Kualiti sesebuah blog ...

by - Rabu, Mac 09, 2011

 

Jeng jeng jeng .... Tu diaa.. tetiba lak aku bukak cerita bab kualiti .. ISO 900/2010 ek ? Hahaha.. mengarut !

Ini sekadar pendapat aku setelah tempohari berbincang dengan seorang sahabat mengenai kualiti sesebuah blog .. Satu tika dulu , blog aku dipenuhi dengan pembaca-pembaca (audience) yang terdiri diatas umur 25 tahun .. Ini kerana aku gemar mempromosinya di dalam akaun FACEBOOK aku sendiri ..

Majoritinya adalah perempuan .. Jika aku ada satu produk yang mana perempuan yang gunakannya , apalah sesuai aku mempromosinya di situ ?

ok.. skang lihat blog aku di kala ini .. Aku gemar 'bermain' dalam group group FACEBOOK dan majoritinya adalah remaja yang mana dalam lingkungan umur 18-24 tahun .. Apakah produk yang sesuai dipromosikan dalam blog aku tika ini ? Itu satu contoh bab promosi produk ..bisnis.. iklan .. jana $$ ..

Kualiti sesebuah blog bukan saja terletak kepada blog itu sendiri tetapi pada blogger itu juga .. Blogger juga memainkan peranan penting dalam membentuk blognya sendiri ..

Bayangkan aku .. BEN ASHAARI .. Dalam blog , cerita gempak.. Bab fesyen .. Gaya .. Tapi bila diluar .. selekeh .. Aku ini sedang membawa title BLOGGER .. Apakah ini seorang BLOGGER ? Seiring dengan blognya , kita kena sama ... Blog dan blogger kena kemas .. Lain la jika blognya sekadar biasa je.. maka oklah jika blogger tu biasa jer .. Penampilan perlu dijaga ..Ada mata memandang.. Tak perlu vogue .. cukup sekadar kemas ..

Isi kandungan .. Ramai bicarakan tentang isi kandungan sebagai kualiti sesuatu blog .. Mmg betul .. Tapi bagi aku , bukan mudah untuk menjual sesuatu produk jika orang tidak mengenalinya walaupun produk tersebut tinggi kualitinya ..

Aku amik contoh .. JUSTIN BIEBER dan SITI NURHALIZA.. jika kedua dua ini membuat konsert di tempat yang sama , harga tiket yang sama .. yang manakah akan dapat sambutan ? Ingat .. Penonton ada banyak kategori .. Siapakah yang korang nak tarik ? Remaja atau orang dewasa ?

image Pengunjung blog aku , majoritinya perempuan dan diumur 18-24 tahun .. Bagaimana aku nak menarik minat pembaca wanita yang berumur 25-34 tahun yang mana mereka ini mempunya kuasa membeli yang tinggi ?

Atau bagaimana aku nak menarik minat golongan pembaca yang terdiri dari mereka yang berjawatan profesional ?  Apakah hanya dengan blog atau entri yang berkualiti mampu menarik minat kereka ?

Hurm ... Menarik bukan ? Satu cabaran yang patut blogger fikirkan.. Bukan sekadar nak menambah FOLLOWER atau TRAFIK .. banyak perkara yang menarik boleh kita fikirkan agar blog kita ini dibaca oleh pelbagai peringkat umur ...

You May Also Like

18 comments

  1. hurmmmmm suatu persoalan yg My sendiri tak leh jawab heeee

    BalasPadam
  2. byknya benda nk pikir kalau nak berjaya..cabaran mmg cabaran!

    eppy blogging all =)

    BalasPadam
  3. ok note..!!!!!!!!!!!!!!

    akan bertindak

    BalasPadam
  4. TERUS ambil dan kutip buat diri sendiri..
    thanks ben

    BalasPadam
  5. hem..betul jugak...tapi soalan ni lah yang kene cari jawapan die..ape erk..

    BalasPadam
  6. Good thinking..
    Bloggers sejati mmg kena pikir mcm tu..hihi

    Btw,kalo baby justin vs Dato ct,sy nak pegi dato ct...heeeee

    BalasPadam
  7. tak cukup sifat lagi nak kuarkan idea2 yang bernas dalam penghasilan entry..ermmm

    BalasPadam
  8. terima kasih atas ilmu yg dikongsi.. masih mencari identiti blog.. kemanakah tujuan..apakah tujuan berblog..

    BalasPadam
  9. susah jugak nak menjadi seorang blogger..sbb setiap entri kite kena beri manfaat pd umum.

    masih dlm pmblajaran nk hasilkan entri bkualiti...tanx bro!

    BalasPadam
  10. hurmm.. info paling menarik pernah gigi baca..
    apa2 pun betio gak abg ben ckp tuh.. gigi cuba jaya :)

    BalasPadam
  11. thanks bro bg tips menjadi blog berjaya..hehe..^^

    BalasPadam
  12. paling menarik
    tak terpikir
    mampukah??

    will do it

    BalasPadam
  13. rasanya setiap blog tak perlu nak tarik semua golongan. Apa yang penting kita khususkan kepada satu sahaja. Contohnya dalam bidang penyiaran TV, setiap TV ada pengkhususan penonton.TV9 fokus menarik minat golongan melayu luar bandar. Manakala TV8 fokus kepada melayu urban dan chinese.Begitu juga dengan radio.Ada pengkhususan atau 'niche'audience. Tak semua golongan mahu di tarik meminati radio yang sama.Apa yang penting meningkatkan kualiti dan menarik lebih banyak lagi audience dari latar umur@bidang tertentu sahaja.

    Skim Rumah Pertama ku 2011

    BalasPadam
  14. fikir fikir dan terus berfikir...
    (n_n)

    BalasPadam
  15. Yang penting kita ada identiti tersendiri.Tak dok terikut-ikut identiti orang terutama yang dah tersohor.

    BalasPadam
  16. ya itu la dia dh cukup syarat dh..kekekekeke

    BalasPadam
  17. saya suka entri ini.kita harus berfikir sejenak strategi apa yang nak digunapakai.

    BalasPadam