Aku faham akhirnya ..

by - Jun 24, 2011

 

Kenapa ada blogger lama dikatakan ' sombong' dan 'kedekut ilmu' ...  Semakin lama aku dalam dunia blog ni , semakin aku mengetahui sikap sikap segelintir blogger dan aku faham kenapa blogger lama bersikap sedemikian rupa ..

Aku dan mereka tak sama.. Mereka takkan sama dengan aku .. Ikhlas atau tidak , hanya Allah saja mengetahui .. Muka tertera ikhlas .. Lidah melafazkan ikhlas sedangkan hati berbelah bagi ..

Kadang kadang aku ada terima pelawaan dari syarikat pengiklanan atau individu dan mereka menanyakan pada aku blog blog yang bagus untuk mereka iklankan produk mereka ..

Tanpa banyak bicara , aku syorkan blog blog tertentu .. Atas niat , sama sama makan ..sama sama kenyang .. Apakah aku harapkan sebarang balasan ? Tak nak pon ..

Atas tujuan apa aku lakukan .. KAWAN .. SAHABAT ALAM MAYA .. Tapi kenapa bila mereka naik , mereka terlupa rakan yang menghulurkan tangan pada mereka sebelum itu ?

Hurm... aku terasa ? Tak pon... tapi aku mengerti sekarang apa perasaan mereka ... Perlukah aku jadi seperti mereka ? Iaitu mementingkan kantung sendiri ?

Aku tertanya tanya ... Walaupun jawapannya aku tau ... tapi aku tetap tertanya tanya .. Aku percaya rezeki kita milik Allah dan kita kongsi bersama .. Cuma perlukah aku percayakan mereka atas tali persahabatan ??

Hari ni kita bertepuk tampar .. selepas itu ? Bercakaran ? Kadang kadang aku rasa.. mmg aku patut dengan dunia aku .. Seperti mana mereka ...

You May Also Like

26 comments

  1. rezeki Allah ada dimana-mana
    tapi kalau kita buat baik dibalas taik mmg rasa SANGAT ....
    takperla..redha kan jerla

    mama pernah kene cantas pasal keje la depan2 batang hidung..memula marah tapi selapas mama redhakan, perasaan negative semua hilang

    BalasPadam
  2. biase laa abang ben.. rambut sama hitam.. hati lain-lain... dan kadangkala bila kita membuat sesuatu yang positif , mereka pula mengeji dengan tuduhan2 liar... sedangkan hakikatnya mereka yang harus sedar diri...

    BalasPadam
  3. Bila berada di atas.. jangan terlalu megah kerana kta juga pernah bertatih di bawah..

    Bila berada di atas.. jangan menyombong diri meneruskan langkah.. kerana langkah itu juga mengeji kta.. dia hanya patuh mengikut aturan tuannya..

    andai kita berada di atas dan tidak mensyukuri dan pastinya kita akan jatuh terduduk dan alangkah sakitnya.

    BalasPadam
  4. ada segelintir je..tapi takpelah.nak buat camne. dorang bleh menunjuk2 kejayaan dorang.apa kita bleh buat?kita usaha dengan cara kita sendiri untuk berjaya.dan sentiasa ingatkan diri sendiri supaya sentiasa berpijak di bumi yang nyata.biar dorang dengan dunia dorang dan apa yang kita buat untuk dorang, kita halalkan je.kita gak dapat pahala. huhu...

    jemput join segmen simple saya..

    SEGMEN SIMPLE : SAMBUNG CERITA INI ...

    BalasPadam
  5. lumrah hidup abg ben...mcm tu lah..ape pun sy hrp abg ben masih lg abg ben yg lama...ini yg mbezakan abg ben dgn blogger senior yg lain...

    BalasPadam
  6. bagai kacang lupakan kulit..ehehe..

    BalasPadam
  7. rilek....=)


    lama2 nanti dorg igt tu.., jangan ada yang tukang tikam belakang dah...=)


    dorg pggil la tu tak lama lagi..=)

    BalasPadam
  8. dah lame dah terase ngan abg ben...hehe..takla gurau jer...

    BalasPadam
  9. tersentuh baca entry nih..aih sedih..
    saya tetap tak lupakan jasa pok beng..segmen2 pok beng mmg banyak menolong..

    terima kasih pok beng!

    BalasPadam
  10. huhu.. biarlah dia orang macam tu.. hidup ni macam roda.. kejap di atas dan kejap dibawah.. bila da dibawah, baru lah dia orang sedar sendiri.. apa yang ada skarang, tidak akan kekal selamanya... peace...:)

    BalasPadam
  11. rezeki allah dah tentukan... Berfikir mana yang terbaik utk diri sendiri... tolong menolong sesame manusia mmg 1 akhlak yang patot dicontohi oleh blogger yg lain.. =)

    BalasPadam
  12. lg kita xkedekut ilmu lg berganda Allah bls keuntunga kita..yg penting ikhlas..err kita geng lg kannnn? muahahaha~ =)

    BalasPadam
  13. nak kata atau kategorikan mereka ini sebagai ape pun taktahu..

    bagai kacang lupakan kulit mmg klise sangat

    tak kan nak sebut bagai kerang dah dikopek kulitnyerrrrr

    bagi eka lah,bila dah maju,dah berjaya semua lupa dan ingat dia saja lah yg bagusnya......

    tapi ingat satu jerlah,bangga dan gembira tu tak kekal lama kalau kita lupa asal usul kita...

    Bila susah cari,bila senang wat2 tak nampak..klise tapi tulah hakikatnyaaaaaa

    manusia yang tak pernah rasa syukur

    BalasPadam
  14. usahalah kalau nak berjaya.....jangan terlalu fikir apa orang kata...kalau kita dgn Allah tu betul. Insyaallah...mendapat berkat

    BalasPadam
  15. ait?...mcm ni pon ada ke?
    haish...aku jadi orang sederhana2 sudah la mcm ni..kah...kah

    best nya baca blog org ni,sebab tengok ragam dah kerenah mereka..

    contohnya~sekarang ni la..kih...kih..

    MIntak ajar siFU~

    BalasPadam
  16. kdg2 kita sombong dsn apa yg kita ada sedangkan kita disuruh bersyukur dengan apa yang kita dpt.
    membantu antara salah satu cara untuk kita bersyukur. tapi manusia mudah lupa~

    BalasPadam
  17. ada pepatah mengatakan hidup bagaikan roda sekejap di atas sekejap di bawah... walaupun saya buka komentar tegar dan penjoin segmen en ben yg tegar jua (tskkk) namun saya lihat en ben steady je 'sokmo' keikhlasan itulah yang menjadikan en ben sampai ke tahap yg membanggakan sehingga ramai pakwe2 di luar sana nk jd mcm en ben :)

    BalasPadam
  18. takpelah bro ben...lumrah hidup sekarang ni...bila dah di atas akan melupai orang yang mengangkatnya...dan orang yang mengangkat tidak akan pernah lupa dengan orang yang pernah diangkatnya

    BalasPadam
  19. Biasalah manusia mudah lupa..dah senang sikit sudah ada nama berlagak tak tentu arah tatau asal usul dari mana..tapi takpe biar deme macam tu abg ben jangan okeh...chil up ;)

    BalasPadam
  20. hidup ni macam ombak..kdg2 kita memukul..kdg2 kita yg terpukul..

    berfalsampah pulak..hee

    BalasPadam
  21. hmmmm... blog tk terkenal pun masalah.. blog dah terkenal pn masalah..

    BalasPadam
  22. biasa laa tu abg ben..masa susah je rmai laa kintak tlg..bila dah senang, mula laa kata hasil usaha sendiri laa ape laa..

    tapi, farah tak kan lupa jasa abg ben yang selalu buat segmen untuk kongsi trafik dengan kami semua yang newbie neh..

    thanks abg ben :)

    BalasPadam
  23. Jgnlah jd spt mereka.tergamak ka?hurmmm...

    BalasPadam
  24. kadang-kadang niat kite baek..tapi bile orang tak hargai memang rase bengang gakk....huhu

    BalasPadam
  25. apa nak bt abg ben..mmg mcm tu la sikap manusia.dr dulu zmn dahulu kala, itula sikap manusia.bengang jg. sedih pun ada.bila kita diperlukan, bukan main manja.lps dpt apa yg dimahu,tinggal begitu saja,tanpa toleh blkg.kecik hati betul kan.x apala, yg penting niat kita ikhlas.,berganda-ganda pahala kita dpt masa di padang masyhar nnti;D insyAllah..;D

    BalasPadam
  26. dalam banyak2 blogger yg famous...namee rasa Ben sorg je yang rendah diri n sanggup jd counter pertanyaan. n nk mmbantu org lain. so kekalkan ur humbleness. :) we all adore ur humbleness.:) very down toearth ;) thats make up superBen!!

    BalasPadam