MELAYU ISLAM .. Sudah sudah laa !! Bosanlah !

 

Tak kira dalam dunia mana kita berada , kita sering bertelagah .. Aku , kau dan mereka .. Bila ditanya latar belakang , kita rupa-rupanya seagama dan sebangsa .. Tapi kenapa nak bertelagah ? Oh , ego.. perbezaan pendapat mengenai politik .. Bab-bab begitu , beria kita berbalah.. bagi macam macam pendapat .. Maki sana sini ..

Tu bab politik .. camana lak isu blog lak ? Masing masing tunjuk bagus.. Idea aku bagus .. Idea kau haprak .. Blog aku cun .. blog ko mangkuk .. Blogger tu hampeh .. blogger ni otai ! Tapi hakikatnya , kenapa kita diamkan bila mana kita patut buka mata bila ada pihak memandang rendah kita semua ?

Mereka kata , bangsa melayu ni lembik .. bergantung kepada kerajaan.. Mereka kata melayu ni suka bergaduh sesama sendiri walaupun hal makanan sekali pon .. Mereka kata melayu ISLAM ni sekadar nama jer tapi hampeh !

Apa kita nak buat ? Ahh.. pedulik apa kan ? Masing masing punya kubur , kan ? Tapi apakah kita terlupa , akan ada dikalangan kita akan terpengaruh dengan semua ini lebih lebih lagi bila kecewa dan patah semangat dalam bertarung dengan dugaan dari Allah ..

Bila putus cinta , maka dikatanya Allah tak adil .. Bila takde rezeki ,dikatanya Allah tak adil .. Atau menganggur , Allah tak adil .. Bila kita kata gitu , sedarkah akan dosanya ? Sedangkan kita bernafas , makan dan minum dengan cukup .. Tapi tak nampak gak kan ?

Tu baru kita .. Camana pulak mereka yang sememangnya dah murtad ? Dah ilang pedoman ?

image

Apa yang patut kita buat ?? Angkat pedang dan cari mereka lalu pancung ? Hiskhh... apa jadahnya gitu .. Kita doakan saja mereka agar diberi hidayah oleh Allah ..

Tapi peranan utama kita sebenar adalah .. BERSATU !! Sudah sudahlah menuding jari .. Aku betul kau salah .. Malu laaa... Tuuu.. ahli politik tuuu.. Sama gak para ilmuwan agama kita .. Dok tuding kata sana tak betul sini betul ..

Dan , tuuuu... yang nak kaya sampai macam nak bawak segala harta masuk kubur tuuu .. Udah udah laa.. gunakan harta tu ke jalan syurga .. Penat laa... serius , yang terpacak tu MELAYU dan beragama ISLAM .. Aku tak tau bangsa lain sebab aku melayu ! Penat tengok melayu dok tunjuk bagus tapi tunduk dengan bangsa lain ! Hampeh..

41 ulasan:

  1. YA ALLAH! Moga mereka mendapat BALASAN yang SETIMPAL!

    BalasPadam
  2. erkkkk ...
    semoga mendapat hidayah dariNYa!
    semoga kita dijauhkan drp bala sebegini ...

    BalasPadam
  3. huhuhuhuhu...sedarlah melayu. x payah nak sibuk2 komen org lain walaupun org lain buat salah...kan abg ben da bgtau supaya kita doakan mereka2 yg buat slh..DOAkan mereka ye...bhenti mengkritik dan mengumpat.

    BalasPadam
  4. Muslim ke diorang ni? Astaghfirullahalazim....

    BalasPadam
  5. subhanallah.. mnusia tak tau bersyukur.. sdgkan diri tuh mash bnafas d bumi ALLAH yg indah ni..

    BalasPadam
  6. subhanallah.. mnusia tak tau bersyukur.. sdgkan diri tuh mash bnafas d bumi ALLAH yg indah ni..

    BalasPadam
  7. astaghfirullahalazim ...
    manusia macam tu mmg laknat nmenye .

    BalasPadam
  8. kita kne kuatkan lagi Islam di negara kita.. kalau org Islam di negara sendiri tidak bersatu.. macam mana kita nak banteras si laknat ini? senang2 je org pijak kepala kita.. Islam bukan agama main2... Agama Allah, sebaik2 dan sebetulnya agama, adalah agama Islam.. tetapi si laknat ini tidak bersyukur... jika mereka tidak insaf... mereka harus mati...(terkilan sikap manusia sekarang)

    BalasPadam
  9. Astaghfirullahalazim..sudah baca terus mengucap dua kalimah syahdah semula,moga2 x tergolong spt org mcmni,amin..semoga orang ini mendapat balasannya..amin.

    BalasPadam
  10. Astaghfirullahalazim..sudah baca terus mengucap dua kalimah syahdah semula,moga2 x tergolong spt org mcmni,amin..semoga orang ini mendapat balasannya..amin.

    BalasPadam
  11. astagha . moga Allah panjangkan umurnya lagi . lagi lamalah dia buat dosa . tapi mintak jugak laa die dapat petunjuk-Nya

    BalasPadam
  12. saya ada baca blog dia. dasyat juga lah. wonder kenapa jadi sampai macam tu. ;(

    BalasPadam
  13. melayu Islam akan terus lemah selagi wujud hasad dengki dalam diri.rasa ingin lebih daripada orang.dah makin kurang rasa nak bantu saudara seagama..kalau blh nak masuk kubur yg luas sorang2.lupa dah pada saudara seagama yg masih dlm dlm kemungkaran..doa senjata terbaik org beriman.doakan mereka yg kurang yakin pada Allah untuk kembali ke jln yg benar...itu yg terbaik

    BalasPadam
  14. alaa.. ta jmpe fb dorg!!!

    BalasPadam
  15. kita doakan diorg supaya berubah. itu lebih baik

    BalasPadam
  16. Astaghfirullahalazim... org Islam ke mcm tuh??

    BalasPadam
  17. pehhhh
    gile ah..
    dah tulih kat Fb
    satu dunia bace...adoiiii

    BalasPadam
  18. Ya Allah... takut baca... macamana blh jd cam tu....

    BalasPadam
  19. dia tu da gila..... makin dilayan makin menjadi2....
    so jangan layan..

    BalasPadam
  20. Masya Allah!golongan itu?

    BalasPadam
  21. Ben saya memang kecewa sgt dgn makcik ni (sebenarnya muda) Identiti die sedang disiasat, rupanya dia tu bekas sekolah agama dan pelajar universiti. Terkesima saya.

    Lepas tu saya kaitkan dengan artikel2 yang saya baca di http://www.ibnuddin.com
    Dah lama baca blog ni, rupanya benar penulis ni cakap tentang golongan yang menjauhi agama mereka. Mungkin Makcik Murtad ni pun alami benda yang sama...

    http://www.ibnuddin.com/2010/08/pemikiran-skeptik-yang-menyakitkan-umat.html

    BalasPadam
  22. masyaAllah.. semoga Allah bagi mereka hidayah. dan semoga mereka sempat bertaubat.

    BalasPadam
  23. semoga diri ini beroleh kesedaran...

    BalasPadam
  24. Marilah kita renungkan diri sendiri dulu semua. Betulkan apa yg bengkok,putihkan apa yang hitam.Doa saja ler agar mereka2 tu dan mane tau termasuk juga kita dapat petunjuk dan hidayah..amin

    BalasPadam
  25. to:Ben . Ain share di wall ya . tak tahu nk komen apa sbnrnya . dh beberapa kali jumpa kes yg mcm ni .... mcm mn makhluk2 ni boleh keluarkan statement mcm ni sedangkan mereka sndri di jadikan oleh DIA serta menumpang di bumi-Nya ?

    BalasPadam
  26. Semoga Allah memberi hidayah dan petunjuk kepada mereka....Aminn

    BalasPadam
  27. speechless baca komen2 nya. Semoga masih diberi kesempatan utk mereka bertaubat kpd Allah.

    BalasPadam
  28. dana ktakan yang haq..terhapuslah kebathilan..

    haq dan bathil selamanya tidak dapat bersatu..bersatu dibawah payong agama yang satu..

    BalasPadam
  29. yang tukang p0st tuh dah terkant0i identiti...sebenarnya memang islam..tapi perangai ter0k

    wahai anak pak cik Sudin...sanggupkah engkau menunggu aku?

    BalasPadam
  30. Semoga Allah memberikan mereka Nur dan hidayah... Insya Allah

    BalasPadam
  31. mmg sakit hati baca statement diorang kat fb tu. Walaupun ilmu agamaku tidak setinggi mana, mmg sakit hati bila agama dijadikan mainan politik dan org Melayu duk sibuk cari kesalahan bangsa sendiri. Bangsa Melayu ni kalo x dengki, mmg tak sah...

    BalasPadam
  32. sy pnah nmpk 2 ekor makhluk ni brbalas komen dlm satu open grup...grup tu utk org melayu islam dr msia n spore yg murtad boleh join...alhamdulillah, sy dah wat report kt fb psl grup ni & makcik tu skli...tp brkesan ke klo kite wat repot psl dorg hine islam??wallahua'lam...

    BalasPadam
  33. Jika benar dia berugama Islam, dah rosak akhlaknya. perlu bimbing dia untuk kembali ke jalan yang benar.

    Jika dia bukan beragama Islam, memang itulah cara sesetgh dari mereka yang tujuannya untuk merosakkan iman umat Islam.

    BalasPadam
  34. A.Ben, nak copy image ek.. harap tak marah..

    BalasPadam
  35. kesian dengan mereka2 tu.. salah siapa agaknya kalau bukan diri sendiri kerana tak cuba mencari apa sebenarnya erti kehidupan, dari mana asal usul kita dan kenapa kita dilahirkan di bumi Allah ni. semoga mereka2 ni mendapat hidayah...

    BalasPadam
  36. astaghfirullahalazim..mengucap panjang saya sewaktu membaca status tu..semoga Allah swt memberi petunjuk dan hidayah kpd mereka ini..
    semoga kita dijauhkan drp bala sebegini..aminn..

    BalasPadam
  37. perghh... takut nak baca habis screen shot tu.. tkpe.. dah kena balasan nanti baru tahu.. Masa tu nak menyesal memang sorry la..

    BalasPadam
  38. salam abg ben..sy ade copy screenshot abg ben utk letak dlm new entry sy...hrp abg ben bg la ye...

    http://budakkelosa.blogspot.com/2011/08/remove-murtads-in-msia-spore-fb-page.html

    BalasPadam
  39. teringat ceramah agama di surau xxx yg mana penceramah agama kutuk dan caci orang tak ingat dunia or ALLAH dan hati jemaah,walhal dia dan keluarganya pun mendapat keselesaan dan kesenangan bersama.Adakah dia orang Islam betul2 bersyukur dgn nikmat yg ada atau tak cukup lg dgn harta duniawi

    BalasPadam
  40. Astaghfirullahalazim.. ada jugak manusia macam ni? doa dapat hidayah peh tu kena laknat..!!

    BalasPadam
  41. @Faqihah Husni

    emo nya..tapi biarlah bergaduh...

    BalasPadam

Peringatan



Ini adalah blog peribadi. Tidak terkait dengan mana mana parti politik walaupun ada artikal berbaur politik secara ringan. Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog iaitu, Ben Ashaari. Saya tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli , sengaja atau tidak sengaja. Amaran dah diberikan. Sapa suruh tak baca !

Pendapat penulis tidak semestinya kekal. Boleh berubah bila ada maklumat tambahan yang punya bukti atau fakta yang lebih sahih.

Jika ada sebarang pertanyaan atau penambahbaikan , boleh hubungi saya melalui email.

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI

Blogger Sejak 2009


Dikuasakan oleh Blogger.