Teringat sewaktu mereka bergaduh ..

by - Mac 29, 2011

 

Dari kecik sampai ke besar ... perkara paling aku nak elakkan ialah bergaduh .. Kenapa ? Bergaduh akan mengundang satu perasan yang amat tidak selesa dalam diri .. Seolah olah ada satu beban besar dalam jiwa.. ditambah lagi dengan bintik bintik hitam di dalam hati akibat dendam dan ketidakpuashati ... sangat tidak bagus ..

Apa yang kita dpt dari pergaduhan ? Kenapa kita bergaduh ? Perlukah kita bergaduh ? Segalanya berpunca dari sikap manusia itu sendiri.. Ego .. sombong.. riak .. cemburu .. sakit hati.. dendam .. semua itu antara punca kepada pergaduhan ..

Kita selalu fikir dengan bergaduh mampu menyelesaikan masalah tersebut..  Sewaktu aku sekolah dulu , kumpulan budak sekolah bergaduh.. dibelasahnya sorang budak dengan teruk.. apakah selesai masalah mereka ? Esoknya , abang budak tu datang bawak geng dia lak.. Sampai bila nak selesai ? Tu belum masuk campur lagi dek pak polisi .. kalau ada sampai yang mati ? Takat patah tu ok lagi..

Sekarang ni .. tengok orang tua tua lak gaduh .. paling terbaru .. isu video seks.. Yang sorang keluarkan kenyataan begini .. cakap begitu.. Yang sorang lagi bengang.. korek punya korek , jumpa dosa silam dia.. dibuka semula ..

Persoalan yang patut ditanya pada diri sendiri .. SIAPAKAH YANG SEDANG KETAWA TERBAHAK BAHAK ? SIAPAKAH YANG BAKAL MENEMANINYA KE NERAKA KELAK ?

Pk la sendiri ...

You May Also Like

21 comments

  1. segala rahsia akan dipecahkan bila bergaduh ini...sifat marah dengki busuk hati mengatasi segalanya...

    BalasPadam
  2. bese la 2 bro..budak sekola..sy dulu pon budak nakal gk..ekeke..

    BalasPadam
  3. dalam mastika april.. masuk penjara gara2 gaduh sampai mati. masa depan tercalar.

    BalasPadam
  4. masa sayang seme peram.. bila gado jer seme benda hodoh abes kuar... haishhh..

    err en. beng, napa saya dah tak der dlm senarai bloglist en. beng? dah lama nak tanya.. ada bloglist baru ke yg saya tatao nih? huwaaaaaaaaaaaa

    BalasPadam
  5. tak baik bergaduh-gaduh..
    syaitan yg untung...huhu

    BalasPadam
  6. isk... akhir zmn bro.. mcm tu la..T_T

    BalasPadam
  7. adoi..macam..macam..bende ni semua macam menepek taik ke muka sendiri

    BalasPadam
  8. gaduh bukan jalan penyelesaian kepada masalah..tu cume memenuhi tuntutan nafsu amarah aje..huhu~

    abang ben :: entry utk anda =)

    http://mid-sayang.blogspot.com/2011/03/diri-ku-di-bloglists-abang-ben.html

    BalasPadam
  9. <--- cuma suka bergaduh dengan anak²..itupon gaduh² manja..kalau nak serious sikit gaduh ngn encik suami!! (",)

    BalasPadam
  10. mereka tak sedar sebenarnya mereka telah mengaibkan diri sendiri dan keluarga mereka dengan pergaduhan tu!

    perlu ke bergaduh untuk cari siapa benar dan siapa salah?

    tuhan tu maha adil...yang salah tetap akan dapat balasannya!

    BalasPadam
  11. bergaduh mase kecik yg timbulkan kenangan lucu patut dikenang haha kelakar rasa tapi kalau bergaduh bercampur dgn segala emosi habis rahsia di buka last2 .. semua persahabatan terbina hancur .. tu kata kena kawal emosi ..amek contoh Rasul kita bersikap tenang je ..hehe
    yg menemani ke neraka kelak yg pasti ada syaitan sdgkan org lain yg berjalan ke syurga ada bidadari n bidadara ~ wahhhh

    BalasPadam
  12. apabila dua saudara muslim bergaduh, syaitan ketawa terbahak-bahak, dia berjaya memecahbelahkan umat Islam...moga dijauhkan..ameen..

    BalasPadam
  13. kdg2 leh trgelak2 sendiri bile tringat kisah2 zaman tak matang dlu..

    tp skang dah jd penin bile tengok org dewasa yg tak matang dlm mendepani hal2 negara..rase nak nanes bile tengok pimpinan negara jd mcm ni..

    yg ruginya org islam gakk..

    BalasPadam
  14. Hurm..

    gadoh ni ada mcm2 gadoh..

    tp yg gelakkan pasti org yg pikir benda bodoh...

    adoiyai...

    selagi boleh kita elakkan benda yg punca buat gado kita elakkan...

    BalasPadam
  15. betul tu :), dek gaduh punya gaduh dan korek punya korek kesalahan silam sendiri lak terbongkar.

    BalasPadam
  16. Baru dapat singgah blog Abg Ben... Yup! Betul tu, perkara yang patut dielakkan dlm kehidupan kita sepatutnya adalah PERGADUHAN... Tiada pulangan positif daripada sikap tersebut, sebaliknya mengundang impak yang maksima dalam kehidupan kita... Seperti cth yg Abg Ben bagi... That true... bcoz of perasaan sakit hati yg membuak2 maka wujud sifat mazmumah lain. Hurmmm, tanya sama hati, semua terletak di tangan kita untuk memilih... Nak pilih neraka ke syurga? Tiada manusia yang smpurna d dunia ini... Tapi untuk menuju ke arah yang lebih baik... Kita patut belajar daripada apa yang berlaku disekeliling kita... dan Bukannya menjadi ikutan...

    BalasPadam
  17. i like bro..teringat zaman kecik2 gaduh ngan abang aku..pastu baik balik..hahahahaa

    BalasPadam
  18. sy suka bila bro ben buat ayat pedas mcm nie.. akan buat ramai terfikir sendiri.

    betul tu ben, mereka asyik gado dr dulu sampai sekarang.. sampaikan org da muak dan tau benda tu takkan habis sampai bila2..

    yela, siapa lawan siapa kan..dua2 kebal.. :)

    BalasPadam
  19. bgaduh?? mmang naurah anti!!! ari tu hmpir2 je naurah yg nak kene blasah sbab protect sorg budak kecik ni...

    BalasPadam
  20. td dalam subjek management ade blajar pasal konflik. konflik nie sbenarnya ada 7 cabang. n konflik yg abg Ben ckpkan nie konflik competing. berlawanan antra 2 pihak n akn wujud pemenang. tp bad side-nya dendam. kekadang manusia nie dlm diri sendiri pun ada konflik. tak kan pernah ada puas hati pun. mungkin puas hati seminit dua, pastu mula lah nak komplen. 'kalau lah bla bla bla lagi baik'. ada 'kalau' pulokkk. :)

    BalasPadam
  21. as salam..
    gaduh?
    gaduh positif = baik untuk fizikal, buruk untuk amal,lagi bagus untuk minda(iman)

    gaduh negatif = baik untuk minda(nafsu),buruk untuk fizikal, lagi buruk untuk amal.

    rumusan:gaduh positif, mengeratkan ukhwah.macam laki bini.ekeke~
    gaduh negatif, bagus untuk otak.laju berfikir.tapi.nafsu dah kawal, iman dan amal, out.

    BalasPadam