Kenapa kau ni tak cantik eh ?

image Yer .. aku tau aku miskin ...

Yer .. aku tau bukan satu alasan aku untuk tidak mencantikkan diri ..

Yer . aku tau aku tak bekerja ..sbb tu aku miskin dan tak boleh mencantikkan diri ..

Yer .. aku tau aku tak berpelajaran tinggi .. sbb tu aku tak boleh dapat kerja ..

Yerlah... aku sedar sapa aku.. Ramai pandang hina kat orang seperti aku ini ...

Aku nak tanya skit kat kau boleh ? Pandai je pandang hina kat aku , tapi ada ke kau nak sedekah walaupun sepuluh sen kat aku ?

Apa dia ? Cari sendiri ? Kalau aku kena cari sendiri , maka apa layaknya engkau memandang hina pada aku ? Kau bukan memberi dan aku bukan meminta..

Aku tau aku mengemis .. Ke hulu ke hilir dengan bekas tin ini .. Tapi tahu ke kau dengan duit yang aku dapat tak seberapa ini aku sedekahkan juga pada orang lain yang lebih memerlukan dari aku.. Bagi aku , cukuplah sepotong roti dan sebungkus air kosong setiap hari.. Bukannya aku minta pizza huts sbg sarapan pagi dan kenny rogers sebagai makan malam ..

Aku bersyukur.. mungkin kecil je sumbangan aku namun ada yang hargai .. Bukankah itu lebih indah dari tahu membaling batu je ?

27 ulasan:

  1. ada ke sampai kena baling batu.. paling tidak ignore je la.. takyah nak dera2 bagai
    ALL IN ONE

    BalasPadam
  2. salam en ben..entri simple tp best...

    bg fiza, sedekah itu mulia bila niat kita ikhlas walaupun pemberian kita itu hnya seciput..
    n kte perlu hargai org lain dan jgn pandang rendah pd yg kurang mampu..di sisi Allah.. kite same je..tadenye u kaye, u plg mulia..u miskin u dok jaoh2..huhu..just sharing a thought, peacE :)

    BalasPadam
  3. utk bersedekah, hati mau ikhlas..kata org, tgn kanan hulur, biar tgn kiri tak tahu..

    **senyum itu sedekah..pagi en ben =)

    BalasPadam
  4. yup betul tu en ben....bak kata orang lah

    muka cantik perangai cantik Alhamdulillah

    muka cantik perangai buruk Nauzubillah

    BalasPadam
  5. setiap rezeki kita, ada rezeki org lain didalamnya..

    BalasPadam
  6. selalu nya saya bagi sedekah pd org islam je. tp sy tgk dulu org tu. klu mcm sihat je tubuh badan tu saya mesti ssh nk bg sbb sy slalu pk "badan sihat je tp xnk keje" huhuhu~

    BalasPadam
  7. Nice entry..simple tp sarat dgn nilai..hehe

    BalasPadam
  8. isy isy... tersangat la btolnye. kadang2 sy pon x paham ngan org kita yg x nak bsedekah ni. klu risau diorg tipu pon..haaa belikan siap2 makanan. bg diorg mkn. kan sedekah gak tuh. haih... ntah la.

    BalasPadam
  9. Yg penting ikhlas...
    bantu selagi mampu...

    BalasPadam
  10. tp selagi ada kudrat carilah rezki y bersesuaian selain meminta sedekah..=)

    BalasPadam
  11. what sedehnya.... sapelah sanggup kata mcmtu.. anyway betul ttg semua tu.. tepuk dada tanya poket..;)

    BalasPadam
  12. tak ya la hina kan . at least sedekah kan senyuman kat diorang . org yang merendah diri adalah org yg paling tinggi darjatnya di sisi allah . semoga tiada la orang yang berhati buruk cam tu . :)

    btw , nice story abg Ben tuk pedoman hidup

    BalasPadam
  13. xtau nk ckp psl pengemis nih..sb kdg2 kita tertipu...kdg2 dorang ada sindiket..sindiket yg mggunakan kanak2..ada antara tu..sihat tubuh badan..fizikal ok je..tapi jadi pengemis..ni pemalas..

    byk sgt pengemis nih..jika diberi derma..seolah2 mnggalakkan pulak..

    paling tidak..saya akn ignore je..

    BalasPadam
  14. ade org baling batu kat die ke??
    sepakkan org yg baling batu tuh
    isk

    BalasPadam
  15. sedihnyaaa ... hdup suma bbeza2.. bntu pd yg ssh .. br dia mrasa sdikit apa yg kita ada ^_^

    BalasPadam
  16. salam...
    semalas-malas sedekah, adalah berdoa kepada mereka itu :)
    baling batu..gila ganas..
    dah macam rejam guna batu.

    0_o"

    BalasPadam
  17. terbaca entri encik BA nie terlintas difikiran sy nak tulis sal satu entri nie..hehe..btw,kita tidak patut memandang mereka macam tu..bukan kehendak mereka untuk ditakdirkan sedemikian rupa..so mana kita mampu kita patut tolong..

    BalasPadam
  18. diorg menipu @pon x, tu pndai2 la diorg jwab nnti,, tp sian lak kalo x bg tme diorg mntk tu...bdk kecik comot2 ngn org tua,,kesian.. tp yg laki tu mcm xley caya je.. hahaha

    BalasPadam
  19. Bersusah payah demi kehidupan insan lain..suatu pengorbanan yang terpuji.Seperti Mr Ben bersusah payah demi menaikkan kami blogger baru,walau dihina..atau di kutuk dengan macam-macam tomahan,namun kami tetap merasa kenikmatan dari pengorbanan Mr Ben .

    Terima kasih atas bantuan kepada blog LM selama ini.LM amat hargai.Hanya Allah yang mampu membalas.

    BalasPadam
  20. bumi Allah ne luas, rezeki ada dmana2 :)

    BalasPadam
  21. kadang2 ragu2 nak bg derma pada yg sihat2 mengaku utk sek ini, tahfiz itu... macam mana? takut diorg tu tipu...

    BalasPadam
  22. BA; X pelah dermalah jelah seikhlas hati....klu x pun doakan je mereka2 itu....:)

    BalasPadam
  23. tak perlu menghina mereka kan .

    bukan keinginan mereka jadi sedemikian .

    BalasPadam

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI