Jaga tepi kain sendiri .. - BEN ASHAARI

Jaga tepi kain sendiri ..

 

Perasan ? Perasan punya kan ? Apa yang kita perasn ? hehee.. Kita perasan kita selalu sibuk dengan hal orang .. kan kan ? Tapi hal kita sendiri sapa sibuk eh ? Diorg la sibukakan hal kita kan ?

Sedar tak sedar .. kita selalu dok tengok kesalahan yang ada depan mata kita .. Pastu kita jaja dan promosikan sesama rakan .. Dok baik punya ngumpat .. best gila kan ? Tu ar.. akhirat nanti kita makan daging diorng ramai ramai ek ..

Sebenarnya kita tak sedar salah kita atau sebenarnya kita mmg sedar tapi kita nak tutup kelemahan kita dengan mencari salah orang .. Dengan itu kita nampak lebih sempurna dari dia sedangkan kita lebih teruk dari dia ..

Perbaiki diri kita ... senantiasa berisitighfar... berzikir.. dan elakkan bercakap tentang dunia yang tidak sempurna ini .. Jika ada sesuatu yang tidak kena , cakap dengannya .. samada bertapis , berlapik , atau sinis , terpulang .. asalkan jgn belakang dia .. kan kan ?

31 ulasan:

  1. Astaqfirullahalazimmmmmmmmmmmmmmmmm T_T

    saye insan penuh dengan dosa.....

    abangg benggg! sila puji saye selalu di depan nyah ujang.. ^^

    BalasPadam
  2. tuela..secara tidak sengaja tu bila terjaga tepi kain org..

    BalasPadam
  3. sebab tutup mata tengok kelemahan diri sendiri tu yg sibuk duk jaga tepi kain orang .. kalau nak tegur tegur lah secara personal tak perlu mempromosi kan benda buruk ..membuka keaiban org .. ~ nnt keaiban diri sendiri dibukak secara terang ~

    BalasPadam
  4. nasib baik pakai seluar arini...
    kuikuikui...
    ada yang mengata ke En BA?
    bagi meriam buluh jer....

    BalasPadam
  5. em..jaga tak bergaji ni..

    BalasPadam
  6. insaf.. T______________T
    semoga kita terlindung dari dosa yang nampak mahupun tidak..

    BalasPadam
  7. tak baik jga tepi kain org..jaga tepi kain sendiri cukup~sbb diri sendiri pun tak tentu betul ke x..nice entri abg ben^^

    BalasPadam
  8. ish..ish..ish...tobat..T__T

    hehe~~tak suka mgumpat org..tp org suka ngumpat saye..

    BalasPadam
  9. terkesan dengan kata-kata seorang kakak kat office neh..

    "kita dok mengata orang dengan hebatnye tapi tak tau ape yang orang dok ngate kita belakang"

    BalasPadam
  10. En Ben, sebab inilah saya lebih selesa memilih seluar untuk di pakai sepanjang waktu sebab tak nak menjaga tepi kain orang. Kwn2 saya pun saya pesan, korang kalau tak nak tepi kain korang di jaga oleh orang lain, baik korang pakai seluar jer.

    Maksud tersirat : Jangan sibuk menjaja hal orang, tak baik. Ambil buku ARMAGEDON 2012 g baca. Moga bertemu hidayah.

    BalasPadam
  11. korek kelemahan org utk tutp kesalahan sendiri..tu biasa

    BalasPadam
  12. Biasanya, orang yang selalu nampak kesalahan orang lain tu le yang lebih banyak kesalahan. Saya sokong pandangan bro Ben, kekadang mereka buat macam tu sebab nak coverline kesalahan mereka tu. Kalau dalam ilmu psikologi perbuatan ni dikenali sebagai 'helah bela diri'

    BalasPadam
  13. saya selalu jaga tepi kain saya sendiri sebab selalu koyak.. lam sehari pun x sempat nak jahit..

    cmner la nak jaga tepi kain orang..
    hurmmm..

    BalasPadam
  14. Klu dorang bayar aku tggi2 pun ak xnk wt..bia jela dorang mkn sorg2..

    BalasPadam
  15. orang yang irihati je selalu mengutuk2 belakang ni..memang sikap manusia suka jaga tepi blog org..cemburu mungkin??

    p/s: mcm mana nak sahut cabaran "blogger melayu bersatu" kalau ada golongan2 mcm ni...

    BalasPadam
  16. jangan fikir sgt apa yang orang dah buat kat kita tapi fikir apa yang kita dah buat kat orang.. *betul ke ayat ni?? errr..*

    BalasPadam
  17. biasalah abg beng...

    manusia nih kalu tak jage kain org memang tak sah..

    sebab tu sy selalu pakai seluar jek..haha..

    biarkan je ngan org tuh kan..heheh

    BalasPadam
  18. dulu sebelum tinggal ditempat sekarang, en. suami siap berpesan sebelum dia pergi kerja.. "jangan keluar rumah duduk lepak dengan makcik2 jiran2 ni..".. alah macamlah isterinya ini kaki lepaking gossiping..

    memang tak pernah buat pun sebab bila dah join d club ada jelah cerita yang kurang baik keluar.. nak2 pulak jenis yang suka jaga tepi kain orang... macamlah dia baik sangat.. orang baik pun tak buat cenggitu...

    BalasPadam
  19. abg ben, itu lah manusia abg ben. kuman yg kena tgok pakai mikroskop tu lah diorang nampak. gajah sebesar alam tak nampak.

    saya pun gitu. astgfirullah.

    kain kita sendiri pun koyak. tak perlu lah nak tolong jahit kan kain org.

    satu lagi, kejayaan kita org tak nampak. tapi, kelemahan kita tu lah org nak tengok sangat.

    BalasPadam
  20. dunia yang penuh drama...
    manusia mulai lupe asal usul nye -_-

    haa...saya pown kadang-kadang jage tepi kain org lain...hehe..
    tapi kadang2 jew..
    sebab saya lebih suke mendiamkan diri.. =)

    BalasPadam
  21. klu nak kepoh utk kebaikan, takpe jugak kan..maknanye supaya jadi pembakar semangat utk uat lebih baik...
    tpi klu setakat nak menghentam dan cari pasal...iskhhh...dijauhkan lah...

    BalasPadam
  22. sgt sokong qaseh pok beng..
    tepat & padat wahhhh

    BalasPadam
  23. manusia yg sibuk jaga tepi kain org ke, tepi seluar orang ke... sama aje, mereka ni semua kekurangan kasih sayang, cuba kita bagi dia kasih sayang sikit... mesti diam,x kiralah bukan kata suka jaga tepi kain org aje, org yg terlibat dgn gejala2 sosial lain pun sama...ita senang je abg ben just "PERANGI MANUSIA DGN KASIH SAYANG" ...i,Allah...

    BalasPadam
  24. Fuhh.. astaghfirullah.. dlm tak sedr mmg mengumpat pon.. tapi kalau kte tak sebut nama juz untuk pengajaran tak pe kan abg ben? tak kira mengumpat kan? kan? kan? ;) hihihi...

    BalasPadam
  25. As salam..
    menjag atepi kain orang.. jom tengok kain kita dulu.. cukup ke , molek ke , lawa kah..
    tapi dah fitrah manusia sukakan sesuatu,dan suka ingin tahu.. aku juga begitu..
    uhuK!..


    http://dady-rahman.blogspot.com/2011/03/bila-baginda-diperlekeh-apa-kata-anda.html

    BalasPadam
  26. "Great people talk about ideas. Average people talk about things. Small people talk about other people."

    jadilah orang yang hebat..jangan jadik ikan bilis. :D

    What every mother deserve

    BalasPadam
  27. saye tak suke campur dalam urusan orang lain..tak kisah lah di cop sombong ke hape..tapi kalau bila org mula cuba nak selak2 kain saye..saye akan pastikan dia terus terbogel..hehehe paham tak maksud saye en ben...

    BalasPadam
  28. as salam..
    oo..jaga tepi kain orang..

    perigi + timba = pahala

    duit + mesin slot = dosa

    @_@

    BalasPadam
  29. Best Sgt Ayt Abg Ben!!!!Rase nak amik ayat nie kasi kat org yg selalu jaga tepi kain org je..(:

    BalasPadam
  30. hurm!! besh kan ayat2 dalam entry ni..saya pun xfaham kenapa org suka jaga tepi kain org rrr?? adess!! kaki skodeng tol...haahaa...

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.