"Saya memahami anda ... "

 

Aku serba salah bila menceritakan perasaan aku pasal ketermengandungan isteri aku tu .. Aku tau ramai rakan rakan pembaca di sini masih ternanti-nanti cahaya mata mereka ..Hurm..

Kita ni , sering mengeluh .. Bila melihat orang lain ketawa gembira , kita rasa cemburu jer .. Cemburu akan kebahagian mereka .. Tapi kita terlupa yang sebenarnya kita pon sama seperti mereka tapi cuma mungkin kebahagiaan kita tu tak nampak ..

2 tahun lebih aku dan wife menunggu ..2 tahun ni , masih singkat tau.. Ada yang sampai 5 ,6 tahun atau lebih dari tu .. Camana perasaan mereka ? Ada yang dah amik anak angkat..

Aku  ? Aku cool jer.. Wife ? Muka dia kelam jer bila dengar kawan kawan dia pregnant.. Bila duduk makan ramai ramai , kawan kawan cerita pasal kandungan mereka... cerita pasal anak anak mereka..  Yang takde bahan ? Nak kata apa ? Senyum simpul je la. Dalam hati ? Allah saja yang mengetahui ..

Itu belum lagi mereka yang sibuk bertanya .. Bila nak ada anak ? Bila nak beranak ?  Dulu , bila aku ditanya begitu, aku jawab ... " Saja simpan makcik.. tak puas honeymoon.. Kang bila ada anak, masa tu baru nak mengatal.. jadi skang ni biarlah mengatal abis abisan dulu " Geram punya hal.. Apa otak tak de ke nak fikir ?? Ingat bab mengandung beranak ni kerja kita ke ? Pakai cucuk je terus mengandung ? Adeh ..

Buat rakan rakan pembaca , cubalah pergi ke pakar .. Yang aku g tu , Dr.Hamid Arshad .. Bila check , ada masalah .. Lepas operation ari tu , barulah ok .. Tapi bukan ok macam tu jer.. kena ada ikhtiar lain.. Berdoa.. makan makanan berzat.. jauhi makanan segera .. Banyak pantang larang ler..

Dan sekarang , masih lagi berhati hati .. Dr.Hamid pesan kandungan masih lagi dalam keadaan lemah .. kena kerap g buat pemeriksaan .. Bermakna aku kerap la g klinik dia nun di Damansara tu ..

Bab duit ? Mungkin ada yang fikir mahal.. Aku rasa harga dia berpatutan .. Mampu dibayar lagi .. Aku rasa Dr.Hamid ni pon lebih pada nak berkhidmat untuk masyarakat je skang ni... Yelah , murah je dia kenakan charge.. Wallahualam..

Selagi bernafas kawan , jangan putus asa .. Aku tak berani nak kata lebih lebih takut nanti ada yang tercalar hati .. Kita sama sama berdoa buat rakan-rakan kita yang masih ternanti cahaya mata yang pertama agar dikurniakan waris buat mereka ..Amin...

InsyaAllah ..

32 ulasan:

  1. bila baca entri ni,terasa sayu pulak tiba-tiba.my aunt dah 13 tahun kahwin takde anak.last choice untuk dapat anak,dia amik anak angkat 2 orang.rezeki masing-masing tu insya Allah ada.cuma lambat atau cepat je.

    BalasPadam
  2. gua jarang komen.
    tapi gua ucap tahniah kat lu abang ben.
    alhamdulillah. =)

    BalasPadam
  3. tu lah, soalan camtu xpatut ditanya, mungkin ada yg akan terasa... masih bnyak cara, yg penting usaha baru tawakal :)

    BalasPadam
  4. betul tu...tak ada pasangan yang akwen tak nak anak.. paling perit bila balik kampung, mulut makcin makcik nie makkk aiii..tak ada insurans langsung.. rezeki datang dari Allah.. :D

    BalasPadam
  5. smoga dprmudhkan semuanya.. amin..

    BalasPadam
  6. tahniah dan banyakkan berdoa. moga kandungan selamat dengan peliharaan dariNya.

    banyak betul orang preggy kali ni ek :)

    ~tumpang gembira~

    BalasPadam
  7. kawan saya 10 tahun tunggu abg ben.. last2nya ambil jalan singkat..CERAI! dia masih sayang akan hubungan tu tapi suami dia yang tak boleh sabar sebab takde anak!

    bila saya bagi cadangan suruh berubat kampung suami dia tak mahu... tak nak berusaha dan ikhtiar!

    kesian kat member saya tu...:(

    BalasPadam
  8. biasa la 2

    hidup nie memang macam 2..

    mak saudara aku umur 40 baru ada anak

    BalasPadam
  9. taniah.. sy pon salah sorang menanti cahaya mata.... hmm .. xtau nak cakap ape..

    BalasPadam
  10. kwn sy kt ofis ni ramai y dh lama kawin blum ada ank BA... mber sorg ni dh tgu 6 thn, br jer dpt berita dia pregnant tp tahan 2 bln jer.... cz dia punya fetus tak membesar....

    BalasPadam
  11. Amin Yarabbal A'alamin.. Mudah-Mudahan... En. Bard selalu cool sangat biler menghadapi soalan cepu emas biler nak ada baby, tapi IEB sedikit emosi bukanlah emosi marah-marah cuma terdetik dihati kecil rasa sedih sangat.. Sedih biler tengok rakan-rakan yang sama kahwin dengan IEB dan nak masuk 2 nak, terdetik bila tengok adik ipar yang baru berjahwin dan terus dikurniakan anak dan sedang menunggu masa nak bersalin.. Apa pun IEB hadapinya dengan redha dan tabah... Terima aksih atas suggestion yer A. Ben....

    BalasPadam
  12. saya yang baru sebulan lebih kawen pon stress dengar makcik2 kepochi ni dok tanya tak bunting pelamin ker? bile lagi nak de isi? sungguh tak sensitif makcik2 ni tau. muke senyum, tapi dalam ati, Tuhan jer yang tau..

    BalasPadam
  13. Byk2 berdoa n semua selamat k... kami semua pun doa y terbaik tuk BA...

    BalasPadam
  14. tahniah abg Ben!!..
    sedih baca entry ni..
    sy dah 5thn kawen.. lum ada rezeki..
    masih berusaha..

    BalasPadam
  15. cikgu fad dah 8 tahun..ada hikmah di balik sume ni.mungkin nak bg saya blaja dulu dan amik pengalaman...dan skrg sy dah grad, dah ada keje yg terjamin..tp masih terikat kontrak dgn kpli sampai thn dpn(xley pregnant)..insyaAllah tahun dpn br usaha betul2..:)

    BalasPadam
  16. sabar......itulah yang kena kita hadapi....rezeki itu dikurniakan ALLAH...mintalah dariNYA insyaallah

    BalasPadam
  17. Ben, entri anda amat bermakna, tulisan yg begitu teliti, halus n sungguh sopan.... menyedari hakikat bahawa semua perkara berkait dengan kehidupan kita ditentukan Allah segalanya. Tahniah n salam

    BalasPadam
  18. itu yg tgu anak..yg dh dpt ank buang tu satu hal...bro ben taniah k..kena bg perhatian yg lebih dan lebih lagi kpd isteri tu tau..sbb kandungan lemahkan...take care

    BalasPadam
  19. SEDIH JE BACA ...HUHU
    walaupun tak kawen lagi tapi qaseh pun paham ... hati mereka yg teringin , sedih tu Allah je tahu tapi ye lah tu semua kerja DIA .. yang penting tu lah ujian dalam rumahtangga,Allah nak uji kuat tak kasih syg yg ada ,sggup tak tunggu ..orang yg sabar dapat lah habuannya , orang yang tak sabar .. hurmmm ,putus kasih putus segala ...


    sabar lah , tiada zuriat jangan memutuskan kasih .. byk cara .. kalau xde jugak redha lah .. isteri kekuatannya suami ,suami kekuatannya isteri ..salah sorg tak mampu bg semangat bila waktu2 camni .. hilang lah seri sebuah rumah .. sob3x

    BalasPadam
  20. Berkat kesabaran yang tinggi dengan usaha dan iktiar yang cuba di usahakan,insya'allah..

    Insya'allah kandungan tu selamat sampai di lahirkan.. Amin ..

    Rezeki Mista Sifu & wife di bulan Ramadhan .. :)

    BalasPadam
  21. kakak sepupu dan berpuluh tahun kahwin.. dah pelbagai ikhtiar, tapi still takde rezeki, walaubagaimana pun hubungan mereka suami isteri masih kekal bahagia.. syukur alhamdulillah..

    ada srg rakan blogger, juga masih menanti.. dah bertahun, semoga impiannya juga bakal tercapai.. amin

    BalasPadam
  22. tahniah..
    setiap pasangan yg berumah tangga inginkan cahaya mata yang akan menerangi kehidupan mereka.. tapi semua tu bukan keje kita.. saya ada abang yang dah kawen 9 tahun, tapi xder rezeki.. dan akhirnya bulan 4 2011 dia amik anak angkat.. dah takdir anak tu mendapat kasih sayang dari abang dan kakak.. Alhamdulillah saya tgk kehidupan abang dan kakak semakin ceria dengan kehadiran anak tersebut.. kami juga amat menyayanginya seperti keluarga sendiri..

    BalasPadam
  23. tahniah abg ben..sy doakan kandungan dan ibu sihat selalu..insyaAllah..

    BalasPadam
  24. Insya Allah cahaya mata yg dinanti2 akan selamat lahir nanti..:)

    BalasPadam
  25. rezeki tu semua di tangan Allah s.w.t.. cuma xtau lambat atau cpt..

    BalasPadam
  26. cik ben..

    http://viniyamey.blogspot.com/2011/08/tersentuh-hati-bicara-tentang-anak.html

    ader backlink untuk anda hehehehe

    BalasPadam
  27. tahniah bro... dah sampai rezeki... aku baru jek tunggu beberapa bulan tapi tekanan dah terasa bro... org dok sibuk jek tanya... siap pesan gi jumpa pakar lagi tapi bila aku gi jumpa doktor, dia gelakkan jek sbb awal lagi... cuma dlm kes cmni, aku kena tahan jek laa dgn org umah... wife ko kire ok sbb muka kelam jek... nasib baik x bergado bagai... adoyai..!

    BalasPadam
  28. tumpang gembira,,semoga puan azila selamat melahirkan nanti..doa banyak2 bang ben..

    yang lain tu,semoga rezeki berpihak kepada anda..yg penting usaha...

    BalasPadam
  29. betul tu papa bennnnnn... Allah bagi rezeki setiap orang berbeza-beza... tapi Dia tak bagi secara suka-suka...setiap orang kena berusaha untuk dapatkan rezeki tu, setimpal dengan usaha masing-masing...anak pun, salah satu rezeki yang Allah bagi dalam rumahtangga...

    suka baca entri ni...:)

    BalasPadam
  30. ya...saya la tu....kerap gak orang tanya bila nak ada anak?nak jawab apa tah....tapi kami laki bini takla terdesak sedih-sedih meratap tak ada anak. Buat apa nak ikut cakap orang, orang sampai bila pun tak stop nak mengata. Ada anak ramai pun nak kata, tak ada anak pun nak kata, biar jela. Ok what nak melancong mana-mana pun tak kisah asyik berdua je takla kisah ke hal-hal lain. Tak kisahla kan janji kehidupan kami laki bini bahagia.

    BalasPadam
  31. ketermengandungan? ahaha!

    btw, semoga semua selamat..

    BalasPadam
  32. ala manusia ben memang camtu...

    kalau belum kawin ditanya bila nak kawin..
    kalau yg dah kawin ditanya bila nak ada anak..
    kalau yang dah ada anak ditanya pulak bila nak tambah...
    bila anak dah besar ditanya pulak bila nak dpt menantu...
    bila anak dah kawin ditanya pulak bila nak dapat cucu...

    wahhh letih la diorang ni...
    apa kata lepas diorang tanya tu kita tanya balik kat dia apa persediaan untuk MATI? boleh ben? ;)

    BalasPadam

Peringatan



Ini adalah blog peribadi. Tidak terkait dengan mana mana parti politik walaupun ada artikal berbaur politik secara ringan. Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog iaitu, Ben Ashaari. Saya tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli , sengaja atau tidak sengaja. Amaran dah diberikan. Sapa suruh tak baca !

Pendapat penulis tidak semestinya kekal. Boleh berubah bila ada maklumat tambahan yang punya bukti atau fakta yang lebih sahih.

Jika ada sebarang pertanyaan atau penambahbaikan , boleh hubungi saya melalui email.

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI

Blogger Sejak 2009


Dikuasakan oleh Blogger.