Tak bersyukur punya manusia ..

by - Ogos 26, 2011

 

" Aku malas la nak raya tahun ni ... "

" Apahalnya ? "

" Yelah , tahun tahun lepas baju raya aku ada lebih dari 5 pasang.. Tapi tahun ni ada 3 pasang je.. tak best tul la "

" Oh ye ker ? Kau puasa abis ke ? "

" Tak pon... aku kan perempuan.. "

" Owh.. terawih sampai skang , dapat buat semua ? "

" Kalau dah puasa pun ponteng , terawih apatah lagi .. Kau ni pon satu laa "

" Aah eh.. betul gak tu .. "

" Tak best kan ?

" Kau puasa tak abis.. Terawih pon cam tu gak ... Pastu tak reti nak bersyukur.. Sememangnya tak layak la beraya .. Aidilfitri ni adalah hari Kemenangan.. Kemenangan melawan nafsu  serakah selain dari menahan lapar dan dahaga.. Apa yang kau menang ? "

" Erk.. aku menang ... hurmmm.. aku abis duit banyak lagi ada la.. hurm.. "

" Kau duduk situ.. kau fikir semula.. Apakah kau akan bertemu lagi Ramadan yang akan datang ? Masa tu baru kau tau , satu hari di raya ibarat satu kenikmatan yang tak terhingga.. Dan pastinya waktu tu kau mohon pada Allah untuk kembali ke saat ini .. "

You May Also Like

21 comments

  1. semakin lama semakin cept ramadhan berlalu.. enth thun depn ada lg x..betul2..

    BalasPadam
  2. 5 pasang... banyaknya. kak liza tahun ni 3 pasang rasa mcm banyak je. biasa sepasang je. lepas tu ulang2 baju lama. ini pun tempah kain2 lama yg tak berjahit. asyik perap je dlm almari.

    BalasPadam
  3. bersederhana itu lebih baik

    BalasPadam
  4. betul tu abg ben. hari raya adalah nikmat. kita seharusnya bersyukur :)

    BalasPadam
  5. syukurrr
    dengan segala yg ada kan
    emm3
    alhamdulillah =]

    BalasPadam
  6. ramadhan datang, ramadhan pergi, thn depan xpasti kita berjumpa lagi.. :(

    BalasPadam
  7. tu ler kengkawan kat opis saya nie majoroti 6 atau 7 pasang..terkezut mak dengar...puss semangat...

    sepatutnya sedih nak meninggalkan ramadhan nie sebab ..adakah Ramadhan akan datang kita masih bernafas lagi...dan bersedih sebab bulan ramadhan nie segala ibadat yang kita lakukan semuanya mendapat pahala yang berlipat ganda..bulan2 lain tk dapat mcm nie dan banyak lagi lah...

    BalasPadam
  8. tazkirah ustaz ben di pagi hari.sgt menginsafkan

    BalasPadam
  9. saya sepasang pon belom beli lagi wuwuw

    BalasPadam
  10. walaupun saya tak habis puasa dan terwikh pun tak penuh saya tetap bersyukur tetapi saya tetap bersediah kerana ramadhan bakal meninggalkan kita. adakah kita berpeluang menemuinya lagi di tahu hadapan.

    baju raya saya cuma sepasang, memenuhi tuntutan sunat berbaju baru di pagi raya...

    Salam Aidil Fitri...

    BalasPadam
  11. Amboi..5pasang..kita ni biasa sepasang dua jek..
    sesekali jek 3-4pasang..
    hehe! =D

    BalasPadam
  12. suke kata2 abg ben yg last..sempoi tp berkesan..
    p/s: jemputlah bace cerpen cik..ade soundtrack..^_^

    BalasPadam
  13. eik2... Kitorg ganti taw balik bila ponteng..

    Byk betul 5 psg, clara 2-3 psg je..

    Smngat nak raya sudah terbang sbb rse rye tahun nie cam tak best pulak.. Tak taw npe..

    hurm..

    Harap2 bestlah..

    *mse kecik2 adalah rye yg paling best*

    BalasPadam
  14. Abg Ben pg td susie ade dengar radio lebih kurang gitu la citernya...kita patut bersyukur dengan apa yang kita ada..ade tu langsung xde baju baru kan??sedih...
    http://susiyantisoleman.blogspot.com/

    BalasPadam
  15. Bagi saya, nak raya tak berapa best sebab tak habis lagi khatam Al-Quran, banyakkkk lagi, sedih2 :( btw betul, semoga kita semua akan berjumpa dengan ramadhan tahun seterusnya, insyaAllah. Salam ramadhan. Btw baju raya sy ada satu je, ok la tu, :D alhamdulillah

    BalasPadam
  16. Lagi satu, nak tanya, Ba dah delete ek, entri yang BA penah buat, yanga kalau ada apa2 soalan tu, boleh tanya, haaa ni lagi satu tak bersyukur, masa entri tu ada, sy dalam hati kata, nanti la, bila ada soalan sy cari balik, tapi bila dah tak de, penat tengok entri2 lepas, takkkk jumpe :( dah delete ek?

    BalasPadam
  17. takdelah sampai ada perasaan tak suka nak raya.. bersyukur sebab masih mampu menikmati bulan ramadhan sehingga la ni..

    BalasPadam
  18. hhaa?? ape plak x layak nk raye?? mmg la aidilfitri tu hari kemenangan..

    dah tu kate pn pmpuan abg ben oiii.. tak mungkin la bole cukup semua tu kan... ALLAH dah bagi orang pmpuan rehat.. so even x cukup sume tu.. org pmpuan TETAP layak beraya.. hehehe...

    (tak acik la klu x layak beraya.. bkn pmuan2 tu mintak kat Allah nak cuti pun.. tp dah Allah tu bagi.. sbb allah kan maha mengetahui..) (~_^)

    BalasPadam
  19. semoga ramadhan depan ada lagi utk kita..

    BalasPadam
  20. ramadhan tahun ni saya rasa macam puasa seminggu je ben. ben rasa macam tu tak?? wonder why cepatnya sebulan tu berlalu..serius. raya ni takyah nk mewah sgt. bila teringat gambar org Somalia tu terus jd xde modd nk raya.

    BalasPadam