Cakap pandang pandang ..

by - Mac 27, 2011

 

Mungkin aku tak la bijak bercakap .. atau tidak la petah berbicara atau pon tidak pandai menulis … hanya boleh mengarut jer dalam blog ni .. kan ? Maka dengan bangga dia mengatakan dia lebih layak berbicara disebabkan dia sekolah tinggi ?

Hehe… lawak .. kenapa aku kata lawak ? Berapa ramai  orang kaya dalam dunia ni , tak perlu sekolah tinggi tapi dah kumpul harta melebihi mereka yang sekolah tinggi ni ?

Ada ilmu tinggi bukan bertujuan untuk membangga diri atau merendahkan orang lain .. Jangan orang yang tak belajar tak punya ilmu yang tinggi untuk kehidupan di dunia ini .. Aku dah jumpa ramai orang yang tak sekolah tinggi tapi mampu menundukan mereka yang capai tahap dekan kat  U !

Aku antara mereka yang malas nak bicara panjang dalam memberi contoh untuk sebarang penjelasan .. apa yang aku cuma buat ,  ‘LU PK LA SENDIRI ‘ .. kenapa ? Bagi aku , yang tahu membaca dan menaip ni , adalah mereka yang mampu berfikir ..

Buat apa aku tulis berjela jela panjang tapi kemudian mereka kata , “ ITU PENDAPAT LU .. PENDAPAT GUA LAIN .. “  .. sama gak dalam blog mantan PM .. Kalau dia taip untuk segala penjelasan , tapi ada yang dok hentam , nak salah sapa ? Dia tak pandai memberi penjelasan atau dia tak sekolah tinggi ?

Jangan bangga sangat kalau sekolah tinggi tapi tak memberi sebarang hasil pada negara !

You May Also Like

16 comments

  1. sokokong ngan cik ben.. sebab tu sy xyakin untuk sambung ke degree.. coz ade dip pon susah nk cari duit :)

    BalasPadam
  2. saya sokong. . hehehe.. lama x komen blog abg AB.. hehe..

    BalasPadam
  3. betul tu abg ben..ala..tak sekolah tinggi pun,...dalam duk 6 tahun orang belajar kat ipt...beliau gaji dah 5,6 ribu sebab pengalaman..yang dah 6 tahun belaja tadi..keluar jerk..tanam anggur...adeh..sadis...

    BalasPadam
  4. betol...org b'lagak ni pndai cakap je..buat nya tak jugak..hehehhee...

    BalasPadam
  5. marah ke ni?
    biarlah mereka...yang penting kita happy.

    BalasPadam
  6. ce citer..ce citer sapalah tu ye???erm tinggi mana pun pelajaran..tinggi mana pun kedudukan....kalau hati tak bersih..inilah jadinya...kesian bro.oklah tata semua,nak titon zzzzz......

    BalasPadam
  7. Setiap manusia ada pendapat tersendiri. Mungkin berlaku perbezaan pendapat sebab sudut pandangan yang berbeza. Apabila sudut pandangan berbeza maka akan lahir pendapat yang berbeza.

    Setiap pihak memberikan hasil pada negara cuma sudut hasil yang berbeza (^_^)

    3 Bahagian Sabar

    Sebab Mata Lelaki Gemar Lihat Badan Wanita

    BalasPadam
  8. SETUJUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU ^_^

    BalasPadam
  9. saya setuju dgn en.BEN,,,setiap manusia punya ulasan dan alasan yg masing terhadap apa yg mereka2 katakan itu...peace..

    BalasPadam
  10. as salam..

    hoho~ betul!
    bos saya pun fail spm(maaf bos! tauladan je)
    berkat usaha dia, dia kini seorang jurutera pakar. menjaga berpuluh2 jurutera senior dibawahnya.

    kalau ada ilmu, tapi tak pandai menghargainya memang macam tu.keluar macam2 dalam hati tu. niat dengki,dendam, dsb..
    sebab tu diri tak maju.hish..

    hidup ni, memberi dan menerima.
    hilang salah satu darinya,serupa macam..

    =_="

    BalasPadam
  11. pada satu tahap pelajaran penting, tapi pelajaran tak menjanjikan kesenangan hidup. ramai org yg belajar tinggi2 end up jadi professional bergaji tinggi(which is not bad..) tapi diorg jadi kuli pada mereka yang belajar tinggi :D

    BalasPadam
  12. sebab tak berpelajaran tinggi lah kita selalu bersyukur dengan apa yang kita ada. Alhamdulillah!

    BalasPadam
  13. fuh..padat sekali entry ni..penuh dgn info yang tersirattt..tol tu abg ben..saya setuju!!! bersyukur jerlah dgn apa yang dimiliki...

    hi fwenz!! keep it up blogging ya!! Kalo free meh ler singgah my blog..--> mummylovers blog

    BalasPadam