Entri Pilihan Ramadan ..

by - Ogos 21, 2011


Mak berdiri di depan pintu. Wajah Mak kelihatan resah. Mak tunggu adik bungsu balik dari sekolah agama.
Ayah baru balik dari sawah.
Ayah tanya Mak, “Along mana?’
Mak jawab, “Ada di dapur tolong siapkan makan.”
Ayah tanya Mak lagi,” Angah mana?”
Mak jawab, “Angah mandi, baru balik main bola.”
Ayah tanya Mak, “Ateh mana?”
Mak jawab, “Ateh, Kak Cik tengok tv dengan Alang di dalam?”
Ayah tanya lagi, “Adik dah balik?”
Mak jawab, “Belum. Patutnya dah balik. Basikal adik rosak kot. Kejap lagi kalau tak balik juga jom kita pergi cari Adik.”
Mak jawab soalan ayah penuh yakin. Tiap-tiap hari ayah tanya soalan yang sama. Mak jawab penuh perhatian. Mak ambil berat di mana anak-anak Mak dan bagaimana keadaan anak-anak Mak setiap masa dan setiap ketika.
Dua puluh tahun kemudian - SAMBUNG >TOK ESAH

You May Also Like

12 comments

  1. sdih bla bca cita ni ... dh bnyk blku mcm ni skrg ..

    BalasPadam
  2. sedey2..seb baik dah nk balik kg jap lg..cuti raya bermula..lalala..ku mohon restu ayah bonda..

    BalasPadam
  3. entry ini sudah saya publish di blog saya pada 17/08/2011...


    http://saya-sayang-mama.blogspot.com/2011/08/mana-mak.html

    BalasPadam
  4. melelehh airmata baca entri tu..hargailah ibubapa kita selagi hayat mereka masih ada..

    tak sabar nak balik, nak peluk mak abahh..

    BalasPadam
  5. sedih.. insap.. sbb leez pun kdg2 xt'jwb call dr mak.. hmm.. harap2, lepas nie leez jd anak yg lebih baik. amin..

    BalasPadam
  6. A very touching story, makes me wanna appreciate my parents even more now...


    Terbaru dari Logokoko:

    [U] Kentut durian

    [18SX] Haaa??? Video seks Paris Hilton tersebar lagi???

    [U] Toto kini dihalalkan - Selamat Hari Raya!

    BalasPadam
  7. sedih... dia tak dapat naik kereta baru anak dia walaupun sekali..

    BalasPadam
  8. Pemilihan tepat sekali...sedih :(

    BalasPadam
  9. saya pun ada tulis entry pasal cerpen ni

    BalasPadam