Hari ni kau kaya .. esok ? Hari ni ko anggun ? esok ?

by - Ahad, Jun 05, 2011

 

Abis sudah cuti kita .. bermula kembali hari hari yang cemerlang.. InsyaAllah .. dan aku , walaupon orang kata jangan pk negatif .. tapi aku dah tau apa yang akan lalui pada esok hari dan hari hari berikutnya.. Apa nak kata , terima je hakikatnya ..

Semalam , aku ke rumah adik ipar aku nun di Sg.Buloh .. Sesampai je kat sana , aku pandang ke rumah besar yang ada di depan rumah adik ipar aku ..

" Tuan rumah tu dah jual kereta bmw dia dan skang guna viva jer .. "

Aku terkejut .. Hari tu , dia boleh dikatakan manusia yang cukup bertuah .. Bekerja sebagai guru tapi dia buat keje part time dan MELETOP ! Kaya terus wooo .... siap beli dua tiga bijik kereta .. rumah lagi.. Yang rumah sebelah dia pon dia sapu gak. .siap ubah buat banglo ..

Dan kini , kesemua hartanya dia jual kembali.. Dan dengarnya dia disaman sehingga berjuta ringgit... kenapa tu ? aku rasa tak perlu la di ceritakan dalam ni .. Cuma moralnya , bila kita di atas ... jangan terlalu lupa diri.. beringat sebelum kena ..

Dan satu perkara lagi yang melibatkan kaum wanita .. Maaf yer..aku bukan nak jadikan isu jantina.. Aku lelaki .. dan aku pandang ialah wanita .. kalau aku pandang lelaki , sah sah aku gay kan ? Haaa...

Zaman sekarang ni , terlalu ramai wanita yang cantik rupawan .. Serius.. Aku sendiri pon kalau ikut nafsu syaitan aku , mau je aku jadi cam maharaja India dulu dulu .. banyak je gundik-gundik gitu .. hahahaha.. aku guwau jer laaa... mana bisa ! huhu ..

Haaa.. sambung .. Tapi kan .. berapa ramaikah yang ingat akan hari tua nya ? Mereka seolah olah begitu angkuh dengan kejelitaan mereka.. begitu gah dengan bentuk badan yang mengiurkan ... Mereka tak pandang ke mereka mereka yang pernah satu tika dulu begitu anggun dan jelita tapi sekarang ? hurm.. aku tak perlu sebut nama sbb pastinya akan mengaibkan mereka.. Cuba fikir sendiri ..

Kecantikan dan keanggunan badan tu anugerah Allah .. Allah dah beri maka pandai pandailah kita .. eh.. korang korang menjaganya .. Jangan dirosakkan dengan calaran dosa dosa yang mungkin satu hari nanti merosakkan hati dan jiwa ..

Harta dan rupa , kedua duanya tidak kekal .. tapi jika mengunakan dengan bijak , ianya kekal ke akhirat kelak.. Fikir fikirkan ... ek.. aku pon nak pk gak nih ...

You May Also Like

10 comments

  1. dunia pinjaman...

    tapikan ben.. ku takut join MLM...

    BalasPadam
  2. ramai org tak pikir masa depan.....sebab bagi depa jauh lagi kot..

    BalasPadam
  3. semuanya pinjaman dari Allah S.W.T :)

    BalasPadam
  4. erm.. masa sy study dlu kan rmai lecturer yg kaya raya, mana taknye dok promote bisnes kt kami,bebudak kami ni kn dpt alaun,join jela.. siap leh beli grand livina cash.. tp yg pastinya bisnes tu mmg melalut,mengarut2

    BalasPadam
  5. erm..pendapat utk MLM score A?? kwn2 ramai masuk..desak2 suh kte masuk..sendiri da jadi pening.. mungkin tidaklaa..nak kaya usaha btol2..hehe..

    follow my blog k..

    http://dunnoduncarejila.blogspot.com/

    tq.

    BalasPadam
  6. Hidup ni ibarat pusingan roda..Kadang kita kat atas,kadang kat bawah...Sentiasa beringat dengan kemewahan yang ada supaya kita boleh gunakan masa sekarang dan untuk masa hadapan jugak..Jangan terlalu ikutkan kemahuan dengan apa yang dah kita miliki.. :)

    BalasPadam
  7. masalahnya sekarang ramai yg sanggup habiskan duit ubah apa yg telah dianugerahkan...dia orang ingat, kalau dia ubah takkan jadi tualah tu...eemmm...

    BalasPadam
  8. hari tidak selamanya panas..

    hidup ni bagaikan roda..
    kadang2 kita di atas,
    kadang2 kita di bawah bagai di hempap buah nagka. tara siapa nak peduli..

    BalasPadam
  9. Betul kata Rahmad tu Ben.
    Hidup tak selamanya indah.
    Setuju juga dgn kak Ayu CR tu, takut nak join MLM sbb taktau mana benar mana palsu. Kata orang lebih baik jual barang fizikal.
    Takpun jadi Blogger tegar macam Ben ni kan.
    Cumanya, kalau betul2 nak jadi kaya kenal betul2 berusaha kan.
    Kalau dah malas n nak duduk goyang kaki tunggu duit masuk.. Ku ada penyelesaiannya...

    BalasPadam
  10. Sangat setuju! jgn bangga n bongkak diri..hidup sederhana & ikhlas, itu lebih baekkan...

    BalasPadam