Kenapa blogger popular sering jadi tumpuan ?

by - Jumaat, Jun 24, 2011

 

Aku fikir fikir balik .. Kenapa ? Kenapa blogger popular ni sering jadi tumpan blogger blogger lain terutamanya yang baru baru ? hurmm... kenapa eh ??

Ok... jawapan yang aku dapat ... Ada pelbagai cara blogger menjadi popular ... Antaranya , melalui media massa ... Tapi dengan media massa ni bagi aku , jarang nak meletop kecuali mmg rezeki dia atau ada isu panas !

Dan popular dikalangan sesama blogger sendiri .. Cara ni , blogger akan sering menjadi perbualan sesama mereka.. Tak kira sewaktu makan ... sewaktu chatting .. atau sewaktu berforum.. malah dalam entri pon sering menjadi isu ..

Kenapa mereka ( blogger popular ) menjadi idola ( tak sepatutnya jadi idola bagi aku ) ?? Jawapannya ialah ... mereka pon blogger .. yang popular tu pon blogger .. masing masing punya blog .. tapi hanya 'nasib' membezakan mereka .. Dan mereka selalu membaca penulisan blogger tersebut dan teringin mengenali penulis blog itu.. Aku sendiri pon ada teringin berjumpa blogger yang aku minat.. hehehe..

Disamping 'nasib' , keunikkan serta kelebihan sesuatu blog itulah membezakan antara blog A dengan blog blog yang lain ... Sebab itulah , blog perlu unik dan punya identiti untuk menarik pembaca pembaca ke blognya ..

Seperti murid di dalam satu kelas... Berapa ramainya yang akan dapat no 1 di dalam kelasnya ? jika semua rajin dan bijak , berapa ramaikah akan dapat no 1 ???

Popular ni bukan kemahuan .. tapi itulah kesannya akibat bila dah dikenali .. Ada blogger yang berlagak ARTIS bila dah dikenali .. ada yang masih seperti dulu tapi tetap dicop berlagak ... Hahaha.. macam macam kan ? Jadi toksah pening kepala... Ianya sekadar blog dan blogger ...

Nasib .. rezeki ... unik .. dan kreativiti ..bukan semata mata fizikal saja ..

You May Also Like

37 comments

  1. yeay...aku x populer ke???
    so wat??
    hahaha

    BalasPadam
  2. blogger nie dah dijadikan celebrity pulak, yang mana yang popular kan?

    BalasPadam
  3. positifnya kalau jd femes ni sebab rezeki mncurah2..mcm yg terbaru ni si tng khairul fahmi jejariruncing tu...da dpt offer menulis artikel majalah...kan best..yg xbestnya kalau yg blagak dan pasan artis tu la...tp mr bento tak kan...hehe

    BalasPadam
  4. mereka yang dah glamour ni mesti ada banyak pengalaman dalam dunia blog...kalau mereka ni dapat membantu satu bonus la kan d samping tu juga dapat juga belajar selok belok nak kasi blog meletop cthnya spt Abg Ben...semua kenal keh keh keh

    BalasPadam
  5. bse la bang ben. sy sendiri pon xkesa dpt popular ke x.

    BalasPadam
  6. ha3..abg Ben..my mum ingat abg Ben artis...he3.

    BalasPadam
  7. Jadi blogger popular bukan senang.
    Saya kadang2 kesian kat dorang, sebab ada je orang ambil kesempatan cilok gambar dorang dan jadikan profile picture sama ada kat FB peribadi atau fanpage.
    Maksud saya menyamar sebagai dorang.

    BalasPadam
  8. nak jadi unik tu yang susah.. always be streotype.. :)

    BalasPadam
  9. Ermmm.... banyak tips dapat dari blog femes ni.. tapi ada jugak blog ni femes sebab dia sangat pandai bercerita... ada satu blog yang betul2 jadi kegemaran saya selain blog encik ben.. blog kak diana.. dia low profile.. tapi rasanya ramai giler yang kenal dia.. hikss....


    new entri:
    GAMBAR OWNER BLOG YERDEH! JIWANG - AMNI

    BalasPadam
  10. dah namanya popular... mmg la akan jadi tumpuan... rezeki msg2 utk jd blogger popular... tp klu pop tu...jgn plk lupa asal usul...n mcm mane die boleh smpai mcm tu... jgn smpai org lain pn akan cop die sbg berlagak...die patut jage hubungan dia dgn peminat-peminat die jgk... popular mesti ade peminat yg ramai kan...hehehe:p ape2 pn...keep it up abg ben!

    BalasPadam
  11. setuju dengan en. ben..for me, femes ke tidak blog itu, bukan juga sekadar nama empunya blog, tp juga kerana readers yg masuk dlm blog tu dan menjadikan blog si femes menjadi femes dan lebih femes :)

    begitu juga en. ben, tak kan femes en. ben tanpa readers yg keluar masuk, lalu lalang kat blog en. ben. mesti adanya ke unikan blog en.ben :)

    alamak, terlebih suda..ehehe

    BalasPadam
  12. Jadi blogger popular bukan senang.
    Saya kadang2 kesian kat dorang, sebab ada je orang ambil kesempatan cilok gambar dorang dan jadikan profile picture sama ada kat FB peribadi atau fanpage.
    Maksud saya menyamar sebagai dorang.

    BalasPadam
  13. populer ????? hahahaa jauh la nak pi situ

    BalasPadam
  14. tulah masalahnya..bila kita tak sombong org kata kita sombong
    nasible..huhuhuhu.....

    kita nak kongsi ngn kawan2 cerita best dikata riak....
    pelik2

    BalasPadam
  15. salam...

    ya...i agree with you...

    pendapat aku yang paling utama adalah usaha blogger untuk menerapkan identiti tersendiri ke dalam blog masing-masing...

    kadangkala pembaca boleh agak identiti seseorang blogger melalui penulisannya...

    haaaaa...

    the keypoint is...penulisan blogger yang unik dan berkreativiti itulah yang lama kelamaan akan membolehkan terbinanya identiti tersendiri untuk blog masing-masing...

    yes..all is based on the writing style...

    BalasPadam
  16. teringin jugak terserempak dengan abg ben kat alamanda... time tu mesti saya akan bangga giler sebab jumpa blogger popular :D

    BalasPadam
  17. ari ni sy demam mungkin akan slow sket kuarkan entry ,. ermmmm,. arini dapat info gereja terbesar di asia sedang dibina di bukit jalil,. siap dengan gambar tapak gereja, peta lokasi dan juge gambar konsep gereja

    BalasPadam
  18. tgh berusaha untuk menjadikan blog aq antara blog yang unik!!! :D

    BalasPadam
  19. yup ! stuju ngan ayat yg last tuh. apepun tu semua rezeki msing2 :)

    BalasPadam
  20. dulu selalu dgr nama ben ashaari dkt fb kwn2.sapelah dia ni tapi lepas jumpa blog ni,barulah tahu kenapa ben ashaari sgt popular di kalangan blogger baru -->ben ashaari ni suka membantu :)

    BalasPadam
  21. betul tu... jadi diri kita lebih baik.. kn?

    BalasPadam
  22. info yang baik.. teruskan usaha.. anda pun blogger fofularrr... hohoh

    BalasPadam
  23. salam... hum..persoalan yang cukup jelas.... semestinya seseorang yang dikenali akan menjadi tumpuan untuk didekati...

    hehehhe....

    BalasPadam
  24. dah popular, mst la jadi tumpuan.

    yg pun nk tny ke?

    BalasPadam
  25. alien mana la nak popular, haha XD

    BalasPadam
  26. klu dh popular..jgn lupakan org yang br nak naik..ssh la kalau berlagak diva..

    BalasPadam
  27. bile dah popular bang ben...mesti lah ade sebab... sebabnye blog dorg best.. lau tak xdeknye popular..

    BalasPadam
  28. Fofular tu subjektif..hehe Wah kemain lagi... Boleh gitu tak statement? HEHE =.=

    BalasPadam
  29. yang pasti berblog pon kena ikhlas baru la automatik orang akan suka dengan blog kita. bukannya buat2 suka sebab nk ambil kesempatan atau lain2.

    BalasPadam
  30. popular atau tidak..is not what I care

    I cuma tulis apa yang I rasa, feel and think. :)

    BalasPadam
  31. @Joey

    erti kata lain is be ur self itu perlu! kan Joey? :)

    salam kenal..:)

    BalasPadam
  32. be different,be yourself..Be Unique..takde manusia yang dilahirkan ada cap jari yang sama.:)

    BalasPadam
  33. wat blog pown ley jdikk femess ae??wahh...cam artis lak ye...

    x kish lorh femes kew x..yg penting cara penulisannyew beshhh...sebab 2 dikenali klu x mmg xdoo deww...hehe

    BalasPadam
  34. tak kisah la pemes ato tak..yang ptg kita dengan dunia kita...dan tujuan kita berblogger ni bukan nak kejar populariti tapi minat tuk share ilmu2 pengetahuan dan cerita cerita yang patut di kongsikan bersama...kan kita ni 1 malaysia....so sama2 la kita ambil tahu tentang pelbagai rakyat malaysia

    BalasPadam
  35. susah nak cakap kan dunia blogger ni pelik skit dari dunia lain... huhu. Ape ape pun nasib jelah..mana usaha dapat lah lebih, cacian pun lebih, sabar jelah..

    BalasPadam
  36. sebenarnya bila ramai cemburu dgn kita maknenye kita dah berjaya. Tengok saya xde sape pun cemburu dengan saya.....maknenye ape tu mr. BEN? heheh...

    BalasPadam
  37. em, 5 bulan lepas masa sy buat blog.sy x kenal siapa Ben. siapa hanis zalikha tu. siapa fatin liyana tu..semua org sy x kenal pun. yg saya tahu hanis ni, punya blog dan dia artist..so no wonder lah nama dia gempak dlm dunia blog.

    but then, saya termasuk blog Ben n trbaca satu entry Ben yg sgt menarik untuk blogger baru. saya ingat lg entry tu byk gmbr kucing, haha..kelakar. ben pesan kalau berblog jgn smpai lupa makan, jgn lupa kemas umah, kalau mak panggil buat kerja umah jgn mengelat...mase tu ben susun byk2 gmbr kucing.

    start tu lah sy baca blog Ben and baru tahu Ben ni famous. and start tu juga sy respect Ben. ben bukan artist tp boleh cipta nama smpai tahap ni :) gila gempak. ini baru lah true blogger :)

    U go Ben! tahniah.

    BalasPadam