Cerita dongeng tapi menakutkan !

by - Jun 27, 2011

 

" Alamak .. aku tertelan biji epal ! .. abis laa.. teruk pasni "

Masa kecik kecik dulu , dok punya la suka makan buah .. tapi takut tertelan bijik ... Haaa.. kenapa ? Gulp.. nanti pokok tumbuh dalam perut !! Tu dia.. kalau tertelan bijik epal.. tumbuh pokok epal.. kalau bijik oren , kuar pokok oren.. Kalau biji durian ??? Grrr.. Tapi kalau bijik cempedak , kita  leh makan kan ? Hehe..

Tu la dia .. dok punya takut , maka makan pon dengan hati hati.. risau tertelan bijik buah semua tu.. Tapi bila dah besar gini , telan je la bijik tu.. Mana tidaknya , bijik yg tertelan masa kecik dulu , tak jadi jadi gak pokoknya ... Nampak sangat 'tanah' tak subur ! Hehehe..

Tu la dia .. dongeng orang tua dulu dulu.. Semata mata risaukan anak anak diaorg wat keje bodoh.. Ada je menda diorng takutkan anak anak dia ..

Sampai dah tua gini pon dok takut lagi .. Tuuu.. ngan MOMOK .. Hurm.. banyak benor dongeng orang melayu eh .. hehehee.. Zaman skang ni camana lak eh ? Aku takde anak lagi ni ...

You May Also Like

22 comments

  1. biasa la org dulu2 suka bg kiasan, smpi kdng2 menakutkan...:D

    BalasPadam
  2. haha...orang tua dulu2 suka buat citer macam ni nak bagi takutkan budak2.actually tujuan diorang buat camtu supaya kita tak kene appendix.ada kebaikkannya...

    BalasPadam
  3. saya pernah kena tipu, kalau habuk pemadam tu, di tanam balik,boleh tumbuh pkok pemadam...hadoi..masa tu darjah 1 ke darjah 2..saya memang pecaya bulat2..siap tanam lagi..last-last...habuk pun tadaaa....

    yg biji apple ni first time sy dengar... =)))))

    BalasPadam
  4. ade lg, anak dara kalau duduk atas tangge nanti lambat dapat jodoh! hehe..

    jom click! nashfahrenheit.blogspot.com

    BalasPadam
  5. Haha.. betul2... Memang sangat menakutkan time kecik dulu.. Tujuan makbapa buat gitu juga supy anak2 tak gelojoh makan buah..... hahaha..


    Sekarang maks still cakap macam tu kat adik bongsu... Muka adik tu gelabah je... Kitorang ketawa berdekah2... Kah3~

    BalasPadam
  6. hehehehehe..betullah abg ben, saya masa kecik2 dulu sungguh takut tertelan bijik buah, takut tumbuh pokok!

    tentang momok tu mmg saya selalu gak cakap kat anak2, memang diaorang takutlah...hehehehe

    BalasPadam
  7. jiran aku lagi la tak bleh blah,. takutkan anak dgn kucing,. sampai besau panjang diorang takut kucing,.
    ade sekali tu aku gi peluk kucing tepi jalan menjerit2 diorang takut tengok aku dok peluk kucing yg comel tu,.

    BalasPadam
  8. owhh.. ada ea cerita dongeng pasal buah mcm tu? hee.. baru tahu~ ;)

    BalasPadam
  9. eh sama la kite..tapi bukan epal tapi limau hahahaha ;)

    mak sgt kreatip!

    skrg ni turn pinky tkt kan anak ngan pocong kahkahkah..
    kalau x nak mandi, nnt pocong dtg gigit huhu..anak tkt terus masuk bilik air hohoho menjadi ;p

    BalasPadam
  10. yang paling tak masuk akal .
    kalau kite asah pensel , die punya habuk tuh jangan buang . tapi kene tanam . nanti jadi duit . membe aku cakap . time tuh punya la caya , tak sangka bebal gile otak time kecik2 . kahkahkah ! aku pon tanam ler . punya la tak sabar-sabar nak bangun pagi esok nak tengok jadi duit ke tak . gali punya gali , habuk pensel tuh still camtuh . jumpa cacing tanah ade ler . adoi ! apa pon tak boleh :P

    BalasPadam
  11. orang dulu-dulu kaya dengan kata-kata kiasan dalam mendidik anak-anak diaorang.."jangan membuaya..nanti mak mati cepat.." padahal, xnak anak tersingkap kain..x sopan..

    BalasPadam
  12. Saya pun masa kecik2 dulu takut sangat kalau tertelan biji, sampai nak tidor malam pun masih teringat-ingat, takut sangat pokok tumbuh dalam perut. ;)

    BalasPadam
  13. Yatie fobia ngan kaki ayam, takut kais dalam perut...hehe

    BalasPadam
  14. huhuhu..ayah QT selalu gurau macam tu..lebih2 lagi time makan buah jambu batu tu..kata nnti tumbuh pokok jambu batu dalam perut..sedangkan takut kene apendix je nnti..

    BalasPadam
  15. hahah.dulu masa kecik penah gak terpikir pasal termakan semut,mesti semut tu buat sarang dalam perut.hahah

    BalasPadam
  16. betul2x...selalu terpikir, napalah semata-mata nak halang budak2 tu buat bukan2 ditakutkan dgn benda2 mengarut...tak pasal2 takut diorang..

    Latest entry|Siapa Rosli Mohalim? (Nama yang disebut dalam dialog Jep & Shuib ketika Maharaja Lawak Final)|

    BalasPadam
  17. kalo saya,mak takutkan dgn bijik tembikai..haa,yg tu yg malas nak buang bijik pun.punyalah banyak kan?

    takut kalo bijik tumbuh dlm perot.. padahal, mana ad cahaya nak bg pokok tumbuh. -.-''

    DURIAN ITU BUSUK.FULLSTOP. NAK LAWAN ??

    BalasPadam
  18. btol2...asyik disogokkan dgn ade momok je...ish3..x ptot...samapai la ni gerun..tp alhamdulillah..da beransur pulih...^_^

    cmne lau termakan biji buah tembikai??byk tuh..

    BalasPadam
  19. hahahahaa .. sayee ade pengalaman .. bace ni .. =)

    http://gadislollipops.blogspot.com/2011/06/kisah-dulu-kalaaa.html

    BalasPadam
  20. salwa paling takut makan jambu. biji banyak. takut trtelan biji, tumbuh pokok dlm perut. hahaha :)
    http://salwaismail.blogspot.com

    BalasPadam
  21. betul tu...kite dulu cukup takut kalau tertelan biji manggis... atau biji rambai....huhuhuhuhu.. ciap nangis lagi...

    BalasPadam
  22. best pe kalo tmbuh pokok buah dlm perut...trus makan buah tu..xyah beli2 dah..:P

    BalasPadam