Bila bayi diberi minum teh o saja ..

by - Januari 18, 2013

 

Terkejut aku dengar.. Takkan kot ? Tapi tak mustahil bila melihat sendiri keadaan mereka . Bukannya daif tapi hanya satu sebab saja iaitu suami melepaskan tanggungjawabnya ! Apa yang tahu cumalah .. hurmm… Korang pun tahu apa aku nak tulis ..

Bila mintak duit untuk beli susu anak , jawapan paling mudah .. “ Takde duit .. “ . Dah .. Pastu blah tinggalkan gitu jer .. Mudah ? Semudah itu jadi bapa ?

Ahhh … serius , aku gila bila dengar gitu .. Aku sendiri pun kena senantiasa pastikan cukup segalanya untuk keluarga aku . Kalau kurang duit je , aku dah mula pening .. Kena cari idea untuk tambah lagi pendapatan ..

Bagaimana mereka boleh amik hal itu dengan begitu mudah ? Apakah membesarkan anak seperti membaja pokok ? Siram je dengan apa apa pon ? Kalau tak siram , biar hujan saja yang siramkan ?

Kalaulah semudah itu .. Hurmmm .. Kesian kat si isteri .. Dan terpaksa menanggung lagi satu kelahiran .. Hurm.. Semoga Allah ringankan bebannya ..

You May Also Like

17 comments

  1. anak tu amanah Allah. knp la sampai terabai macam ni. usaha la utk bg yg termampu utk anak. bukan takat tahu buat anak je

    BalasPadam
  2. Kesiannye anak dan isteri tu. yang paling kesian si anak la..

    BalasPadam
  3. saya bab bagi anak makan ni mmg cerewet sikit walaupun saya tak cerewet makan... kalau smpi bagi teh o tu xtremm sgt la melampau nya..
    (hurmm... kesian kat isteri... dan terpaksa menanggung lagi satu kelahiran) lagi satu kelahiran?? maknanya??

    BalasPadam
  4. hari tu ada baca satu cite tu, mak dia bg baby dia minum air kopi je...smpai hitam dah botol susu baby dia...nak bg susu ibu, ibu pun xde susu sbb selalu xmkn...xde duit nak makan...sedihnya la...:-(

    BalasPadam
  5. tu bukan nama lelaki tu namanya Jantan.. hanya jantan je tau buat anak tp tak tau bela anak.. Ni bukan zaman darurat sampai tak mampu beli susu anak.

    Yang Menarik >> HARAM, BERDOSA BESAR & DI LAKNAT MANDI WAJIB BERBOGEL?
    Yang Misteri >> NAK TAHU MISTERI DI SEBALIK CERITA UPIN IPIN?
    Yang Hangus >> DALAM KAIN PUN SANGGUP TUNJUK KALAU BAIK

    BalasPadam
  6. Ramai isteri2 mengalami keadaan begitu.. kesian isteri kena fikir camner nak hidup sedangkan suami hidup lg.. tp suami suka lepas tanggungjawab..

    BalasPadam
  7. untunglah sumbat lg teh o...
    yg xde teh o langsung tu guna air paip je...
    syukur Alhamdulillah... :)

    BalasPadam
  8. hmm dunia skrng.. ada stgah tu kbjikan org luar sibuk jaga anak bini sendiri merepat.. sabarjelah ngan sikapnye hhhmm

    BalasPadam
  9. Mmg ada lelaki yg bersikap mcm tu abg ben..dlm fam sy pon ada cumenye beruntung sbb si isteri bekerja..tp mana t/jawab suami tu? menggunakan duet isteri tanpa kerelaan hati isteri dah menjadikan dosa kepada si suami..pernah dgr dlm semanis kurma dulu..

    BalasPadam
  10. Daif sangat ke sampai tak mampu beli susu anak... bila dah ada anak, keperluan anak tu lebih penting dari diri sendir...

    BalasPadam
  11. Sedih bila dengar suami2 yg suka ambil mudah dan lupa tanggung jawab.

    Moga2 kita sentiasa di berikan kekuatan dan pedoman untuk mendidik anak2 lelaki kita menjadi lelaki & insan sejati....

    BalasPadam
  12. masa zaman akak kecik2 selalu dengar org susah kat kampung bg anak minum air teh aje .. sbb itu aje yg mampu.. kesian kan...

    BalasPadam
  13. bhrp agr bkl suami sy xkn mcm tu...mudah-mudahan

    BalasPadam
  14. @SAL kalau betul2 susah & x berkemampuan blh la kita ckp syukur tp kalau bapak xde tanggungjawab ni.. dok asyik syukur je memang naik lemak la jantan tu. dia buat apapun anak bini dia ckp syukur bang.. dapat jugak minum air kosong dari kena minum air sungai.. maka jantan pun makin syukur la tak payah penat cr duit bg makan pakai kat anak bini.. syukur tak payah pikul tanggungjawab.. syukur dapat bini yg syukur je walau tak bg apapun.

    BalasPadam
  15. eehh qhalif nk dapat adik ke?

    BalasPadam
  16. letih denga cerita masyarakat camni... kalau orang sekeliling menegur..mesti dijawab.. jaga je la keluarga ko sendiri.. aduhai..macamana tu..

    ada yang lagi kesian...anak2 yang terpaksa tanggung tanggungjawab menyara si adik..

    BalasPadam
  17. erm...rasa2nya ramai yg gitu abg ben...tp zaman dulu2 lg ramai kot bg anak minum teh o / sirap wpun baby kecik agi..hehehehehe...

    BalasPadam