Salah satu teknik tingkatkan FOLLOWER ..

by - Rabu, Jun 22, 2011

 

image

Bila dapat komen begini , maka ada yang akan fikir ..

" Ala.. dia nak kita follow blog dia je tu " atau " Ni nak bodek jer " .. tapi kita terlupa tang satu ayat yang patut diberi penekanan iaiti  ..

asyik dengar dr mulut kwn sepejabat "

Bukti bahawa blog kita ini diterima ramai ialah bila blog kita menjadi perbualan .. Tak kira bagus atau tidak .. Puji atau keji ... Mereka membicarakannya ..

Bila mereka membicarakannya , pasti akan tergerak hati untuk melihatnya sendiri .. Bila mereka masuk dan lihat , jika sebaliknya dari apa yang digembar gemburkan itu , maka kita akan dapat pembaca baru yang bakal setia menanti entri terbaru kita atau sebaliknya  ..

Cara begini akan menghasilkan FOLLOWER yang asli .. Mereka berminat kerana cerita kita .. Sebab itulah segmen menjadi medan promosi blog terbaik bagi aku .. Segmen juga bertindak menjadi medium agen pengiklanan bagi para bloggers ..

Cara paling pantas untuk mengiklankan blog setiap hari adalah dengan menyertai SEGMEN para blogger .. Bila dah meletops , barulah keluar dari kempompong yang ada sekarang ..

Join segmen , bukan bererti merendahkan martabat blog tapi adalah langkah awal untuk mencari tapak bagi mendedahkan diri dalam dunia blog ..

Cuma mereka yang tak faham akan mengatakan bahawa segmen ini membuang masa .. Mereka cuma fikirkan mengenai 'kulit' ... tak berminat langsung untuk menerokai lebih mendalam ..

You May Also Like

38 comments

  1. bila berfikir negatif memang selanjutnya negatiflah juga. kena basuh minda bersangka baik.

    BalasPadam
  2. yup..setuju tu brother ben...:D..
    tanpa pimpinan senior2 dalam blog mmg xthu la cbran2 dalam dunia blog ni..

    BalasPadam
  3. hahaha almaklum .. dah femes tak yah join segmen .. adehhh

    BalasPadam
  4. ben.. susah nak dpt satu geng yg sekepala... hhheee... maknanya susahnya nak dptkan pembaca setia atau follower yg betul2 minatnya blog kita... hhhmmmm...

    BalasPadam
  5. salam ben...
    harap ben tak lupa saya juga salah seorang pemenang segmen anjuran anda.dari sana saya dapat rakan baik,sahabat,kakak dan mula dikenali walau tak femes.syukurlah.

    memang segmen memberi peluang kita dapat ramai sahabat,sbb tu pengomen tegar blog saya kebanyakannya adalah pembeca tegar blog ben ...itu bkn bodek tp kenyataan.

    terima kasih sifu , walau anda marah bila digelar sifu .tp saya msh anggap anda sifu dan tetap akan anggap anda sifu walau anda fikir tak layak digelar sifu .


    buat pembaca baru blog ben , saya adalah pemenang segmen cerita kreatif anjuran ben , pernah diumum sebagai blog yang menyumbang trafik paling tinggi ke blog ben juga dan pernah ben umum sebagai pengomen ke 30 000 blog ben juga.dari situ berpusu2 pembaca blog ben cuba nak kenali blog saya dan bersahabat dengan saya...

    Terima kasih sekali lagi..maaf ben,terpanjang pulak.

    BalasPadam
  6. dari segmen abg ben lah saya dapat follower 1000 dalam masa 4 bulan.. dari segmen juga saya dapat ramai kenalan dan pembaca setia! TQVM..

    BalasPadam
  7. salam ziarah abg ben. komen sy, hargailah org yg jd follower kita walaupun hanya beberapa orang... dr merekalah kita dikenali.

    BalasPadam
  8. tapi selalu terlepas pandang.line ciput mnyebabkan selalu terlewat untuk join segmen.haiihhh....

    cerita saya untuk en.Ben..harap en.ben sudi baca.hehe

    http://missgaban.blogspot.com/2011/06/everyone-is-good-at-something-part-1.html

    dengan beraninya.=.=!

    BalasPadam
  9. tadi dah join segmen encek beng..memang saya akui sebelum ni dah lama sangat saya x join sebarang segmen yang encek beng buat..hasil yg saya dapat petang ni adalah follower2 baru yang masih fresh ngan idea2 entri terkini..terima kasih kerana tidak kering idea untuk membuat sebarang segmen..tahniah..

    BalasPadam
  10. Betul2.. saya ni pon tak ramai follower selalu join segmen2 mcm yg abg ben ckp, 'nak iklankan blog kita'..

    Join segmen abg ben paling dpt rmai follower.. :)

    BalasPadam
  11. xrasa segmen mmbuang rasa , tp rasa best sebab dgn segmen traffic naik :P

    BalasPadam
  12. tak yah terangkan diorang ni...kutuk je lebih..

    BalasPadam
  13. time kaseh abg ben, sebab segmen td dah buat trafik blog sy mningkt..

    tp beberapa org je yg follow, adekah sbb dorang tgk kulit tp teroka atau memg blog sy x ckup mmuaskn..

    apepun,lbih baik ad dr takda..kan. :)

    BalasPadam
  14. segmen abang tadi xsempat nak join la.. kalo ada kelapangan memang saya akan join segmen la.. tu salah satu cara promosi blog kan..tq abang ben

    BalasPadam
  15. boring gk kalau selalu nk join segmen.

    BalasPadam
  16. haha..betul tu.. dulu saya selalu join segmen abg Ben.. dan sekarang ini.. saya nak cuba buat segmen sendiri.. tapi guna cara saya..haha..harap menjadi r..

    BalasPadam
  17. terima kasih sbb byk bg tunjuk ajar :)

    em bila org puji blog kita, ia berjangkit2. itu yg secara tak langsung blog kita tersebar. mcm ben kata bila kita jd bualan org. dan org akan eager nak tahu..bagus sgt ke blog dia tu...dan terus memantau. kalau best Alhamdulillah :)

    tp ben mmg byk lah ajar sy berblogging secara x langsung. terima kasih ;)

    BalasPadam
  18. segmen and more segmen membuat kan ramai yang tertarik ngn blog kita.
    bkn tu je..kita dapat ramai kenalan baru melalui comment..hari ni..baru first time join wordless wednesday..

    segmen tu bagus sgt :)..segmen abg ben yang suruh kritik blog pun dlu saya join dapat sambutan orang lain masuk blog sy..

    sampai saya pun teraddict nak blogwalking ke blog2 orang lain..bila da berminat dgn isi diorang sy pun follow la :)

    this thing really2 helpful..:)
    thankx abg ben:) thanx to all yng buat segmen :)

    BalasPadam
  19. Betul bro..saya sendiri pun tau blog bro ni dr rakan sepejabat,hebat diperkatakan dgn trafik tinggi hehe..gud info :)

    BalasPadam
  20. saya setuju!!..

    saya nie masih lagi newbie..tapi saya ada buat entry nak promote blog org lain.." pengomen tegar "..bukan segmen..tapi satu penghargaan kepada mereka yang suka komen kat blog saya..happy bila ramai yang tinggalkan komen..and Alhamdulillah..entry tu membantu meningkatkan follower mereka..

    bila nak promote blog saya ?..heeeee..tak malu..

    BalasPadam
  21. biler join segmen kita boleh emnambah kenalan

    BalasPadam
  22. keen tatau pe cite skrg ni.. lost~

    tp, keen rasa, diorg bukan kutuk segmen encik ben, tp segmen blogger2 lain.. ye la, mungkin diorg rasa, bila blogger lain buat segmen, trafik xnaik sgt.. xbg kesan pon.. tu yg diorg kondem abes-abesan.. =.=

    BalasPadam
  23. owhh~ pas baca semua, baru paham..

    emmm.. agaknya sape la suka mengutuk2 tu ye.. nk tau gak.. xpernah jumpa lg.. =.=

    BalasPadam
  24. Salam abg ben,
    lama x jenguk sini, semenjak bertukar ke hosting sdiri,
    apa pun sy pun nak ucap tima kasih byk2 sbb dari segmen abg ben, sy dpat ramai kwn2..

    Lama x join segmen abg ben, rindu rasanya,.. :)

    BalasPadam
  25. Salam en ben,
    Dulu bila berblog saya ikut suka je, sebab nak bertukar cerita dengan kawan, update bila ada perkara menarik atau apa jua aktivit yang dibuat, masa tu tak sedar bahawa blog ni bukan setakat tu aje...

    Bila saya BW, ternampak sana sini ada link en ben, saya cuba klik dan lihat... ooohhh apa ni? 'culture shock' sebab banyak benda baru bagi saya, apa itu trafik? followers? Memang bukan mudah nak dapatkan followers nak2 followers yang setia yang sudi membaca setiap entri...

    Saya pernah beberapa kali join segmen en ben, tapi tak semua lantaran kekangan masa sob sob, seronok join segmen ni yang bestnya tiba2 dapat komen/kunjungan "ziarah dari blog abg ben" "terjah dr blog ben" dan sebagainya... secara tak langsung blog kita dah expose pada pembaca lain sebab ramai bloggers di luar sana tu, penyertaan segmen sebegini sangat membantu, malah dah ada bloggers di laur sana yang turut membuat bermacam2 segmen...

    tapi bila join segmen2 ni janganlah ingat followers akan melambung naik secara mendadak (tapi kalau banyak peningkatan baguslah) anggaplah kita nak tambah kenalan sesama bloggers, sebab bila terlalu kejar followers ni tak seronok pulak berblog, masing2 ada taste masing2, kalau kita menulis dengan iklas pasti mereka akan sentiasa berkunjung...

    tang nak dapatkan followers baru ni mmg ssh, tapi tips2 dalam blog en ben ni banyaaakkk... antara nak dan tak nak, usaha atau tidak je...

    erk terpanjang pulak...kebetulan tengah tunggu waktu isyak di sendai ni... yosh...

    BalasPadam
  26. sy pernah join satu je segmen en. ben, tq, ia meningkatkan kenalan dan traffic

    BalasPadam
  27. setuju sangat sbb no pernah join dlu dan dapat kenalan baru tp tak semua No dapat join..masa kekadang amat cemburu..ye la terkejar sana sini..

    BalasPadam
  28. Yup ben aku setuju ngan entri nie.....bukan mudah nak sampai ke tahap mcm ben cakapkan nie.....apa yg aku nampak sebenarnya kita boleh ikut cara orang berniaga kedai makan....kalau sedap confirm kita akan rekemen kat kawan-kawan lain.....kalau tak sedap kita akan complaint ckp abih kat kawan-kawan jgn ke situ lagi tak sedap seh.....so konsep berniaga kedai makan nie sama dlm blogging....so mcm mana nak jadikan blog kita nie berita mulut ke mulut caranya adalah pastikan RESEPI dlm blog menepati citarasa ramai...confirm berduyun-duyun orang akan datang.....sama spt mana fenomena yang berlaku kat blog ben nie.....apa2 pun bukan mudah nak sampai ke tahap mcm nie.....

    D - Doa
    U - Usaha
    I - Ikhtiar
    T - Tawakal

    BalasPadam
  29. bila lah abg ben nk follow blog kita kan. kukukuku

    BalasPadam
  30. Akak bekerja di sekolah berasrama dah 9 tahun..hari2 duk gaduh ngan budak2..gaduh2 sayang gitu..ibarat ibu...marah kan anak bila anak buat silap.
    Tapi bila akak dah ada blog ni,diorang tak tahu pun..w/pun masih baru lagi...tapi baru seminggu dua ni..tiba2 je time rehat..diorang jerit2,riuh..ingatkan apa...rupa2nya..diorang sebut..makcik..makcik...dibalik pintu
    Wahhh...rupa2nya diorang sempat skodeng gak...
    budak2...memang sentiasa sweet dan nakal..

    BalasPadam
  31. bila nak follow blog saya abg ben..
    heeeeeheeeee..

    BalasPadam
  32. betul2...:)

    ntah napa ada jugak pemikiran yg kata org yg join segmen ni mcm membuang masa la..xde identiti blog sendiri la..

    aish..serabut ngan org cm ni..

    BalasPadam
  33. kebanyakan follower saya pun datangnya dari umah En.Ben ni.Time cuti atau weekend, selalu jugak join segmen En.Ben.Sampaikan taksah kalau sehari tak ke sini.

    BalasPadam
  34. Salam Bro.
    Ha .. dari sedikit jadi banyak. Dari busuk jadi wangi. Dari join segmen, buat segmen sendiri. Dari tulis 1-2 entri, tulis 7-8 entri sehari ... well .... apa yang baik diperbaikkan, apa yang tak berapa nak baik tu, kita lihat sebagai satu tanda aras untuk perbaik diri.

    Blog ini antara 3 penyumbang besar trafik dan juga follower, selain dari blog Mazidul, blog Rina Salleh dan juga BeautifulNara ...:)

    Terima kasih.

    BalasPadam
  35. Kalau nanti ada segmen yang sesuwai dan masa mengizinkan, I akan join. Dah lama tak join segmen Ben...

    Entri terbaru:  (18SX) Logorithm's Wordless Wednesday #3

    BalasPadam