Dapur Tanpa Sempadan...

Sabtu, 27 Ogos 2011

Mengapa sukar untuk memaafkan ?

 

Setiap manusia pasti akan melakukan kesilapan. Kesilapan yang dilakukan berkemungkinan dari ketiadaan ilmu tentang apa yang dilakukan itu atau juga terlalu mengikut nafsu.
Sebuah hadis kudsi,

Allah berfirman: Wahai anak-anak Adam, selagi mana engkau memohon dan mengharapkan dari-Ku, Aku ampunkan engkau walau apapun dosamu, Aku tidak peduli. Wahai anak-anak Adam, jika dosamu sampai ke puncak langit, lalu engkau pohon keampunan dari-Ku, Aku ampunkan engkau, aku tidak peduli. Wahai anak-anak Adam, engkau jika datang kepada-Ku dengan dosa yang hampir memenuhi bumi, namun engkau menemui-Ku tanpa mensyirikkan Daku dengan sesuatu, nescaya aku datang kepadamu dengan penuh keampunan. (Riwayat al-Tirmizi, dinilai hasan oleh al-Albani - www.drmaza.com)


Kadang-kadang aku pelik , kenapa sukar sangat kita nak memaafkan seseorang ? Apakah kelebihan kita yang lebih dari dia ? Adakah kita lebih mulia atau lebih tinggi darjat berbanding orang lain ?

Maafkanlah ..dengan memaafkan seseorang itu belum tentukan merendahkan martabat kita..malah lebih mulia disisi Allah

Firman Allah (maksudnya) Hari yang padanya harta benda dan anak-pinak tidak dapat memberikan manfaat sesuatu apapun. Kecuali orang yang datang menghadap Allah dengan hati yang sejahtera. Dan (pada hari itu) didekatkan syurga bagi orang- orang yang bertakwa. Dan diperlihatkan neraka jelas nyata kepada orang-orang yang sesat. (surah al-Syu’ara 88-91) - www.drmaza.com


Dari menyimpan dendam yang tak berkesudahan..benci yang tak berterusan ada baiknya maafkan je la...hati akan lebih tenteram dan damai bila kita jadi seorang pemaaf...seorang pemaaf juga menunjukkan betapa dia seorang yang matang..

Tak kira la apa sekali pun dosanya..kita tak layak  menghukumnya.. Sapa kita ? Tak kira la sapa orang itu... kekasih.. bekas kekasih.. kawan .. kawan office... suami .. isteri... apatah lagi ada yg tidak mahu maafkan ahli keluarganya...kalau kita beriman pada Allah , nescaya kita akan jadi seorang pemaaf...seorang pemaaf adalah seorang yang kuat jiwanya... dia mampu terima apa saja dugaan yang datang padanya... kerana dia percaya..dia hanya hamba Allah ! sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun...

Akhir kata...cuba tanya diri sendiri....baguskah aku untuk tidak memaafkan orang lain ?

22 komen :

Nizam Ijam berkata... [Reply to comment]

saling bermaaf maafan di lebaran yang mulia ini :)

adamainaa.com berkata... [Reply to comment]

Assalamualaikum

bagus entry ni. :)

Paris Hilton (xila) berkata... [Reply to comment]

sebellum tido maafkan sume org :)

krooohhhhhHHH

alepridz berkata... [Reply to comment]

kadang tu EGO yang menyelubungi diri orang2 tertentu yg membuatkan sukar untuk melafazkan maaf....

EGO... semua tu EGO dalam diri... buang lah sikap EGO itu jauh-jauh... pasti mudah untuk memaafkan...

p/s: saya pon ramai kawan camni.. susah nak mengaku salah + sukar nak maafkan orang...

Ary berkata... [Reply to comment]

Jangan malu untuk meminta maaf. Jangan ragu untuk memberi maaf. MAAF dapat mendekatkan dua hati yang pernah terpisah....

lagi2 ari raya nikan...
saya setuju dgn en ben..nice..:)

Wanz Mejuez berkata... [Reply to comment]

Ego macam tiang konkrit susah nak lentur jadi buluh...

ahahaha ego tinggi tak kemana ben...


PERHATIAN INI ENTRI TERBARU :

1) www.mejuez.com/2011/08/aku-sedang-bermimpiseksaan-dalam-seksa.html
2) www.mejuez.com/2011/08/apa-yang-sama-vol3.html

Ada 2 entri terbaru.... Happy Reading... >_<

TeAqArH berkata... [Reply to comment]

maaf senang utk diungkapkn tp sukar utk diterima maaf seseorg....maaf adalah dendam yg paling baek

Miss SheiLa berkata... [Reply to comment]

abg ben~~~heheh~sy pena wat entri pasal ne gak..hehhe..tgk2la kalo sudi ye =))

http://sheilajulmohamad.blogspot.com/2011/07/mengapa-susah-memaafkan.html

cik missi berkata... [Reply to comment]

letakkan ego no. 2 dalam diri.bemuhasabah diri setiap masa..terapi terbaik: maafkan semua orang dan dri sendri sblom tidur...

al_hakim berkata... [Reply to comment]

=) maapkan semua yg buat salah pada kita sebelum tidur..

miszatie berkata... [Reply to comment]

i believe setiap perkara yang berlaku sedikit sebanyak ade jgk dr kte..elok la kte memaafkan.." manusia x kan jatuh ke level rendah hanya dgn perkataan maaf" malah mulianya disisi pencipta :)

Cik Tasya merapu berkata... [Reply to comment]

sebab hati kita keras !!n x mau mengalah,,hurmmm

.d.a.m.a.s.e.n.i. berkata... [Reply to comment]

yeah kita kena maafkan seseorang itu yang melakukan ksalahan thdap kita,
tapi boleh kan kita ambil masa untuk maafkan dia? sbb trlalu kcewa mmbuatkan ego kita lagi tnggi. dan kita dpt trma dgn prlahan-lahan. right brader beb. tnya ja.hehe

hatikubaik|mohdhazlan Dreadlock berkata... [Reply to comment]

maafkan kesalahan manusia ...insaallah Allah akan maafkan kita ...siapalah kita utk menghukum ...

dengan memberi maaf diri akn menjadi tenang ...percaya lah ...

selamat hari raya abg Ben ...

maaf zahir batin :)


Excellence!

maszull berkata... [Reply to comment]

salam...selamat hari raya n maaf zahir batin dari mama sekeluarga buat En.Ben sekeluarga juga ye...:)

Nur Zulaikha berkata... [Reply to comment]

hati adalah raja..diri kita sendiri yg menguasai fikiran..pabila fikiran tdk disertakan rasional maka inilah yg terjadi...sedangkan Nabi pun maafkan umatnya apatah lagi kita insan hina sesama kita..bukankah memafkan itu lebih indah drpd menyimpan hasad..penyakit inilah yg sering melanda umat akhir zaman...

iz berkata... [Reply to comment]

standard la..memang susah nak memaafkan..

http://cintailmu89.blogspot.com/2011/08/arghhhgua-taknak-maaf-kan-lu-der.html

Scarlett O'Hara berkata... [Reply to comment]

Respond buat Ben...

http://scarlettj1.blogspot.com/2011/08/mengapa-begitu-keras-hatimurespond-buat.html

Sunah Sakura berkata... [Reply to comment]

dan apabila tiada yang memaafkan, yang menghulur tangan memohon kemaafan itu lebih baik daripada yang langsung tidak mahu memaafkan...

ampun maaf zahir batin papa bennn atas segala salah silap...

dylla abas berkata... [Reply to comment]

hmm..org yg memaafkan kesalahan org lain lebih tggi darjatnya dr yg meminta maaf.tapi,persoalannya..memberi kemaafan tu ikhlas dari hati tak..?? hehehehe...susah nk jwb..

J.M.R berkata... [Reply to comment]

kotor hatinya org yg sukar memaafi..

Namee Roslan berkata... [Reply to comment]

em ben, dalam hidup saya, saya jarang bergaduh atau buat hal tp bila saya kena fitnah dgn sorg budak ni ...sy rsa susah sgt nk maafkan dia. macam mana sy nk maafkan dia ye? sbb fitnah dia tu mmg niat nk jatuhkan saya.

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI