Kenapa perlu cakap pasal orang lain ?

by - Ogos 28, 2011

 

286358_264038980286412_100000409372347_988911_2251864_o

Rasulullah menjelaskan, tatkala ditanya oleh seorang sahabat,

"Wahai Rasulullah, apakah itu ghibah?"

Lalu jawab Baginda, " Menyebut sesuatu yang tidak disukai oleh saudaramu di belakangnya!"

Kemudian Baginda ditanya lagi, "Bagaimana sekiranya apa yang disebutkan ltu benar?"

Jawab Baginda, "Kalau sekiranya apa yang disebutkan itu benar, maka itulah ghibah, tetapi jika sekiranya perkara itu tidak benar, maka engkau telah melakukan buhtan (pembohongan besar)."

(Hadis riwayat Muslim, Abu Daud dan At-Tarmizi).

Firman Allah swt:

"Dan janganlah kamu mengumpat sesama kamu, adakah seseorang dikalangan kamu suka makan daging mayat saudaranya ; tentulah kamu bencinya." 12 : al-Hujjurat .

Sama-sama kita fikirkan ..

 

Berhati-hati di jalan raya .. Selamat Menyambut Aidilfitri.

You May Also Like

11 comments

  1. stuju....kita sme jgn ckp pasla org..sedangkan kelemahan dr sdr pun masih banyak..:)

    BalasPadam
  2. Salam.
    Ghibah, perkara yang termasuk dalam lima perkara mimpi rasulullah yang diceritakan oleh Abu Laits

    BalasPadam
  3. selamat menyambut hari raya aidilfitri daddy to be...kalo balik penang singgah kulim..dekat dah tu...

    BalasPadam
  4. salam aidilfitri

    http://cheritasesuatu.blogspot.com/2011/08/kad-rayanak-tak.html

    BalasPadam
  5. tak susah tp tak senang nak tinggalkan bila dh terbiasa,,alala ~
    ckp dpn2 je la kan di smping dpt ubh orng tu kalo disertai nasiht..nie x nk kutuk je..ish3..

    BalasPadam
  6. jaga hal sndiri sudah kan. tak payah nak kecoh sal orang lain.

    like this
    "Dan janganlah kamu mengumpat sesama kamu, adakah seseorang dikalangan kamu suka makan daging mayat saudaranya ; tentulah kamu bencinya." 12 : al-Hujjurat .

    :)

    BalasPadam
  7. Selamat Hari Raya Aidilfitri Bro

    BalasPadam
  8. suatu hari, saya berborak kosong kosong ngan kawan saya kat fb, entry dia macam abg ben ... semua pakat2 bagi pendapat, & saya masuk wall dia, ringkas saja saya tulis "tiada istilah utk menjalin hubungan kemanusiaan, & bukan manusia kalau tiada istilah keegoaan.

    BalasPadam
  9. bercakap tentang keburukan org lain sama mcm mengumpat. berdosa je, baik cerita pasal kisah nabi ker, ^_^

    BalasPadam
  10. em rimas mengumpat2 ni. sungguh tak sihat. sama juga dalam dunia blog ni, kutuk sana kutuk sini. berpuak2..

    BalasPadam