Sampai bila bila , kita takkan maju !

by - Oktober 13, 2013

 

Aku beli kereta ni kat Jalan Raja Laut , KL .. untuk Qhaliff.. Sewaktu nak membelinya , puas laaa masuk satu satu kedai .. Kenapa ? Susah benar nak dapat diskaun !! Harga lebih kurang jer .. Bijak kan diorang berniaga ? Kalau sana murah , sini mahal .. Abis la rugi kan ? Pastu berlaku laaa persaingan harga tapi dari segi perkhidmatan camana pulak ? Makin teruk la kan ? Akhirnya , pengguna gak rugi ! Nak sangat murah .. haaa ..

Teringat dulu kegemaran aku .. suka ke Petaling Street untuk beli vcd haram ! Hehehe .. Harganya ? Dari depan hingga ke belakang , standard je ! Sama okeh ! Tak leh jual harga jauh lebih murah dari yang sedia ada .. Bagus la kan ? Seia sekata .. Nak jual murah , gi jual kat tempat lain !!

Dan , teringat pulak bisnis bas sekolah orang tua aku.. Harga yuran bulanan , mampu bayar la .. Nak letak murah lagi , teruk laa.. Menariknya , ada jugak bas sekolah haram ! Harga ? Jauh murah … Dan ramailah murid murid naik bas tuuu .. Apakah risikonya ? Bila jadi apa apa , apakah pemandu bas sekolah tu boleh di saman walhal diorang tau bas tu , insuran dan roadtax pon takde !! Haaa ..

Katakan aku jual nasi lemak .. Setiap hari , ada je orang datang beli. Harganya , tak la mahal mana berbanding dijual di restoran atau gerai 5 bintang .. Janji pulang kos dan untung skit dah laa.. Nak kaya tu ,takde laaa ..

Nak dijadikan cerita , ada la orang ni bukak gerai makanan berdekatan dengan aku . Menariknya .. dia bukan jual nasi lemak tetapi bagi free je kat orang yang datang dan lalu lalang kat situ .. Bukan nasi lemak je tapi kuih muih.. bihun dan sebagainya..

Kalau sehari tak pe la.. Kalau setiap hari dia buat gitu , camana ? Apakah akan jadi pada peniaga yang sememangnya meniaga adalah punca rezekinya ?

Pastu kan , dia datang tanya.. Camana yer nak dapatkan keuntungan dalam berniaga ni ?

Gulp .. adeh.. Aku tak kisah tapi dia tu yang teringin nak jadi peniaga tapi tak tau cara ! Tanya la pada orang yang dah lama meniaga ..

Hurm..

You May Also Like

2 comments

  1. abg den de bgtau sblm ni de satu tpt harga murah dr tpt len tp den dah lupe adehhh n xtau plak bro nk beli kete utk qhalif

    BalasPadam