Blogger : Jangan benarkan mereka patahkan semangat anda !

by - Selasa, Mei 24, 2011

 

Aku ada terima satu mesej dari rakan blogger di FB aku ... bertulis begini ..

"Salam ben..

maaf ganggu ben. saya sedih lah. semalam saya ada post entry baru. lepas tu ada seorang laki ni tiba-tiba je kutuk saya habis2. dia kata blog saya blog paling bodoh dalam dunia.

lepas tu dia cakap macam2. saya tak tahu dia siapa. so saya tutup blog saya.  tapi saya dah minat blogging..what should i do ye ben? just nk minta pendapat since ben dah lama dalam bidang ni .. "

Hurm...macam macam perangai .. Sebenarnya aku tau satu hari nanti pasti akan ada pengkritik tak bertauliah lagi tak bertamadun akan singgah di blog blog yang sedang meningkat naik .. .cuma masa je tak tau ..

Maka rakan blogger yang aku kenali ni pon akhirnya kena ... Tak pe.. jgn risau .. ini semua akan mematangkan kita .. lagi best nak berblog kan ? hahhaha..

Aku pernah kena dulu , semalam dan sekarang .. Ada je tak puashati dengan aku .. Sedangkan aku tak g jentik pon telinga diorng .. diorng lak terlebih beria nak hingar kat telinga aku ni.. Pakai earphone , selesai !

Apa yang berlaku sebenarnya adalah bisikan syaitan.. Syaitan membisik di telinga sorang lagi agar mematahkan semangat rakan kita tu.. dan sekor lagi syaitan menggunakan walkie talkie berhubung memberitahu bahawa tugasnya di sana dan selesai dan tugas berikutnya adalah mematahkan semangat juang rakan blogger kita ni ..

Haaa.. mengarut dah tu kan ? Tapi begitu la.. ni semua keje syaitan.. yang terpengaruh pon satu hal gak.. gelak gembira melihat kawan mereka ni murung.. suka hati sangat.. hehehe... dapat dosa tau selain dari gembira tu.. kena mintak maaf balik nanti kat si polan tersebut ..

OK... bila blogger kena begini , ini tandanya blog kita semakin dikenali ramai ... Inilah risikonya .. kita kena bersedia dari segi mental dan juga fizikal... haaa...

Jangan putus asa.. mmg mereka nak tengok kita putus asa .. Kenapa ? supaya mereka boleh naik  dengan gembiranya.. Sekarang ni , mereka rasa kita macam penghalang mereka .. haaaa.. fikirkan gitu..

Apa yang perlu kita buat .. senyum .. senyum... Jangan layan.. bila ada komen negatif , jgn approve.. jgn baca.. terus delete.. dan jangan fikirkan ..

Seperkara lagi ... kalau rasa tak kenal jiwa dan semangat tu , buang shoutbox korang ... mereka akan attack kat situ gak.. hehehe.. kalau rasa mantap .. ok jer ..

InsyaAllah ... kita pasti sama sama berjaya walaupun tidak berjaya .. Dan , jangan lupa undi aku di SINI

You May Also Like

53 comments

  1. Pernah jugak kena attack ngan bangsa lain. tapi tak pe, tu salah satu jalan untuk mematangkan pemikiran kita.

    BalasPadam
  2. Ye betul tu.dulu mula2 saya buat blog selalu jugak kena kutuk.tapi niat saya buat blog bukan untuk meraih perhatian tapi sebab saya suka menulis.kalau nak fikit patah semangat,putus asa,kecewa dll tu dah banyak kali dah.tapi bila fikir balik,pedulikan kutukan tu.yg pnting nawaitu kita.

    BalasPadam
  3. ramai manusia mcm tu, betul kata Ben, dia saje nak patahkan semagat kita berblog, pengomen tu memang betul2 tak bertauliah, buat yg punya soalan tu, teruskan berblog, jd lah mcm abang Ben kan?

    BalasPadam
  4. setiap apa yang kita lakukan di dunia ni pasti ada musuh . tanpa musuh , kita takkan matang . tanpa musuh , kita takkan kenal erti sabar dan tabah . Musuh itulah yang akan membantu kita menjadi seorang yang kental . pucuk pangkalnya , seorang insan mempunyai musuh , jadi gunakan musuh itu sebagai satu cabaran kita agar kita lebih maju dilain hari . Sekadar ilmu from my soul . peace :D

    BalasPadam
  5. kalau kita berblog sbb nak glemer akan terjadi benda2 macam ni.. kalau berblog sbb niat nak share nak buat benda yg kita suka.. insya allah..

    pedulikan cakap org..

    BalasPadam
  6. Yer, jgn putus asa, satu kutuk, sepuluh lagi yang suka..kuatkan semangat ...

    BalasPadam
  7. setuju dangan kata2 semangat Ben

    jgn approve , jgn fikir puunn.
    saya pun pernah kena camtu gak. pedas dan teragak2 mesej org tu...
    mmg kita akan down.
    Elok juga si penghantar mesej tu minta nasihat...krg2 akan kembali bersemangat.Orag yg tak hantar mesej pun dpt jugak tumpang ;)

    BalasPadam
  8. mmmm..wat dhek je..anggap je tu semua umpama nyamuk2 pengacau..asalkan kita x kaco orang sudah..

    BalasPadam
  9. setakat ni blum pernah lg blog saya kena serang..kpada yg dh kena tu,buat dek je la..banned je trus ip org tu dari terus menjadi anasir jahat kat shoutbox kita..ok,setel..

    BalasPadam
  10. sabar.. n sabar..

    n majukn diri..

    =D

    BalasPadam
  11. Manusia memang tak pernah berpuas hati dengan kesenangan orang lain..Susah nak puaskan hati semua orang..Orang yang suka tak berpuas hati memang bersepah ..

    BalasPadam
  12. kekadang bie dah jadi camtu..elok jugak kite muhasabah balik kite dan blog kite...mane tau ade benarnye..

    BalasPadam
  13. betol2. setuju. xperlu hiraukan orang yang nak patah semangat. be cool, bab kate abg ben XD

    BalasPadam
  14. takut lah comment dr si dia tu appear :( sy down sgt.

    BalasPadam
  15. aah la abg ben...baru je semalam kna maki bodoh ngn sorang anonymous ni..trus mcm muram durjana satu hari tu..tp bila pikir balik, biar la..dia dengki tu. ehe

    BalasPadam
  16. saya dah stop berblogging hampir sebulan..semuanya gara2 anon yg mengutuk entry2 saya..saya nie dah laa mudah down apabila dikutuk secara pedas mcm tue..saya mmg minat nak menulis tp bila dipikirkan buat apa saya menulis kalo ada yg tak suka apa yg saya tulis..skang,saya dah tutup blog saya..skang,saya slesa mnulis di FB saja..

    BalasPadam
  17. hahahaha ADA AKU KESAH kalau ada yang kata blog aku blog paling bodoh? ada ke blog paling pandai? blog takde kepandaian.. kita yang buat blog tu. hahaha... so tak yah nak down sebab blog yang kena bodoh, bukan kite =P

    BalasPadam
  18. tade keje lain ke org tu. asek nk kutuk2 je. dah2, jgn putus asa.
    wat buduh je ngan tohmahan tu.. yg penting kite tak kacau beliau.. :)
    CHILL..!

    BalasPadam
  19. tak kesah org nk kutuk kita hape pun... bukan perabih kan beras diorang kn.. wat tatau jer la.. yg penting.. kita happy... meh gunakan petunjuk blue utuk mengesan macik hajah..

    http://www.my-shopping2u.com/2011/05/kenapa-agama-islam-jadi-cacian-sedihnya.html

    BalasPadam
  20. sian dia bang ben..sebenarnya saya pun turut sedih bila dengar dia kena kutuk habes-habesna..dah agak dah kalau nak naik tu macam2 ada....harap dia tak patah semangat..kami ada sokong awak tau!!!! kuat!

    BalasPadam
  21. cian je...btul abg bengg...wt bodo ja ngn suma2 tuu...amek yg jernih buang yg keruh..hehe

    BalasPadam
  22. erm, betoi kata abang ben tuhh ... bt derkk jer ... manusia kalu kita tak lawan balik apa yg depa kata, insyaAllah ... depa akan mengalah, doa bnyak2 seandainya kita pernah mngata kat depa2 yg mngutuk kita ... moga2 kita tidak tgolong dlm golongan yg dianiayai & teraniaya ... amin.

    BalasPadam
  23. erm, betoi kata abang ben tuhh ... bt derkk jer ... manusia kalu kita tak lawan balik apa yg depa kata, insyaAllah ... depa akan mengalah, doa bnyak2 seandainya kita pernah mngata kat depa2 yg mngutuk kita ... moga2 kita tidak tgolong dlm golongan yg dianiayai & teraniaya ... amin.

    BalasPadam
  24. insyaallah selama berblog belum lagi ada yang mengkritik sedemikian rupa..

    Tapi setiap kritikan itu kita jadikan kritikan yang positif.. pembaca kadang2 suka menjatuhkan kita dengan senagaja... tapi jangan cepat melatah atau terasa...

    setiap kritikan @ kutukan itu... adalah satu semangat untuk kita menjadi lebih baik...

    BalasPadam
  25. alahaii siannya org tu..klu blog br nak nek tp dh ada org kutuk, pd firasat sy yg mengutuk tu kwn blogger tu sendiri..hahaha..biasanya kwn yg paling rapat lah yg paling dengki bila tgk kwn tu tgh nk maju..xpn kenalan blogger tu sendiri...mcm org gila la plak kan klu nk kutuk org yg dia sendiri x kenal..btol tak?? btol tak?? ^_^

    BalasPadam
  26. kesiannya kt org tu,agaknya kurang perhatian kot, patutnya kalau nk kritik pun biarlah mbina, bleh la jugak kita perbaiki.tp bila dah kutuk2 macam tu maknanya mmg dengki la...so jgn lyn...abaikan anon!

    BalasPadam
  27. betul2... bukan senang nk puaskn hati semua org. kadg2 pendapat kita berbeza. kita ad pendapat sndiri, dia ad pndapat sendiri.

    BalasPadam
  28. tak habis dengki tu.. doakan dia berubah jadi baik.

    BalasPadam
  29. manusia yg dihasut syaitan saja memang tidak pernah puas dengan kejayaan seseorang, jadi bersabarlah.

    BalasPadam
  30. "ada komen negatif , jgn approve.. jgn baca.. terus delete.."

    Petua mujarab yg saya duk selalu amalkan..heh..

    Dgn sebesar-besar ruang entri yang kita ada, tak perlu kita kisah sgt dgn sekecik-kecik ruang komen yg orang lain ada..
    Peace...

    Err..ben, nanti kem salam ngan cik namee eh? :)

    BalasPadam
  31. Harap2 saya boleh survive kalau kena attack habis-habisan nanti.. ^_^

    BalasPadam
  32. fuiyooo tak agak2 brader tu kutuk bloger tu,. sian dia kan,. mari sama2 kita sedekahkan surah al fatihah kepada mangsa2 tragedi tanah runtuh di rumah anak yatim madrasah al taqwa hulu langat

    BalasPadam
  33. betol...nad pernah kene kutuk...dia cakap blog nad tah pape..:(

    BalasPadam
  34. Betul betul betul...ignore jeak..muahahahaha

    BalasPadam
  35. orang yang kutuk tu messti jelez..
    tu je sebenarnya... lalala~

    BalasPadam
  36. macam2 la dengan perangai blogger nie,..ta abes2 nak jatuhkan org laen...tapi blogger yg dijatuhkan tu..jgn pula sampai of blog,,,lupakan suda mcm ben cakap...jgn la nak serabutkan otak garu2 sana sini nak pk sume nie, pastu nty jgn la pulak nak berbalas entry dengan 'musuh'!! gado2 sana sini...senang crita 'orang bijak akan buat perkara bijak' untuk mantapkan dirinya..so, blogger berkenaan kamu bijak kan?! mantapkan terus diri kamu, jangan hiraukan orang sekekliling =)

    BalasPadam
  37. nice tips abang ben.
    first blog saya.saya bnyakkan cerita kisah peribadi dan cinta..ramai yang kutuk..kebnyakannya Anon-anon..lpas tu, saya terus delete blog tu..dan sekarang..akan lebih berhati-hati..
    good advice abg ben!

    BalasPadam
  38. saya pernah kena..dengan classmate sendiri lagi tu..tapi buat macam abang ben cakap la.delete terus and tak payah fikir..senang cerita..buat tak tahu sudah.kalau asyik fikir je,sampai bila nak macam tu kan.=)

    BalasPadam
  39. hehe sy blogger bru...blom rasa kena kritik g....

    BalasPadam
  40. jangan patah semangat untuk berblog,biasalah dalam bidang apa2 pon kena kutuk,kena sindir tu dah jadi lumrah kot =)

    BalasPadam
  41. ish...tu org pnggil tak pakai otak..kritik pakai lutut..

    BalasPadam
  42. Akak sgt mudah down dgn kritikan negatif. What do I afraid of is that I will destroy my own dignity. That is why bila ada yang suggest letak shoutbox, I will refuse. Personally x pernah kena lagi... Simply because nobody read my blog kot..hahahhahaha

    BalasPadam
  43. kalo kene kutuk 2,mmg sgt2 down la..tp ape2 pun kite wat x taw jela kan..smpi bile dye mampu nk kutuk kite?just ignore je owg mcm 2..pasti dye akn dpt pemblsna nye t
    ape2 pun ceria-ceria selalu ^_^

    BalasPadam
  44. ee. memang nk kena r sapo cakap mcam tu... aku pun pnah juga kena.. ada ke patut dia nk f*ck blog aku...
    ee.. panas r.. x pasal2 aku kena ari 2...

    BalasPadam
  45. jgn putus semangat . orang yang kutuk tu mmg busuk hati . macam die "good good je" , sume blogger ade hak blogging .

    BalasPadam
  46. abaikan jer anonymous yg super sewel macam tu.. dia xde keje la tu + hormon dengki berada pd paras 4!

    BalasPadam
  47. Jangan putus asa....
    kalau komen letak "anon" ignore jer..
    kuman "SMM 2011" Entry

    BalasPadam