Semalam , hari ini .. esok .. pastikan sama !

by - Disember 28, 2010

 

Kalau guna cangkul semalam ..

Pastikan guna cangkul hari ini ..

Esok begitu juga ..

Jangan dilanggari ..

 

Kalau ibu ajak bertandang ke rumah jiran ...

Jangan diusung anak bersama ..

Risau anak mengikut jejak ..

Atau bakal mengeleng kepala ..

 

Adat resam turun temurun ..

Dari berbaju hinggalah berkasut ..

Dari makan hinggalah ke tandas ..

Ada yang patut diikut ..

Ada yang patut ditinggalkan ..

 

Jangan kerna 'orang lama ' ..

'Orang muda' mengikut kata  ..

Tiada hak menukar arus ..

Berpegang pada kata

" Tiada lama tiada baru " 

 

Ilmu di dada digali ..

Agar segalanya diakali ..

Bukan lembu dicucuk tali

Segala angguk berkerut dahi ..

 

Ada otak , gunakanlah ..

Ada mulut , berzikirlah ..

Ada mata , kawallah ..

Ada telinga , pekakkanlah ..

 

Dulu dan sekarang sama saja ..

Hang Tuah berkereta , Najib berkereta ..

Hang Jebat berkeris , Che det berblog ..

Takde beza dulu dan sekarang ..

 

Tapi bukan aku ..

Zaman berubah mengikut ilmu ..

Aku berfikir majukan diri ..

Memuji keji bukan mati ..

 

Bangkit... Ayuh ..

Biarkan mereka ..

Selangkah ke hadapan

Tinggalkan mereka .. gembira dengan labunya ..

Tinggalan zaman berzaman ..

You May Also Like

16 comments

  1. Penuh dengan maksud tersirat..manusia jgn hanya di tapuk lama..kena usaha berubah mengikut kekesuaian selagi tidak melanggar adat..pada sayalah..hehe.

    BalasPadam
  2. Jangan kerna 'orang lama ' ..

    'Orang muda' mengikut kata ..

    Tiada hak menukar arus ..

    Berpegang pada kata

    " Tiada lama tiada baru "

    like it abg..
    tapi pengalaman itu dtg dr orang lama..ambil dan jadikan pedoman ...kalau itu penguat semangat...semangat itu akan terus bangkit...dan bangkit hehehe

    Bangkit... Ayuh ..

    Biarkan mereka ..

    Selangkah ke hadapan

    Tinggalkan mereka .. gembira dengan labunya ..

    Tinggalan zaman berzaman ..

    biar mereka mencaci hina..asalkan diri tidak termasuk dlm golongan tu ...biarkan mereka dgn labu2nya...dan kita dengan semangat yang ada..eceh !

    BalasPadam
  3. abang ben pun pandai pantun ...

    semua pandai ...

    one in miliion ni ... perghhhhhhh !

    BalasPadam
  4. salam ...

    wah ... selain membebel, En Ben pandai gak buat benda macam ni ek? heheheh ... joke aje!

    BalasPadam
  5. nice sajak..tp npe 'hang tuah berkereta?,najib mmg la berkereta..hehe..(just curious)..

    BalasPadam
  6. BA: Berpantun seloka ni Ben..:)

    BalasPadam
  7. Dulu dan sekarang sama saja ..

    Hang Tuah berkereta , Najib berkereta ..

    Hang Jebat berkeris , Che det berblog ..

    Takde beza dulu dan sekarang ..

    lawak baca pantun d atas ni.. apa2pun memang tertarik laa..

    bak mai ceq bg satu pantun

    Orang lama byk makan garam,
    orang muda byk ragam,
    kalau diikut kata orang lama,
    insyaallah, kekal adat dan budaya.


    hahaha.. RIMA pantun ada goyah sikit.. hehehe

    BalasPadam
  8. sy lg..hehe..rsenya de yg x kne la dgn ini sajak..ade trick ke en.ben..:)

    BalasPadam
  9. masuk kategori pantun ke ni? btw, memang penuh dengan yang tersurat dan yang tersirat.

    BalasPadam
  10. Wah, en ben..dah kluarkan aura berpuisi, bersajak pulak...

    BalasPadam
  11. panjang pantun kau ni BEN.. hehehe

    BalasPadam
  12. ecececehh...miahahaha....

    apekehal pulak pantunnya??

    ada ka pantun 5 kerat?? miyahaha...

    siapa yang bilang ini pantun... sila angkat keyboard dan laptop ! yeahhaaa~~~

    lalalaa~~

    p/s : apa aku merapik lagi ni?? adesh..

    BalasPadam
  13. bro....apa kata ko baca benda nie kat mlm tahun baru di dataran nanti

    BalasPadam
  14. Hang Tuah pakai kereta apa dulu?

    BalasPadam