Bila berblog , jangan kedekut ..

by - Selasa, Disember 14, 2010

 

Sejak aku mengenali dunia blog .. aku sedar ... yang paling best mengenai blog ini ialah kandungannya .. pengisiannya .. Tapi jika kandungan dan pengisiannya menarik namun tiada yang membacanya , satu isu jugak kan ?  Tolak tepi mereka yang buat blog untuk suka suka ... Itu boleh di privatekan ..

Bicara aku malam ini ialah mengenai blog yang inginkan dikunjungi senantiasa .. Pelbagai cara yang kita ( blogger ) buat untuk menarik pengunjung ke blog mereka ..  kan ?

Sebagai blogger , sebenarnya kita pon jangan kedekut .. Itulah yang aku amalkan ... Satu kita beri 10 kita dapat .. Yang penting kita mestilah ikhlas ...

Ada yang tak berminat .. tak mengapa.. hak mereka .. tapi sebenarnya kita lebih meriah jika saling beri dan menerima.. Dari situ boleh terbit satu lagi persahabatan secara tidak langsung ..

Petang tadi , sewaktu aku g gym KBS .. akhirnya aku bertemu seorang lagi blogger yang mana dia selalu menghabiskan masa kat gym tu .. Mr. Freeky ...

Ni bukan masalah kita dah popular atau tidak .. Aku dulu pon tak dikenali sapa sapa pon tapi bila sebut nak g mana mana , ada je rakan blogger ajak singgah ke rumahnya ..

Aku dan Joegrimjow .. dulu penah gak ber'gaduh manja' dalam blog tapi bila dengar dia turun KL atau dia buat open house dan kebetulan aku ada kat sana , kunjung tetap kunjung kan .. Dalam blog , kita biarkan dalam blog .. Luar kita tetap saudara seagama.. Apa guna nak bermusuhan kan ? Dan baru baru ni pon ada gak g main futsal sama sama .. haaa.. jumpa lak geng blogger yang lain kat padang futsal ..

Bila dah gitu , pe salahnya kita perkenalkan kawan kawan blogger tu dalam blog kita tanpa harapkan balasan .. Dia akan sedar sendiri bila dia rujuk pada referral ..

Amalkan sikap terbuka dan memberi .. Tak perlu nak kedekut dengan pembaca kita tu.. kita tau ada blog yang bagus , kita perkenalkan pada kawan kawan pembaca / blogger .. kan lebih meriah gitu !

You May Also Like

20 comments

  1. btul3..aku pgunjung setia blog besh gileee nii^^heheee

    BalasPadam
  2. betol tu abg ben..apa gun BLOG kalau kedekut tak nak share..dok dunia sdiri la cm tuh

    BalasPadam
  3. setuju dengan abg ,. saling membantu antara satu sama lain . :)

    p/s : abg ben , lg sikit lg nak 6000 . semoga berjaya dan terus maju :)

    BalasPadam
  4. bersetuju disini.xda pekdahnya nak kedekuts.x kemana..sharing is caring..:)

    BalasPadam
  5. sangat setuju.. heheh.. ada suprise tak sesapa yang ajdi folower ke 6000 tu?? mana tau dapat hadiah ke... hoho

    BalasPadam
  6. Saya setuju. Tlg men0l0ng adalah antara fakt0r penting. :)

    BalasPadam
  7. betul tu..pe slh nya kita saling tolong menolong...lg 1, jgn la kedekut ilmu brblog..hehe

    BalasPadam
  8. sangat setuju !!! dunia blog ni , pusing pusing jauh mana pun , jumpa gak orang yang sama :)

    BalasPadam
  9. salam Ben Ashaari ..

    hmm hmm .. satu renungan yang baik sekali. Moga sama-sama kita semua meriahkan alam maya ini. Jalin silaturrahim ..

    ohya terima kasih atas entri, "Tak Kusangka blogger ini rupanya .." terus 48 orang jadi follower saya ..

    BalasPadam
  10. sangatlah agree.. dan dah buat beberapa kali :)

    BalasPadam
  11. hihu..tapi klu blog x glamer, bagi backlink pun, xde org nak klik sangat, sbb yg bac pun x ramai. tapi walau sikit referral tetap ada kan. =D

    BalasPadam
  12. sangat2 bersetuju dngn kenyataan abg ben tu..xley kedekut2 ni...biarlah kita jadi seorang yg pemurah...insyaallah ada rezeki kita nanti..

    BalasPadam