Tersentak aku semalam ..

by - Jun 23, 2011

 

Aku terbaca satu artikal ni di sebuah blog yang mana aku rasa bukan milik rakyat Malaysia .. Tapi yang pasti sangat berinfomasi dan sejuk je hati bila membacanya ..

Ok.. aku petik sedikit kata-katanya di dalam entri tersebut ..

 

Seorang penyair mengatakan,

Aku berkata pada kalbuku saat didera rasa takutyang mengejutkan, “Bergembiralah, sebab kebanyakan hal yang kau takuti adalah dusta”

Artinya, manakala sebuah peristiwa terjadi pada diri Anda, atau Anda mendengar ramalan tentang suatu bencana, Anda tak perlu resah, cemas, dan bersedih. Sebab, berita-berita dan kemungkinan-kemungkinan itu tidaklah benar. Jika ada yang mampu mengubah takdir, pastilah akan mencarinya. Namun jika tidak, maka tinggal bagaimana takdir itu harus Anda sikapi.

{Dan, aku menyerahkan urusanku kepada Allah. Sesungguhnya, Allah Maha Melihat akan hamba-hamba-Nya. Maka, Allah memeliharanya dari kejahatan tipu daya mereka.} (QS. Al-Mu’min: 44-45)

Jangan Bersedih Menghadapi Kritikan dan Hinaan!

Sesungguhnya, Anda akan mendapatkan pahala dikarenakan kesabaran Anda menghadapi kritikan dan cercaan itu. Dan kritikan mereka itu, pada dasarnya pertanda bahwa Anda memiliki harga dan derajat. Sebab, manusia tak akan pernah menendang bangkai anjing dan orang-orang yang tak berharga pastilah tak akan pernah terkena sasaran pendengki. Artinya, manakala kritikan yang Anda terima semakin pedas, maka semakin tinggi pula harga Anda.

Seorang penyair mengatakan,

Niscaya terhadap orang-orang mulia itu selalu ada yang mendengki

dan tak kan kau jumpai orang-orang yang hina itu di dengki

Zuher mengatakan,

Mereka selalu didengki karena nikmat yang mereka miliki,

padahal Allah tak akan mencabut apa mereka dengkikan itu

Seorang penyair yang lain berkata,

Mereka tetap dengki padaku meski aku telah mati,

sungguh aneh diriku; kematianku pun mereka dengkikan

Penyair yang lain berkata,

Aku mengeluh karena kezaliman pemfitnah, dan tidaklah engkau dapatkan

manusia yang punya kemuliaan melainkan akan selalu diterpa kedengkian.

Bila Engkau manusia yang mulia, maka engkau kan selalu didengki.

Namun kala kau miskin tak berharga, mana mungkin ada yang mendengki.

Penyair lain berkata,

Jika seseorang berhasil menggapai puncak langit kemuliaan

maka musuhnya adalah bintang-bintang di langit kedengkian

la akan dilempar dengan busur-busur atas semua kebesarannya

meski apa yang mereka lakukan tidak akan sampai sasaran

Syahdan, ketika Nabi Musa a.s. memohon kepada Allah agar Dia menghentikan kejahatan mulut kaumnya, Allah berfirman, “Wahai Musa, Aku tidak lakukan itu untuk diri-Ku. Aku menciptakan dan memberi mereka rezeki, namun mereka justru mencela dan mengejek-Ku.”

Dalam sebuah hadits diriwayatkan bahwa Rasulullah bersabda, “Allah berfirman: “Anak Adam mencerca dan menghina-Ku padahal tidak seharusnya ini ia lakukan. Adapun cercaannya kepada-Ku adalah bahwa dia mencerca zaman, padahal Akulah zaman. Aku bolak-balikan malam dan siang sekehendak-Ku.

Sedangkan hinaannya kepada-Ku adalah ia mengatakan bahwa Aku memiliki sahabat wanita dan anak, padahal Aku tidak memiliki sahabat wanita dan anak.”

Anda tidak akan pernah dapat membungkam mulut manusia untuk tidak melakukan pelecehan terhadap kehormatan Anda. Meski demikian, Anda dapat melakukan kebaikan dan menghindari perkataan dan kritikan mereka.

Seorang penyair berkata,

Aku berjumpa dengan orang bodoh yang mencelaku

Kutinggalkan ia seraya berkata, “aku tidak peduli”

Penyair yang lain berkata,

Jika orang bodoh bicara, jangan kau timpali

sebab sebaik-baik jawaban baginya adalah diam seribu bahasa

Meski demikian, tak ada salahnya bila orang-orang yang bodoh itu sesekali dilawan dan ditantang. Atau katakan saja pada mereka,

Jika kebaikan yang tampak pada perbuatanku adalah dosa-dosa

maka katakanlah kepadaku, bagaimana aku harus meminta maaf

Sumber - SINI

Amacam ? Kita mungkin benar ada melakukan kesilapan dan kekurangan .. Adalah tugas kita juga untuk menegur dan menerima teguran itu jika boleh diterima pakai ...

Apa pon , sama sama kita tegur menegur tapi biarlah guna akal dan bukannya guna kaki !

You May Also Like

27 comments

  1. ad function laa setiap teguran tu kan.hehe.




    abg ben, feel free to drop mine yerr :)

    BalasPadam
  2. tegur guna kaki tu susah, nanti diri sendiri yg terkena balik. ha3...

    bila org kutuk kita, lebih baik diam sebab dengan diam, kita akan bersabar... dan bersabar itu separuh dari iman.

    Tapi susah tu nak diam dan tengok je orang kutuk kita...

    BalasPadam
  3. like this entri!!!

    semua yang terjadi pada kita mesti ada sebab.. ALLAH takkan berikan kita ujian jika kita sanggup menghadapinya.. betul tak abang Ben??

    selamat pagi :)

    BalasPadam
  4. tegur menegur amalan mulia..
    nak menegur juga kena berhemah abg ben..
    kan???
    jangan men ghasak je.. lalala..

    tensen.. xleh on9 lama2..
    kat pulau takde letrik..grrr..

    BalasPadam
  5. :) itulah....bila ditegur, tengoklah apa yang ditegur....kalau salah katakan salah dan cuba baiki....

    Jangan tgk orang yg menegur.....hehehe

    BalasPadam
  6. jangan sedih2.
    sume tue ade hikmahnya.
    ;)

    BalasPadam
  7. biase r tu.. adat ber blogging..

    BalasPadam
  8. as salam..
    waaa..setiap bait2 tuturnya menggugurkan peri sivilisme..
    moga kita umat Islam ambil ikhtibar dan sentiasa beringat..ameen..

    hm..bahasa indonesia. nama link pun, Islam sumatera.

    terima kasih berkongsi maklumat.

    =)

    Perlu ke Orang Perempuan Gila Supra dan Tupperware?

    biasa blogwalking? ingin menambah bilangan pembaca & pengomen setia berbanding pengikut blog?
    ziarahlah mereka yang aktif mencari win-win situation dibawah :

    Promosi Terima Kasih Promosi ;)

    BalasPadam
  9. Kalau kritikan membina kita ambil utk perbaiki diri..

    Kalau kritikan menjatuhkan kita abaikan saja..

    BalasPadam
  10. salam ceria pagi bro Ben....setiap manusia tak lepas dari melakukan kesilapan....jadi terimalah setiap teguran yang diberikan untuk memperbaiki diri sendiri...jgn sekali melenting bila ditegur...

    BalasPadam
  11. memang sejuk je bila membacanya =)

    BalasPadam
  12. terimalah dengan hati terbuka. Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Allah knows the best. :-)

    *orang baik selalu diuji..

    BalasPadam
  13. NAK TEGUR BOLEH TAPI JGN GUNA AYAT YANG MENJATUHKAN (:

    BalasPadam
  14. suka ayat

    " Jangan Bersedih Menghadapi Kritikan dan Hinaan! ".

    BalasPadam
  15. wow... gud article. tq ben.

    BalasPadam
  16. macam dalam buku "jangan bersedih'' kalau abg baca buku tu byk syair2 kuatkan semangat .. lagi baca lagi sedih lak .. hihi ..

    BalasPadam
  17. best gila entry dia..penulisan dia sgt terkesan di hati..mmg sejuk je bc =)

    BalasPadam
  18. jiwa empunya blog ni jiwa penyair..pasti orangnya sangat sensitip..

    BalasPadam
  19. cIK sEMUT muhasabah diri sebentar...

    BalasPadam
  20. tidak dapat si pedengki apa yang didengki melainkan rasa dengki.
    :)
    nice entri! ^^

    BalasPadam
  21. teruskan pandang kehadapan...orang yang menghina kita itu cemburu dengan apa yang ada pada kita...=)

    BalasPadam