak iklan cam NUFF tu , takkan nak banyak tu je ari ari kan ? Nak gak ada peningkatan ..

Yang paling penting ialah cabaran ! Menyahut cabaran untuk mempertingkatkan trafik blog ada sesuatu yang menarik ! Ianya membantu kita memikirkan pelbagai jenis strategi untuk memasarkan blog kita ..

Blog adalah satu produk .. produk yang terhasil dari penulisan kreativiti kita samada dalam bentuk ilmiah , maklumat mahupun kegiatan harian .. Kalau tidak dipasarkan , sapa nak tau , kan ? Kalau nak memasarkan blog tu , cara apakah yang terbaik ? Bukankah itu satu cabaran ?

Rata rata blogger sekarang ini terdiri dari pelajar mahupun terpelajar .. Segala ilmu mahupun pengalaman dalam apa jua bidang sesuai digunakan untuk mempertingkatkan trafik blog .. Ibarat nak meniaga tapi di mana nak pacakkan gerai ! Kalau letak kat pasar malam , saingan pasti hebat.. bagaimana nak tarik pelanggan .. bukankah itu satu cabaran ???

Bukan giler trafik atau apa .. Satu kepuasan tidak terhingga bila blog kita sesak dengan pengunjung .. Aku sendiri nak tengok blog aku cam HMETRO online.. UTUSAN online tu .. sekali online , beribu.. puas siutt !!

You May Also Like

23 comments

  1. semua blogger layak mendapat trafik yg tinggi...kena usaha lebih sket...
    mana ada kerja senang...semua kena usaha!

    BalasPadam
  2. tapi ada gak kan yang kata kejar traffik just untuk glamer? abg ben, komen, hehe, mntak spam (:

    http://zaza96.blogspot.com/

    BalasPadam
  3. usaha utk dpt traffic..

    setuju ngn pendpt abg ben..

    BalasPadam
  4. byk jugak yg berblogging sebab nak kejar duet nuff aja.. ;)

    BalasPadam
  5. saya sokong yg 1st tu...excited gile kalau bnyk gile org komen kat entry..hehe...btw..sy baru join Geng Blogger...dan ia terbukti berkesan!!!!...hehe

    BalasPadam
  6. salam...encik BA, WOWOOWWWWWWWW.... uhuk2 sedikit tersedak ketika membaca entri incik BA ni, seperti terasa diri ini..yup, saya yang tanya pada incik BA pagi tadi a.k.a hari ini ..huhu... tentang trafik, nuffnag etc.. btw thx atas jawapan yg mantap dan pantas..
    saya ni buat blog sekadar suka2, so tak amik port sangat hal2 ads dan sebagainya SEBAB TU TANYA PADA INCIK2 YG SENIOR =)

    BalasPadam
  7. semakin ramai yg x jujur dalam menulis blog, sbb nak kejar nuffnang die 2.. =,.= kan. ~

    BalasPadam
  8. Sokong Blog satu produk. Ia juga melambangkan peribadi si penulis. blog untuk berkongsi apa yg diterjemah diri kepada orang lain semoga mereka mendapat manfaat

    Review Rapunzel: A Tangled Tale oleh Si Tukang Tulis

    BalasPadam
  9. tengah berusaha ke trafik tinggi hehe...
    ;)

    BalasPadam
  10. abg Ben target sehari nk dpt bpe UV? target yg abg Ben rse abg Ben akan puas dh~~

    BalasPadam
  11. hi ben..
    usaha tanpa jemu..
    sebab nak dapat hasil kot

    BalasPadam
  12. Salam..ye,kena kerja keras pas ni.Nak jadi mcm idola saya..blog terhangat di pasaran hehe

    BalasPadam
  13. niat di hati memang nak update selalu..exam pulak..huhu...boleh jadi gila tahan diri dari blogging... note depan muka hati kat blog juge. adui...

    BalasPadam
  14. yup..betol en.BEN..atok pun dah mula up kan traffic..alhamdulillah dapat merasa wang dari nuff walau blog "peTUA KITA semua" x sampai usia 1 bulan...

    tq enBEN atas sudi bagi atok tumpang ke glemeran en.BEN dalam meng UP kan traffic atok..

    BalasPadam
  15. sokong bab kepuasan tu. tak semua yg gila glemer. ape de hal dgn glemer tu? tak bawa ke mati. tapi puas bila kita dapat capai sesuatu target kita.macam en. ben target nak capai 5000follower sebelum akhir tahun, so usaha utk sampai ke situ.hehe.semoga berjaya ye? =)

    BalasPadam
  16. betol2!kepuasan bile trafic kite tinggi..hehe..saya pon tengah berusaha untuk menaikkan trafic sy!
    harap berjaya la...

    BalasPadam
  17. masing2 ada kelebihan dan kreativiti sendir.. so siapa rajin dan kreatif dapatlah trafik tinggi.. teruskan usaha semua.

    BalasPadam
  18. best pe traffic tinggi..mcm satu cabaran utk tingkatkan traffic..hehe~ =)

    BalasPadam
  19. Setuju dengan En Eq kata, kena kerja keras utk traffic tinggi..satu lagi. EGO kena letak tepi...

    BalasPadam