Didik pembaca dan pengomen ..

by - Sabtu, Mei 14, 2011

 

Kita tulis .. diorng baca ... pahala dapat , bila bermanfaat .. Dosa dapat bila ... haa.. tu korang tau la kan .. bila apa kan ? Mudah je sebenarnya kan ?

Bila diorng suka , diorng komen.. bila tak suka diorg komen gak.. tapi bila betul betul tak suka , diorg kritik.. Lagi tak suka, diorng kutuk kaw kaw punya ..

Betul dah tu.. cuma ada yang tak kena ... Mungkin ada yang tak kisah ... sbb takkan cacatkan hati mereka .. Tapi terfikirkah mereka, bagaimana pula perasaan pembaca yang lain ? Sanggupkah mereka melihat pembaca mereka tercalar hati semata mata nak jaga satu komen dari pengomen yang tak tau identitinya ..

Tak tau identitinya ?? Ya .. aku maksudkan anonymous yang cukup gemar mengkritik dan mengutuk .. Bukan semua tapi segelintir.. Namun disebabkan segelintir inilah ramai blogger tak sukakan anonymous..

Aku boleh ignore semua tu.. lantak la .. janji trafik masuk.. tapi camana pula dengan hati pembaca aku yang lain ? Bayangkan la yer .. kalau 'mereka' boleh buat kat sini dengan jayanya , pasti mereka akan buat di tempat lain ..

Sebenarnya secara tidak langsung , kita bagi mereka lesen besar untuk meluahkan pendapat mereka namun perlukah kita biarkan pendapat yang penuh dengan kata kata yang kurang manis itu di baca oleh pembaca yang lain ?

Jika kita adakan satu tapisan , sekurangnya mereka sedar mereka dipantau .. dan jika berminat untuk mengomen , silalah gunakan bahasa yang diajar dalam agama ... yakni sopan dan jagailah hati dan perasaan orang lain ..

Jika kita biarkan semata mata nak dapat trafik .. maka sendiri fikir.. gamaknya blog sapakah itu ? sapa nak tanggung segala dosa tu ? Kita biarkan kata kata yang menyakitkan hati rakan pembaca yang lain hari ini.. esok ..lusa dan akan datang .. Seronok kutip trafik dan 'pahala' kan ?

Fikir fikirkan .. Biar rugi sekarang dari rugi akan datang ..

You May Also Like

12 comments

  1. anonymous ni la suke kondem kdg2....da tgk some people mcm ni...aishhh...biar je la...doakan mereka dpt hidayah...

    BalasPadam
  2. berkomen atau menulis di blog biarlah dengan bahasa yg sopan & berhemah.. Anon ni spesis yg suka baling batu sorok tangan. Hanya lantang bersuara tp penakut. so bg sy Anon ni takde la hebat sgt nk di takuti cuma merimaskan jer kalau terlalu byk

    BalasPadam
  3. setuju dengan abang ben. eh,itik pon ada? haha

    BalasPadam
  4. betul betul betul
    jom singgah ke blog saye,.
    ade entry ttg malam jumaat,.
    ermmm meremang,.

    BalasPadam
  5. cik scya pernah kena sekali dulu , lamaaaa dah . si anon tu cakap cik scya asyik tukar laki , entah mana dia dapt cerita pun tak tahu . tapi dalam kutuk2 tu dia suruh ajar letak mp dalam blog -____-'''

    BalasPadam
  6. tak semua anon suke mengkritik
    cuma certain-certain je....
    sabar je la

    BalasPadam
  7. http://nohisme.blogspot.com/2011/05/harga-blog-mempunyai-follower-atas-10k.html

    BalasPadam
  8. so, kena pandai2 lah didik diri sendiri untuk jadi seorang blogger yang berhemah kan bro :)

    BalasPadam
  9. suka baca bahan blog yg bermutu bkn setakat merapu..

    BalasPadam
  10. btul....kena belajar adat-adat meng`kritik.....Oleh kerana dunia blog ini, hanya di dunia maya..suka hati mak tiri dorang je nak buat....

    Kerana mulut badan binasa...:)

    http://cayob.blogspot.com/

    BalasPadam