Teringat kisah Nabi Musa a.s dengan Nabi Khidir a.s ..

by - Ogos 25, 2011

 

Sewaktu aku sekolah dulu , buku sejarah / kisah-kisah nabi mmg senantiasa menjadi pujaan aku .. Terlalu banyak kisah kisah yang boleh dijadikan ikhtibar dan contoh dalam kehidupan seharian ..

Antara yang menarik , kisah Nabi Musa a.s dan Nabi Khidir a.s .. Pengajaran paling mudah dalam cerita itu , belum tentu kita yang bijak pandai ini mampu mengetahui atau lebih pandai dari orang lain .. Sesungguhnya Allah Maha Bijaksana .. 

Disebabkan kita yang terasa lebih pandai itu maka kadang kadang kita selalu membuat penilaian di luar jangkaan kita .. Sedangkan kita sebenarnya tidak mengetahui apa apa pun ..

Aku amik contoh , ayah aku .. Dia tak kasi aku naik motor sejak dari kecil lagi.. Langsung tak pernah ajar aku .. Dan aku ikutkan saja kata-katanya .. Abang dan adik aku pulak mmg berkemahiran dalam menunggang motosikal .. tu pon diorng belajar curi curi ..

Kata ayah aku , mudah saja .. " Hang mau ? Amik lesen dan beli motor sendiri ! " Aku tersangatlah tidak puashati terhadap 'perintah' ayah aku tu.. Aku memberontak ! Geram.. Kenapa mereka boleh tetapi aku tak boleh ???

image SEASON 94/11-SHAWL POLLY,DOLLY,MOLLY

Akhirnya bila dah dewasa , baru aku sedar .. Buatlah apa saja yang kita nak jika kita dah berkemampuan .. Jangan gunakan harta orang atau jangan sesekali berhutang hanya kerana nak 'berlagak ' ...

Dan alhamdulillah , sehingga sekarang aku takde pon hutang dengan mana mana pihak kecuali selepas  kawin ni .. Tu pon sebab beli rumah .. hehehe..

Cerita Nabi Musa a.s dan Nabi Khidir a.s ini sangat menarik untuk dibaca .. Nak baca ? Boleh je baca kat SINI .. Ni versi Indonesia.. panjang cerita dia .. kalau boring , leh je baca ..

You May Also Like

8 comments

  1. hehehe, meaw dah diajar pon tak reti jugak,sampai suatu saat tu, meaw kena marah dengan abah sebab dah diajar naik motor pon tak pandai dan sejak dari tu meaw belajar sendiri tanpa diajar oleh abah... :)

    BalasPadam
  2. ehh... nina pn hutang gak... hutang umah ngan keta, sebelum kawin pn dah ada hutang.. apa yg kte nk, usaha sndiri... InsyaAllah kta akan lbih menghargai :)


    suka baca kisah2 Nabi.. :)
    kekadang tu bli buku dak2 kecik, suka baca sbb tulisan warna2 n besar

    BalasPadam
  3. saya suka baca kisah tu.

    bro, jom singgah blog saya.
    ada memuatkan gambar saya terbang tadi.
    Ya Allah, indahnya ciptaanMu.

    http://syazwancdm.blogspot.com/2011/08/ya-allah-indahnya-ciptaanmu.html

    BalasPadam
  4. yang penting, jangan banyak tanya dan persoalkan kenapa dan mengapa... kan abg ben?

    BalasPadam
  5. aiyook?? smpai sekarang xde lesen moto??

    BalasPadam
  6. yaya hutang dengan kerajaan 15k pada usia 21 tahun. sesalan menjelma buat pinjaman ptptn. =.=

    BalasPadam
  7. pengajaran yg b'guna tu bro.br la rasa m'hargai tu lebih sket sbb dpt kn sesuatu dgn hasil titik peluh sendiri kan..

    BalasPadam
  8. hahahaha.. ade plak IKLAN kt tgh2 tu...

    BalasPadam