Ahad, 14 November 2010

Kenapa kau ni tak cantik eh ?

image Yer .. aku tau aku miskin ...

Yer .. aku tau bukan satu alasan aku untuk tidak mencantikkan diri ..

Yer . aku tau aku tak bekerja ..sbb tu aku miskin dan tak boleh mencantikkan diri ..

Yer .. aku tau aku tak berpelajaran tinggi .. sbb tu aku tak boleh dapat kerja ..

Yerlah... aku sedar sapa aku.. Ramai pandang hina kat orang seperti aku ini ...

Aku nak tanya skit kat kau boleh ? Pandai je pandang hina kat aku , tapi ada ke kau nak sedekah walaupun sepuluh sen kat aku ?

Apa dia ? Cari sendiri ? Kalau aku kena cari sendiri , maka apa layaknya engkau memandang hina pada aku ? Kau bukan memberi dan aku bukan meminta..

Aku tau aku mengemis .. Ke hulu ke hilir dengan bekas tin ini .. Tapi tahu ke kau dengan duit yang aku dapat tak seberapa ini aku sedekahkan juga pada orang lain yang lebih memerlukan dari aku.. Bagi aku , cukuplah sepotong roti dan sebungkus air kosong setiap hari.. Bukannya aku minta pizza huts sbg sarapan pagi dan kenny rogers sebagai makan malam ..

Aku bersyukur.. mungkin kecil je sumbangan aku namun ada yang hargai .. Bukankah itu lebih indah dari tahu membaling batu je ?

27 komen :

nur berkata... [Reply to comment]

ada ke sampai kena baling batu.. paling tidak ignore je la.. takyah nak dera2 bagai
ALL IN ONE

fayafaya bintun kamil berkata... [Reply to comment]

salam en ben..entri simple tp best...

bg fiza, sedekah itu mulia bila niat kita ikhlas walaupun pemberian kita itu hnya seciput..
n kte perlu hargai org lain dan jgn pandang rendah pd yg kurang mampu..di sisi Allah.. kite same je..tadenye u kaye, u plg mulia..u miskin u dok jaoh2..huhu..just sharing a thought, peacE :)

cik ciput berkata... [Reply to comment]

utk bersedekah, hati mau ikhlas..kata org, tgn kanan hulur, biar tgn kiri tak tahu..

**senyum itu sedekah..pagi en ben =)

Nur Hawa Mohd Zin berkata... [Reply to comment]

yup betul tu en ben....bak kata orang lah

muka cantik perangai cantik Alhamdulillah

muka cantik perangai buruk Nauzubillah

Hanis Azla berkata... [Reply to comment]

setiap rezeki kita, ada rezeki org lain didalamnya..

niDa berkata... [Reply to comment]

selalu nya saya bagi sedekah pd org islam je. tp sy tgk dulu org tu. klu mcm sihat je tubuh badan tu saya mesti ssh nk bg sbb sy slalu pk "badan sihat je tp xnk keje" huhuhu~

Affieza berkata... [Reply to comment]

Nice entry..simple tp sarat dgn nilai..hehe

azian_ab berkata... [Reply to comment]

isy isy... tersangat la btolnye. kadang2 sy pon x paham ngan org kita yg x nak bsedekah ni. klu risau diorg tipu pon..haaa belikan siap2 makanan. bg diorg mkn. kan sedekah gak tuh. haih... ntah la.

Encik Bell (beLalaNG) berkata... [Reply to comment]

sepakkkk jer org yg cm nie :P

BajinganCinta berkata... [Reply to comment]

Yg penting ikhlas...
bantu selagi mampu...

Miss Saya berkata... [Reply to comment]

tp selagi ada kudrat carilah rezki y bersesuaian selain meminta sedekah..=)

apezs shah berkata... [Reply to comment]

what sedehnya.... sapelah sanggup kata mcmtu.. anyway betul ttg semua tu.. tepuk dada tanya poket..;)

kikilalahsite x) berkata... [Reply to comment]

tak ya la hina kan . at least sedekah kan senyuman kat diorang . org yang merendah diri adalah org yg paling tinggi darjatnya di sisi allah . semoga tiada la orang yang berhati buruk cam tu . :)

btw , nice story abg Ben tuk pedoman hidup

sarah-najwan berkata... [Reply to comment]

xtau nk ckp psl pengemis nih..sb kdg2 kita tertipu...kdg2 dorang ada sindiket..sindiket yg mggunakan kanak2..ada antara tu..sihat tubuh badan..fizikal ok je..tapi jadi pengemis..ni pemalas..

byk sgt pengemis nih..jika diberi derma..seolah2 mnggalakkan pulak..

paling tidak..saya akn ignore je..

Anis izyan Abd Rahman berkata... [Reply to comment]

ade org baling batu kat die ke??
sepakkan org yg baling batu tuh
isk

coffeecart berkata... [Reply to comment]

menusuk! :)

♠ aQ.DaN.pUtera.kU ♠ berkata... [Reply to comment]

sedihnyaaa ... hdup suma bbeza2.. bntu pd yg ssh .. br dia mrasa sdikit apa yg kita ada ^_^

... berkata... [Reply to comment]

salam...
semalas-malas sedekah, adalah berdoa kepada mereka itu :)
baling batu..gila ganas..
dah macam rejam guna batu.

0_o"

iqbalhakimi berkata... [Reply to comment]

terbaca entri encik BA nie terlintas difikiran sy nak tulis sal satu entri nie..hehe..btw,kita tidak patut memandang mereka macam tu..bukan kehendak mereka untuk ditakdirkan sedemikian rupa..so mana kita mampu kita patut tolong..

FeeZ~Hafizah~cucuatokaji berkata... [Reply to comment]

tacing2.. T_T

masterXperfect berkata... [Reply to comment]

diorg menipu @pon x, tu pndai2 la diorg jwab nnti,, tp sian lak kalo x bg tme diorg mntk tu...bdk kecik comot2 ngn org tua,,kesian.. tp yg laki tu mcm xley caya je.. hahaha

Lydia Miza(Aidyl Azim) berkata... [Reply to comment]

Bersusah payah demi kehidupan insan lain..suatu pengorbanan yang terpuji.Seperti Mr Ben bersusah payah demi menaikkan kami blogger baru,walau dihina..atau di kutuk dengan macam-macam tomahan,namun kami tetap merasa kenikmatan dari pengorbanan Mr Ben .

Terima kasih atas bantuan kepada blog LM selama ini.LM amat hargai.Hanya Allah yang mampu membalas.

Siti Nizam Samsudin berkata... [Reply to comment]

bumi Allah ne luas, rezeki ada dmana2 :)

Tuan Din berkata... [Reply to comment]

kadang2 ragu2 nak bg derma pada yg sihat2 mengaku utk sek ini, tahfiz itu... macam mana? takut diorg tu tipu...

azzey berkata... [Reply to comment]

BA; X pelah dermalah jelah seikhlas hati....klu x pun doakan je mereka2 itu....:)

Nur Azila Ismail berkata... [Reply to comment]

tak perlu menghina mereka kan .

bukan keinginan mereka jadi sedemikian .

nur berkata... [Reply to comment]

redah dari nurazilaismail
ALL IN ONE

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI