Hari IBU .. Hari BAPA ... Hari Along.. Hari Angah..

by - Ahad, Mei 08, 2011

 

Hehehe... Kalau takde Hari Bongsu ? Hahaha.. aku terfikir la kan ... mmg la nampak aku ni cam kolot.. Ye.. mungkin la aku kolot .. sbb aku tak sambut hari Ibu..

Bagi aku , setiap kali aku jumpa mak aku ,itulah hari teristimewa bagi aku.. Aku nampak dia berjalan.. aku nampak dia memasak.. aku dan dia duduk berborak .. segalanya aku nampak di depan mata aku sendiri ..

Apakah aku perlu tunggu satu hari tertentu untuk menjadikannya lebih istimewa ? Jika aku ada masa , jika aku ada rezeki lebih , dia adalah orang pertama aku cari selain isteri aku ..

Aku sebagai anak lelaki dalam rumah aku tak boleh lupakan tanggungjawab ini .. Walaupun tak banyak aku boleh beri dan dia sendiri pon tak mintak tapi kita sebagai anak perlu prihatin.. Mereka tak memerlukannya tetapi kita sebagai anak perlu ingat ... Perlu ingat setiap hari !! Sebagai mana mereka ingat kita ini anaknya setiap saat !! Mereka risaukan kita setiap saat ! Kita pulak hanya tunggu hari tertentu untuk ingat mereka ? Hurm..

Aku terfikir.. Sapa la punya kerja yang buat sambutan hari hari istimewa ini ? Dipisahkan IBU dan BAPA .. sedangkan IBU BAPA adalah satu .. Ops ..barat punya kerja..

YER .. AKU TAU.. TAK SALAH nak sambut .. Sambut lah.. cuma aku nak tekankan disini ... Janganlah sehari ini je kita beria ria mencari mereka.. ajak g makan..belikan hadiah.. peluk cium ... bagi mereka gembira.. tapi hari hari lain ? apakah hari hari lain itu biasa saja ? Jika istimewa , kenapa perlu bezakan ? Apakah mereka akan hidup sehari lagi selepas kita tinggalkan mereka nanti ? Apakah kita sendiri akan jumpa mereka lagi nanti ?

Hurm... sesibuk mana kita pon , telefon ada ... sms ada .. call la setiap hari .. jengok la selagi boleh... jangan tunggu hari raya.. hari jadi.. hari itu hari ini .. selagi mampu kita bergerak .. selagi itulah kita memberi kasih sayang kita kepada mereka .. sebagaimana mereka memberikannya kepada kita .. setiap saat .. setiap minit tanpa tunggu HARI ANAK .. HARI SULUNG.. HARI ANGAH.. HARI BONGSU ! Sama je semua ...

Seorang ibu dan ayah bukan nakkan hadiah atau makanan yang istimewa .. mereka hanya inginkan perhatian dan kasih sayang daripada anak anak yang mereka kasihi.. Itu lebih bermakna dari segalanya .. sebelum mereka menutup mata ...

Kenapa perlu dipisahkan Hari IBU dan HARI BAPA ? Kan lebih cantik dibuat hari KELUARGA .. Berkumpul semua ahli keluarga seperti Hari Raya ... Mmg ada kan ? Ada yang buat ... Tu yang sebaiknya ..Mengeratkan lagi persaudaraan .. Mendekatkan yang jauh merapatkan yang dekat ..

You May Also Like

16 comments

  1. aku tak pernah sambut Hari Ibu...harijadi ker atau apapun...kecuali Isea Mikraj,hari keputeraan Rasulullah (itu aktiviti masyarakat)....aku cuma sambut kat blog aje supaya tak ketinggalan..dulu kami miskin manada nak ingat hari2 nie semua...jadi biarlah..tak salah nak buat benda2 baik macam nie asal tak di kristiankan stailnya..apa yg penting doa dan sedekahkan Al Fatihah buat org tua kita yg hidup atau mati selepas solat...benda2 macam nie tak payah kaji2 lebih...betul tak bro...relax..jgn semak2..hahaha

    BalasPadam
  2. Betul kata-kata Ben, saya memang sokong sangat..

    BalasPadam
  3. Tapi rasanya kalau hari keluarga dengar macam event pula :)

    BalasPadam
  4. Sokong bro... cuma yang kelakar nyer..ada juger yang nak nafikan hari-hari baik gitu.... dah la hari-hari biase pun dah jarang spare time dengan mak ayah....

    BalasPadam
  5. semua ini terletak pada cara kita....

    BalasPadam
  6. Perlu ada sikap saling percaya antara satu sama lain juga...selain penyatuan hari2 tersebut.

    BalasPadam
  7. sokong abg..saya kol mak ayh saya selalu..seronok bila tau khabar mereka..saya smbut gak hari ibu tp saya hanya wish n sedekahkan alfatihah..doakan ibu pnjg umur..

    BalasPadam
  8. Tak kisah la apepun, janji kita semua kena sentiasa mengingati ibu bapa kita .jangan kacang lupakan kulit :)


    Singgah Blog zakwan

    BalasPadam
  9. @ASSOYFINGER67
    aku pun tak pernah sambut hari ibu, kecuali hari2 yg disambut oleh Rasulullah saja, kita sebagai umat Nabi Muhammad haruslah mencontohi keperibadian dan cara kehidupan beliau tak payah nak pening2..

    BalasPadam
  10. ala,makayah ni kena hargai slalu..bukan time hari ibu je kan..btw selamat hari ibu ya !

    BalasPadam
  11. Betul tu.. Adakah hari lain tak istimewa? Adakah hari lain tak boleh nak hargai jasa ibu/bapa? Asal nak bagi hadiah je kena ada sebab.. Tak salah pun kalau saja2 nak bagi kan..

    вєнιη∂ тнєѕє єуєѕ | Adeh.. Ke-malu-an!!!

    BalasPadam
  12. sejarah hari ibu dunia
    malaysia pun ikut serta--d

    sejarah

    perayaan musim bungga org2 greece pnghormatan ibu Rhea tuhan mereka

    perayaan mothering sunday oleh org England 1600 pnghormatan Mother Mary sebagai ibu jesus

    di Amerika di sambut se awal 1872 hasil ilham Julia Ward Howe2 hasil
    Ungkapan "Hallelujah"menyerlahkan lagi sentuhan Yahudi dan Zionis

    Justeru, apakah justifikasi orang-orang Islam merayakan hari tersebut ?

    pada pendapat saya apa2 perkara yg mendatangkan kebaikan selagi tidak memesong akidah umat islam walaupun ianya berasal dari barat,,,wy not pndapat saya ok je,,,, ada yg melarang...

    BalasPadam
  13. hari ibu dan hari bapa dipisahkan ada sebab.at least setiap satu dapat satu hari yang memang special utk dorang.kan sweet macam tu.Lagi satu,orang yang tak sambut hari ibu tu,kalau korang macama ben xpela kot.at least dia balik tgk mak dia.tp kan,kalau bdk2 yang duduk jauh tu macam mana.kan bagus ada hari yang ingatkan dorang tentang ibu dorang.lagipun,manusia kan pelupa..

    BalasPadam
  14. Setuju, aku salah sorang dari mereka2 yang sependapat dengan ko Ben.

    BalasPadam