LELAKI panas baran ??? Apakah ubatnya ?

by - Mac 26, 2011

 

Aiseyman … baru cadang nak cuti 2 hari.. tapi tadi bukak FACEBOOK , ramai dah cari … rindu ehh nak baca ngomelan jantan ni eh ??? hahahah.. Bukan daku sengaja menghilangkan diri tapi keadaan memaksa aku .. Ni pon jap ada jap takde … geram jer rasa .. tapi tak leh nak salahkan sapa sapa kan .. dah nasib begini ..

Ok .. semalam ada pembaca mintak pandangan aku mengenai LELAKI yang punya sikap panas baran .. Sewaktu aku baca soalan dari dia tu pon aku dah ketawa .. Camana aku nak jelaskan dan bagi pandangan memandangkan aku sendiri pon spesis panas baran ????

Pergh.. terus terang tu… Ya , mmg aku panas baran .. tapi panas baran aku tak la tahap lempar barang atau pukul orang .. hahaha.. Aku punya panas baran , peringkat 1 baru.. yakni cakap keras … Grr..

Serius  ! Aku amat benci sikap ini… Aku tak tau la orang lain tapi aku rasa la kan , lelaki yang belum matang dan bersikap kebudak-budakan mmg akan bersikap begini ! Cepat melenting dan mengamuk ..

Kenapa ? Aku rasa sikap kurang sabar , kuat cemburu , terlalu fikir negatif adalah punca utama … Biasanya kes kes begini menyebabkan pasangan akan bergaduh.. dan perempuan akan terlebih dahulu berdiam diri .. mengelakkan dari pertengkaran menjadi lebih panjang dan ‘ganas’ !

Bagaimana nak mengelakkannya ? LELAKI perlu belajar bersikap terbuka .. Banyakkan bergaul dengan orang yang jauh dewasa .. Banyakkan beramal .. membaca Al-Quran berzikir .. beristighfar dan solat sunat  malah menghadiri ceramah juga boleh membantu .... Mendekatkan diri dengan Allah adalah jalan terbaik bagi menghilangkan sikap panas baran .. Ingat , keikhlasan terhadap amalan adalah paling mujarab.. Ramai ingat , dia dah buat tapi masih lagi tidak mujarab .. Cuba tanya semula.. apakah dia benar benar beramal dan ikhlas terhadap amalamnnya ?

Peranan perempuan di sini juga amat penting sekirangnya ingin membantu pasangan mereka dalam mengurangkan sikap panas baran ini .. Untuk menghilangkan bukan mudah .. akan mengambil masa .. Perempuan kena rajin membawa pasangan mereka mendekatkan diri dengan Allah .. Ya , aku tau ..sepatutnya LELAKIlah kena begitu .. Tapi jangan lupa , dalam bab bab begini , jangan berkira.. Kalau asyik berkira , lelakilah pemimpin , lelaki ketua keluarga , maka takkan kemana manalah korang ! Lelaki adalah ketua tapi perempuan adalah penasihat ! Ketua tanpa penasihat pasti pincanglah pemerintahan ! Jangan lupa itu ..

Ada yang kata , perkahwinan akan mengurangkan sikap panas baran lelaki .. Aku rasa tak tinggi pun peratusan tu.. Malah ada lelaki bertambah panas barannya selepas berkahwin .. macam aku kata tadi , paling baik ialah , pelajari ilmu agama .. Hayati segala ajaran yang di ajar oleh Rasulullah s.a.w  .. Insyaallah …

Yang penting , peranan perempuan ..Jika perempuan yang panas baran , lelaki la kena bertindak sebaliknya.. Kalau dua dua panas baran , simbah je ngan ais batu ! Asik ingat dia punya panas je !!

Ini cuma pandangan aku jer .. Apa pun sama sama cuba mengubahnya..

You May Also Like

35 comments

  1. btul tu Abg ben..suami saye pon panas baran gak...tapi samela ngn abg..jenis cakap keras2...kdg2 tu terasa hati gak lah...smpai jadi gaduh..tapi selalunya saya diam sebab xnk pnjg2kan lg..last2 sy yg beralah...haiiih...lelaki2...

    BalasPadam
  2. Pernah berdepan dengan lelaki panas baran zaman bercinta dulu. Dua kali bagi peluang kat dia untuk berubah tapi nampaknya masih sama. Terus goodbye je lah! Nasib baiklah dapat suami super cool! Hehehe.

    BalasPadam
  3. skali update..haaa ambik entry berderet2..hihi

    pok beng panas baran ke?
    uihh takutttt...

    slalu2 la baca al-latif al-latif..mak pesan tu ;)

    BalasPadam
  4. ek,mencari? hhahahah,agak lah


    em,panas baran gak,takde sampai baling barang, marah orang je
    tapi kadang-kadang cool sangat
    macam mane tue?

    BalasPadam
  5. Kita ikat, sumbat dalam peti sejuk... Kalau tak mati kesejukkan, insyaAllah hilang panas barannya tu...

    BalasPadam
  6. Assalamualaikum...
    Datang lagi. Allah telah tentukan bahawa setiap pasangan adalah saling melengkapi antara 1 sama lain. Jadi kalau en ben panas baran tahap 1, pn zila mungkin lembut orangnya. Yea tak? Apa pun semuanya datang dari diri kita. Walau apapun tahap baran kita kawal le sebaiknya.

    Alamak aqil dah jaga...

    BalasPadam
  7. setuju ngan abg ben...
    paling aku suka yg last tu..
    klu sma2 pns baran simbah je ngan ais batu..hehe..

    pa2 fahmi gumbira bgun jew dari tdo n bukak belog dah ada new entri dr abg ben..semalam t'cari2 gue..hehek...=)

    BalasPadam
  8. Alamak! Abg ben panas baran rupanya.. =.=")

    BalasPadam
  9. ad sorang kwn eyja yg ad sikap baran yg MAK AIHHHH !
    mmg rasa org yg tkde panas baran pn jadi baran dgn dy .

    last2 kan , eyja tros malas nk layan perangai dy tu .
    huhu

    BalasPadam
  10. aku pun dulu baran juga.. tapi sekarang xsudah.

    tapi panas tu sllu..mgkn cuaca kat malaysia ni kot :)

    BalasPadam
  11. aku tertarik dengan entri ni, sebab aku rasa, aku pun boleh tahan la pemarah. cuma sekarang ni, aku banyak bermain dengan denagn perasaan marah tu. sebagai contoh, bila timbul perasaan tu, aku rilekkan diri, fikir apa kesan buruk marah. sebab marah boleh mendatang banyak kesan buruk. dan yang paling utama,api lawnnya air. wuduklah bila marah.Insyaalah...

    BalasPadam
  12. xslh isteri bimbing suami :)

    BalasPadam
  13. betul tu brader ben...manusia akan sejuk kalau ikut perintah Allah...sama jugak mcm bumi kita ni...

    Kalau buat Earth Hour 60 kali dalam setahun pn tapi tetap melanggar perintah Allah...bumi tetap akan panas jugak..

    http://taufiqhafiidh.blogspot.com/2011/03/earth-hour-ikut-perintah-allah-jika.html

    BalasPadam
  14. saya lembut orang nya..awwww!! hahaha

    BalasPadam
  15. salam..
    suka ayat abg ben yg perenggan 2 last ..
    ni ada cerita pasal abg ben..

    http://lalabiela.blogspot.com/2011/03/jumpa-abang-ben.html

    BalasPadam
  16. saya pon panas baran tp lebih kepada kalau tgk org buat sumting yg membahayakan di jalanraya. cm potong dpn kereta, langgar trafik waktu kita lampu hijau. huhuu

    BalasPadam
  17. hah..berguna tul idea abg ben ni sbb lelaki slalu marah2 kan..kdg2 sy pun kecut dgr dorg marah..huhu...maklum la jiwa wanita..lembut gitu..haha

    BalasPadam
  18. perempuan adalah penasihat ,,tapi kuasa veto kat tangan lelaki

    BalasPadam
  19. eh3... baru pasan ada entry sal panas baran hehe.. berminat sgt sbb baru tdi kena marah ngan sorg jurujual ni... siap maki hamun lgi... http://rosemerahdancoklat.blogspot.com/2011/03/seronok-betul-dapat-maki-hamun-orang.html

    BalasPadam
  20. Bukan senang nak buang panas baran. tapi berusaha buang, insya-ALLAH akan kurang walaupun tak hilang.

    Jenis panas baran jugak. Tapi pujuk hati supaya bersabar dan ALLAH sayangkan hamba-NYA yang bersabar. Ingatkan jugak bersabar ni ada hikmah yg indah di hujungnya.. :-)

    'kami tak hot, kami cool..' haha~

    BalasPadam
  21. ntah ler..saya ada masalah jugak..susah nak marah..susah sgt2..bahaya kan?yela,nanti bini x takut pulak..risonya..

    BalasPadam
  22. itu la..panas baran nie memang tak ley pergi jauh jika kita ada perangai nie..

    so nak taknak kena basahkan lidah dengan kata2 puji-pujian kepada yang maha Esa..

    IKLAN FREE & Follow Blog Labi-Labi NineMustafa
    & JariPlastik

    LabiLabi da follow kamu

    BalasPadam
  23. like your advise by close up ourselves with ALLAH..mmg tu care yg paling baik tuk mengatasi masalah panas baran ni..n for my opinion a girl/woman should be patient n try to be soft with their couple/husband to solve any problem instead of fighting back.

    BalasPadam
  24. serius sy seoorg yg panas baran tp jenis baran sy tak la smpi lempar brg kt org cume cepat melenting dan x bole bersabar... hurmm... smpikan my bf ckp, berubh la jd seorg pmpn yg bersabar dan jgn ceat melenting... hihi..da try berubh tp eror... try and eror !

    BalasPadam
  25. Kalau perempuan plak yang panas baran cmana bang?Pening kepala ooo!!

    BalasPadam
  26. abg ben...pakwe saya tak panas baran..tapi saya yang panas baran...hehe..oke la tue kan..air ngan api.. ;)
    salah seorang boleh beralah.. =)

    BalasPadam
  27. ngeeee...pernah cpl ngn org sngt panas baran...and dah xlarat na jd air tok redekan api...last2...ngn haku haku sekali naik baran...weeee..

    BalasPadam
  28. as salam..
    yeah!
    panas baran! simbah dengan wudhuk ke setiap anggota rukun wudhuk~
    berusaha mwenjadilebih baik disisi-Nya. macam apa yang encik kata kat atas. ikhlas. ketepikan nafsu, terima iman. nescaya iman itu lah yang akan memandu akal untuk mneruskan kehidupan dan ujian dari-Nya

    =)

    BalasPadam
  29. haih,susahlah nk deal ngn org panas baran ni.last2 kita jugak yg mkn hati:(

    BalasPadam
  30. haih, susahlah deal ngn org yg panas baran ni.last2 kita jugak yg mkn hati. dia x rasa bersalah pun:(

    BalasPadam
  31. Susahla couple dgn org panas baran nie,skit2 nak melenting.silap cakap,memang makan penampar

    BalasPadam
  32. Susahla couple dgn org panas baran nie,skit2 nak melenting.silap cakap,memang makan penampar

    BalasPadam
  33. bf aku ni garang dan panas baran. bile aku buat bende yg dia x suke.. dy marah.. kdg dy diam. tapi aku taw dy marah. sng citer. aku selalu buat dy marah. then, bile aku melawan, lame2 kami gad0h.. amek mase nk puleh.. s0rg baran, s0rg benges.. aku taw dy marah. aku diamkn diri berapa hari.. lame2 hilang sndiri..

    BalasPadam