Aku berdarah PULAU PINANG tapi aku sayang KELANTAN !

by - Ogos 23, 2011


Kenapa ? Ini adalah awalan log aku sewaktu mula ada blog dan nak menyambut 1 syawal .. Jom imbas kembali dengan sedikit edit .. 18 September 2009

Tengahari karang ...mengikut perancangan ,akan aku dan wife aku tinggalkan bandaraya metropolitan yang sudah dikenali di mata dunia ini...KUALA LUMPUR BANDARAYA. Pergi menuju ke bandaraya yang agak jauh ketinggalan di Malaysia ini. Dulu , aku cukup takut dengan negeri KELANTAN ..
Dulu tu , zaman kejahilan aku la..Tak la kata sekarang ni aku dah tak jahil..still jahil..tapi berpengetahuan la jugak berbanding dulu..hehe..ok...tamo ngarut..Bila dengar je KELANTAN , aku terbayangkan sebuah bandar yang mana orang lelakinya senantiasa berketayap, berserban,berjubah manakala wanitanya dengan bertudung labuh , menutup muka dan banyak lagi la yang mengerikan aku..
Teringatkan kisah-kisah sejarah Islam di zaman Nabi junjungan kita, Muhammad S.A.W , dengan hukuman-hukuman yang menakutkan seperti potong tangan,sebat,rejam dan sebagainya cukup membuatkan aku takut untuk mendekati mana mana gadis dari negeri Kelantan ini.Mana la tau mereka mengamalkan hudud..
Hehehe..walaupun cantik dan ayu , aku rela tengok mereka dari aku kena pakai serban satu hari nanti bila berkahwin dengan mereka..Tu baru orang-orangnya ..belum masuk lagi bab nak ke sana..Bila bertanyakan sahabat yang mana pernah pergi ke sana, mereka berkata , mmg jauh sangat .
Dengan jalanraya yang masih lagi 2 lorong , melalui jalan berbukit bukau lagi membuatkan aku tidak berminat pada gadis Kelantan. Bila bertanyakan kemudahan-kemudahan yang ada di sana , sangat membuatkan aku tidak mahu tinggalkan KUALA LUMPUR.
Tapi itu dulu !! Dulu yang penuh dengan kejahilan tentang dunia ini.
Bila aku mula menjejakkan kaki aku di kementerian yang sangat banyak berjalan-jalan dalam MALAYSIA ini , baru aku sedar...sesungguhnya bandar-bandar lain tidak jauh menariknya dari Kuala Lumpur malah lebih tenang. Sesekali amatlah seronok keluar dari bandar yang penuh dengan kebisingan tak kira siang malam.
Pertama kali aku jejakkan kaki aku di Kelantan ini , aku dah jatuh cinta.Rupa-rupanya negeri Kelantan ini amatlah menarik sekali..sangat menarik..Apa yang menarik , aku pun tak tau tapi menarik..hehehe..jangan pening yer...Orang-orangnya , aku tengok takde bezanya di Kuala Lumpur atau negeri-negeri lain .Sama jek..Aku takutkan bayang-bayang aku sendiri rupanya . Cuma aku terkilan tidak ada lebuhraya yang lengkap disini sebagaimana lebuhraya ke utara selatan.Kalau lah ada..aku rasa ,warga Kelantan yang ada di negeri-negeri lain pasti akan ulang-alik ke Kelantan tiap-tiap minggu.
Tentang bahasanya , aku rasa takde bezanya dengan loghat negeri lain..mmg susah nak paham tapi bila kita dah bergaul dengan mereka , lambat laun kita akan faham jua.Ada jugak aku pernah dengar , mereka berkata orang negeri Kelantan ini bersikap perkauman.Bagi aku, sama je...
Tak kira dari negeri mana sekali pun , sahih mereka akan cari kumpulan mereka sendiri. Cuma orang Kelantan ini rasa mereka senang dengan kumpulan mereka sendiri sbb mudah nak berbicara dalam bahasa mereka. Tapi tak semua..Sama je semua..Sedar ngan tak sedar je orang yang bercakap tu..Aku sendiri dah berkawan ngan macam-macam orang dalam Malaysia ni....aku bukan jenis prejudis..aku berkawan dengan sesiapa sahaja tanpa mengira bangsa dan agama. Yang penting ikhlas dan tau menjaga hati kawannya.. Ada jugak aku dengar , orang Kelantan ni , skit skit nak balik kg...aku rasa...semua mcm tuuu...
Cuma Kelantan ni nak balik kg jauh skit...ala...kalau dah sayang , ikut je la..kalau dah tak suka, dekat pun rasa cam nak g matahari..kan kan..

Apa pun bagi aku , Kelantan adalah sebuah negeri dikalangan negeri-negeri terbaik di dalam Malaysia. Tak perlu risau bila ke sini. Cuma digalakkan gunalah kenderaan sendiri..senang nak berenti kat mana-mana.Shopping pun best wooo....Walau bagaimana pun , aku pasti merindui Kuala Lumpur nanti..rindu dengan hiruk pikuk kebisingan dan kesibukkan warga kotanya tak kira siang malam.
image

You May Also Like

48 comments

  1. Tak kisah la, janji happy..
    Selamat Hari Raya..

    BalasPadam
  2. suko la entry ni abe ben.. hehe.. haaa.. tubik bahaso klate doh ni.. hahaha

    BalasPadam
  3. abang ben, farah pon bloggers klantan! ^_^

    BalasPadam
  4. waaa...banggo sebab Ik pung onghe klate..heheheh

    BalasPadam
  5. raya d kelate kow tahun nie?

    BalasPadam
  6. dok tunggu gapo dio agi
    kecek kelate teghuh ah abe ben..hehehe =p

    BalasPadam
  7. gomo kelate gomo:)

    Heee!

    banggo molep jadi anok kelate nim^^

    BalasPadam
  8. sayo anok kelate. sayo saye kelate haha!

    BalasPadam
  9. Huh..sy darah Perlis..tapi xtau kenapa sy suka sgt kawan dgn lelaki dr kelantan...ha3..kenapa yea...??

    BalasPadam
  10. Kg saya kat kelantan =) *saje beritahu.haha.

    best je baca bila abg ben cerita pasal kelantan .. Coz skang ni mostly org cakap kelantan ramai girls yg dah rosak. Xmcm dulu..tapi saya rasa xsemua. Mungkin mereka tu culture shock sahaja kalau mereka jejak KL. Yela bayangkan kat kelantan bandar pkul 10 da gelap,plus kemudahan hiburan tu sangat terhad..panggung wayang xde.. kat KL plak pkul 1 2 pagi still terang benderang,n mcm2 ada.

    yang penting kena la pandai jaga diri la. Especially kaum hawa :) hihi

    BalasPadam
  11. yanie pn kelate ugop..^_^

    BalasPadam
  12. study kat kelate 2 tahun...bleh kecek molep doh...hehe
    tak susah sgt nk biasakan diri...dulu 1st time nak g sana takut jugak !

    tapi orang sana tak byk bezanya dengan tempat lain, sama saja.. kalau nak tgk dr segi pakaian lah,
    cuma bahasa lah lain sikit.. kalau nak shopping tu kena pandai kecek sana sikit :)

    BalasPadam
  13. woot woot..comey baju..ejah sini so?? huahuahua

    BalasPadam
  14. wawawa..tertiba bangga jap saya belajar dekat uni m'sia kelantan..haha

    BalasPadam
  15. sape nak baju...boleh pergi kat blog niq yer...:)

    BalasPadam
  16. wahhh sambil2 tu promote baju deh.. nk keno order so.. huhu

    BalasPadam
  17. Bak kata pepatah..tak kenal maka tak cinta..huhu ^^

    BalasPadam
  18. kedah punya takde ke?hehe..Selamat Hari Raya untuk semua pembaca blog Ben Ashaari dan khas buat Abg Ben sekeluarga..

    Entri Terhangat!! :
    Betul Ke Nanu baharuddin Pegang Anjing ??
    Justin Bieber Disemadikan.....!!

    BalasPadam
  19. bila baca entri ni macam 'terperli' je sebab bayangan aku terhadap negeri Kelantan sama ... org berketayap di sana sini, bertudung labuh ...tpi masa sekolah dulu aku paling suka guru2 dari Kelantan (ketayap tu wajib kat kepala)... paling peramah. Agaknya sebab sifat peramah tu la ramai anak2 murid dorang (rakan sekolah aku) memeluk Islam bila abis sekolah ...

    BalasPadam
  20. pun sayang jugak ngan kelantan walaupun berdarah sarawak...

    BalasPadam
  21. Jauhnya jalle sapa Klate,mek orghe Klate ko?

    BalasPadam
  22. meme ae.. klate kito! eh? hiks :'D

    BalasPadam
  23. kawe ore klate x sabar nak kelik klate...

    BalasPadam
  24. eiey pun oghe kelate jugop.
    sayang kelantan!!

    BalasPadam
  25. hehehe... wife org klntan ka? (~_^)

    BalasPadam
  26. tuw la .. org kata makin kita benci akhirnya kita sayang sangat2 .. kan dah masin mulut org tua2.. sbb tuw kalu benci sikit2 je.. tp pd akak, klantan mmg bess peng kubor memang barang murah2 beli cornell macam separuh hege je.. ok la selamat bercuti raya tp jgn cuti tulis blog.. nak baca lagi...

    BalasPadam
  27. 1st time dpt offer cont study kat kelantan mmg rs mcm abg ben gak...tapi actually kelantan is the best and nice place with friendly their friendly people and peace environment...

    BalasPadam
  28. Semua yang abang Ben citer nie, semua tempat pun sama. :)

    BalasPadam
  29. BRO BEN : ai oram KELANTAN!!! koh koh koh ('',)

    BalasPadam
  30. patut macam pernah baca...mmg dah baca dahhh hehehe :)

    BalasPadam
  31. saya pom saya pom anok klate. dulu saya budok kl loni pindoh duduk kampung jadi budok klate sejati doh. kekeke. :D

    BalasPadam
  32. saya berdarah kelantan,,,heeee..

    BalasPadam
  33. setuju dgn BA...kan bagus kalau ada highway KL-KB....perjalanan tu x la rasa jauh sgt...jgn la terlalu pinggirkan kelate ni....huhuhu...

    BalasPadam
  34. bereh! terengganu dgn kelantan berjiran, kalu ita dekat bandar jerteh ni dah sempadan... cuma perlu mengenali sesebuah tempat tu luar dan dalam baru kita boleh menilai..

    BalasPadam
  35. time rayalah jem teruk nak kelik kelate...

    BalasPadam
  36. bangga wehhhhhhhhh.....org kelate gok....

    BalasPadam
  37. jolo doh abe ben royak tuh .. kelate ni dikenali serambi mekoh hehe ..
    sis ore kelate mesti abe ben pehe kecek kelate ..weee ~tapi kawe ore ganu kecek kelate ..

    BalasPadam
  38. aik? kata raya kat KL? nak balik kg dah? hati2 ye.. naik flight ye... lebih kena berhati2..

    selamat hari raya ben!

    BalasPadam
  39. ambo pon oghe kelate jugok...i luv kelate dulu, kini & selamanya...:)

    BalasPadam
  40. aku nie kategori mana ek..mak ayah asal kltn tp aku diberanok di tgnu..hehe

    yg pnting aku syng kltn n ganun haha...

    BalasPadam
  41. Bro...jemput datang rumah di kampung nanti yer.... Dekat Selising tu jer pon....he he he

    BalasPadam
  42. ramai kan yg xsuka klate...ramai gak kwan2 cikbee yg xsuka klate dulu...tp alih2 nikah gak dgn minah klate..huhuu..
    tu la matsalleh oyak.. dont judge d book by its cover..kann...

    BalasPadam
  43. Saya pun berdarah penang.... tp saya lebih ramai kawan2 kelantan... yang pasti mereka semua baik2... Bg saya, semua sama jer.. yg penting think positive... :-)

    BalasPadam
  44. bangga la pulok baca entry abe ben ni... syg negeri kelantan selamanya...

    BalasPadam