Dapur Tanpa Sempadan...

Khamis, 2 Jun 2011

Jangan bicara CINTA jika ianya NAFSU semata-mata ..

 

" cinta mengubah seseorang itu dari kebudakkan menjadi matang ..jika tidak pandai menilai cinta , ia mampu mengubah syurga dunia menjadi nerakanya yang terakhir .. "

Perghh.. sejak layan NORA ELENA , BEN SETH ASHAARI pon sibuk bermadah pujangga weh !! Jangan tak tauuuu .. haaa.. amik penangan drama cinta !! hahahaha ..

Takde la.. aku dari dulu bermadah pujangga... tak salah kan ? Tapi seperti yang aku tulis kat atas tu haaa kebelakangan ni aku ramai remaja berpelesaran bersama pasangan masing masing .. tak kira yang ada kelulusan maupun belum lagi lulus ..

Boleh bercinta .. tapi kena tanya hati dulu.. apakah benar sudah tiba masanya atau ianya sekadar menurut kehendak  syaitan yang ingin menyesatkan anak cucu Adam ?

Kesannya mmg mendukacitakan jika kita salah pilih ... antara cinta atau nafsu .. dua jalan yang membawa kita kelak.. ke syurga Allah atau ke nerakaNya ...

Kalau dapat yang benar benar ikhlas , alhamdulillah .. jika kena yang sekadar mahu memuaskan nafsu serakahya , bagaimana pula ? Yang rugi adala wanita .. Yang lelaki menyanyi nyanyi sambil mencari mangsa yang lain ..

Boleh jer bercinta .. tapi sila ikuti lunas lunas agama ... Aku bukanlah baik sangat pon tapi aku cakap ni adalah untuk kebaikkan adik adik aku gak ni.. Jangan sampai ada buat blog macam tu lagi dah la ... maklumlah , pendek akal dan syaitan dah berjaya mengodanya ..

Tadahkan tangan ..berdoalah .. insyaAllah .. Allah akan beri hidayah dan petunjukNya .. Sama sama kita menginsafinya ... Yang sudah , biarkan berlalu.. bertaubatlah ..

Best jadi blogger popular kan ?

 

Apa yang best bila jadi blogger popular ni ? Haaa... Entah .. tapi ramai teringin nak jadi popular ..

Apa yang berlaku bila jadi popular ...

  1. Entri korang tak leh kutuk orang lain.. nanti ramai ramai kutuk korang balik .. haaa ..
  2. Kena jadi 'budak baik' padahal ? Sendiri mau hengat ..
  3. Cerita dalam blog .. kena hati hati.. silap skit , jadi bahan kat si haters tu haaa..
  4. Blogger automatik jadi kacak dan cun , kan kan ? Buat apa saja semua ok jer .. pergh..
  5. Ramai peminat setia.. G mana mana ada je orang kenal ... dasat kan ?

Teringin gak aku nak jadi popular gitu .. bila la gamaknya boleh eh ? Tapi nasihat aku .. biasa biasa dah laa... lagi popular lagi pening pala otak... kalau jutawan cam Dato Azlina dan Dato Stapa , owner DCL tu lain la gak.. meriah hidup wooo..

Gulp.. tengok tadi ASTANA kat Astro , bila kak Anita Sarawak ke rumah diaorg .. Subhanallah... Rumah dia... Haih.. geleng kepala aku.. tak sangka ada melayu sekaya raya gitu.. Alhamdulillah ... dia tetap merendah diri terutama suaminya ..

Pengsan sat bila ingat rumah dia.. mmg ciri ciri rumah khayalan aku ...huhu..

Drama You saka ... Pergi jauh jauh ..

 

" Nia , seorang setiausaha percaya bahawa dia mempunyai penjaga keturunan yang merupakan seorang puteri dari dunia halus bernama Puteri Jarum Permata .. "

Ni aku amik dari info Astro .. haaa.. Mula ditayangkan di TV3 pada setiap hari khamis jam 930 malam .. heehe.. Pelakon dia , Nabil Raja Lawak tu haa ...

Best ? Takat episod 1 ni , mmg lawak la.. kira cerita seram lawak la.. takde la nak serius mana sangat pon .. nak takut sangat pon tak jadi sebab ketawa semula .. haaa..

Selain Nabil , pelakon yang ada dalam drama ni  Roy Azman , Fauzi Nawawi dan  ramai lagi pelakon yang best .. kira mmg lawak laa walaupun tak menyeramkan sangat ...

Perempuan pakai tudung untuk tutup aurat bukannya mengorat !

Sedang layan drama KITAB CINTA di TV AL-HIJRAH ( Astro 114 ) lakonan Fazura dan entah sapa lagi ... huh .. Best gak cerita dia .. cerita ini diinsipirasikan dari kisah NABI YUSUF . Mustika , seorang pelajar di universiti Islam malaysia yang cantik dan sosial telah jatuh cinta pada jejaka bernama Wali Hanafi sewaktu mereka membuat tugasan di Acheh , Indonesia .. yang diterbitkan oleh Erma Fatima ..

Hurm.. Ehem.. asik asik cerita pasal Nora Elena je kan.. hehehe ..haa.. kali ni pasal Kitab Cinta lak ... Tak pasti tadi aku tengok tu episod pertama atau ke berapa tapi yang pastinya , mmg best untuk ditonton ..

Antara skrip yang aku ingat untuk di kongsi dengan korang ialah tu haa.. tajuk tu haa ... Ada sorang kawan si Mustika dah jatuh hati ngan jejaka Acheh yang membantu mereka menyiapkan tugasan mereka ..

Sanggup bertudung demi mengorat si jejaka tersebut .. haaa.. amik ko.. tapi betul la gak.. memula tu , memang kerana nak ngorat .. lama lama , bila dah dekati lelaki tu , belajar bab agama.. secara tidak langsung , kesedaran pon ada .. kan kan ?

Jangan gunakan alasan tunggu ikhlas baru nak beramal.. kerana sememangnya yang wajib tu tetap wajib untuk diikuti .. kan kan ? Mencari alasan jer... Cuba jangan makan seharian ... jangan sedut udara .. kerana kita bukan ikhlas pon nak sedut ..tapi terpaksa sedut.. kan kan ? nak hidup ....

Review NORA ELENA hari ni ...

 

Eceh.. apa giler aku layan NORA ELENA ari ni ?? Huhu.. dah ngadap depan tv.. wife dok layan .. aku pon TERLAYAN .. TER okeh ! bukan saja saja nak layan .. diulangi , TER !!  haaa ..

Maka , aku pon layan je la ... tengok je la ... Hurm.. Si Seth pujaan gadis dan mak gadis tika ini .. huhuh.. Romantik , penyabar dan kaya .. eceh...

Best ke ? Hurm ... best ke ? haih... Best ke ? Malas tul la nak terus terang ... Huh.. ok la kot .. cuma aku bosan ngan watak si insp polis yang takde keje lain ... yakni dok naik turun tangga jer .. Ye laa, aku tau ... dah skripnya begitu kan ..

Hurm... ok la.. aku akui la .. drama NORA ELENA ni best .. pastinya novelnya lebih best... aku je tak tercari lagi novel tu .. Tadi ada la lalu depan MPH ALAMANDA .. tapi tak tergerak hati lagi nak beli memandangkan aku baru je beli adapter charger netbook aku ni haa.. Terbang Rm90 ! kalau tak kerana blog ni , lama dah aku biarkan je netbook ni bersarang !

Esok takde kan NORA ELENA ? haaa... lega... bosan tengok Seth yang kononnya cool .. nasib baik dia kaya.. kalau dia miskin , sah sah Nora tak nak punya ... huh ..

OK.. lari jauh jauh.. ramai marah nih... hehe ...

Sejarah BULAN JUNE 2011

1. Masuk IN TREND JUNE 2011

image

2. Berjaya masuk ke TOP 5 BLOG MELAYU di MALAYSIA

  1. beautifulnara.com (alexa : 62/12019, PR3)
  2. oh!bulan.com (alexa : 129/24524, PR3)
  3. blogserius.blogspot.com (alexa : 138/27501, PR2)
  4. papagomo.com (alexa : 190/42637, PR3)
  5. benashaari.com (alexa : 195/56848, PR3)
  6. oh!artis.com (alexa : 213/54984, PR4)
  7. milosuam.blogspot.com (alexa : 235/44018, PR2)
  8. myresipi.com (alexa : 237/44698, PR4)
  9. cikepal06.blogspot.com (alexa : 238/58261, PR3)
  10. amanz.my (alexa : 262/55593, PR2)

Sumber: SINI

3. Kena TIPU !! arghhhhh.... tensen !!! Tamo dengar cakap orang dah .. huhu !! ... Baca SINI ..

4. DIGI - WWWOW BLOGGER OF THE YEAR ? Neh... takda harapan dah .. hahaha ....

Himpunan 2 juta Belia 2012

 

Aku diminta buat satu posting berkaitan dengan Himpunan 2 juta Belia 2012 di sini .. Terus terang , ari tu punya himpunan kat Putrajaya pon aku tak g ... Kenapa ? Sedangkan aku duduk di Putrajaya tapi aku tak g ?

Hurm... Ni pendapat aku yer .. Aku berumur 35 tahun dan gemar menulis secara tidak formal ..  Sepatutnya pihak terbabit patut peka satu perkara .. iaitu belia zaman sekarang ni banyak menghabiskan masa di hadapan komputer ... Mereka berblog dan berfacebook / bertwitter 24 jam !! 

Apa yang patut dibuat untuk tahun depan , adakan satu perhimpunan blogger satu Malaysia di sana .. Kumpulkan semua blogger tanpa kira bangsa dan agama dan paling penting  , jangan libatkan mana mana syarikat swasta kerana ini akan mengundang rasa ketidakadilan kerana pastinya syarikat tersebut akan mengemukakan anak emas mereka ..

Apa yang perlu ada diterapkan di perhimpunan tu nanti ialah , cara sebenar penulisan blog , etika , serta undang undang berkaitan dengan dunia blog di Malaysia .. patut jemput juga pakar pakar intenet untuk memberi ceramah berkaitan keselamatan dunia siber ..

Tu jer.. heheeh.. jangan lupa , pengguna internet dan juga blogger semakin meningkat setiap hari ... Sekian .. hehehe ...Ops .. blogger sekalian , anda dijemput ke SINI ..

Akhirnya , mereka bercerai juga ... Putera WILLIAM ..

Tu diaaa... ramai sangat ari tu nak bersanding ala ala Putera raja .. hehehe.. Sampai ada yang termimpi mimpi gitu.. bestnyaa .. untungnya .. si Kate tu .. huhu ...

Mmg best weh.. dok berarak tu mmg best ... lepas tu ? Tu dia ... satu dunia tau dah ... Siap si Putera Raja tu bagitau kenapa mereka bercerai .. haaaa... amik obat ko !!

Dan skang .. hehehe... ramai tergila lak kat Seth Tan tu.. ekekeke... Sonoknyaa dapat kekasih begitu romantik .. Auwww.... kan kan ? Tapi dalam drama boleh la.. dalam novel boleh la.. Hakikatnya ? Boleh laa.. blah ! heehehe ..

Bukan jeles laaa.. tapi hakikat begitu .. romantik romantik pon tang lain cacat.. dia romantik sebab nak tackle bini dia tu haa.. cuba dah dapat ? Urut kaki nak tunggu kat depan pintu ? mana datang .. Kot kalau dah dapat .. masa bini kena urut kaki , laki online FB dok berbalas mesej kat wall tu haaa ..

Ok ok.. jom baca kisah si PRINCE WILLIAM tu haa.. sian si kate tu yer.. terhegeh eh ? hehehe.. no komen haaa... Meh klik SINI

image

Percaya ? Katakan tidak ... aku pon tertipu OKEH !! grrrr ..

Auww ..seksinya anak ku itu ..

Hurm ... aku tak da anak dara dan aku tak tau perasaan bagaimana jika aku ada anak dara dan dia berpakaian seperti Britney Spears ..

Apakah aku patut berbangga kerana mempunyai anak sebegitu rupa ? Cantik dan seksi ? Weee..pasti ada anak datuk atau datuk itu yg terpikat satu hari nanti ..

Atau ..perlukah aku melarangnya ? Atau biarkan saja kerana masih muda tapi dosa dan pahala tak kenal usia ..begitu juga dengan maut kan ?

Apakah aku patut biarkan je anak dara aku tu jadi tontonan mata liar lelaki camana aku mencuci mata dulu ...

Wah ..terus terang aku ini ..tapi itulah hakikatnya ... jika aku ada anak dara , apakah perlu turut kemahuannya atau ...agama menjadi junjunganku..
Published with Blogger-droid v1.6.8

Rezeki ..mari kongsi ..

Hurm...kat klinik di Damansara .. check up ..bukan aku laa ..wife ..aku kena drive sbb dia tak leh drive lg.. ponteng lagi ...pulak tu netbook aku wat hal lak ..haih ..

Sementara tunggu doc , aku g solat kat masjid berhampiran .. hurm .. alhamdulillah ..masih ramai yg ingat Tuhannya ..

Lepas solat ..aku keluar la kan ..takkan nak camping dlm tu kan ...hehe .. Belakang aku ada sorang lelaki berumur dok bercakap kat phone ..

Aku , seperti spy ..pasang telinga ..kot kot dia rancang nak rompak bank ke ..atau culik org ker...sapa tau kan ???

Hee..aku guwau jer...aku terdengar perbualan dia sbb dia ckp mmg nak kasi satu malaysia dengar ..

Tapi topik dia best ..soal rezeki .. Jangan kedekut dengan harta dunia... kita hidup tak lama ...sampai bila ak menongkat dunia katanya....

Kata kata dia membuatkan aku tersedar ...Aah kan ..rezeki kurniaan Allah ...kalau ada , ada laaa...tak da , nak wat cmana kan ?

Bila aku check kedudukan Digi aku tu ...dh jatuh no 4 .. dan aku tak kisah dah pon ... sbb apa ? Sbb tau dah sapa aku .. tak perlu menang sebarang award untuk menjadi yg terbaik kan ?
Published with Blogger-droid v1.6.8

Pengaruh Seth Tan - Nora Elena

' Ahhh..bestnya kalau dapat suami mcm Seth tu kan" ..

Tu la yg ada dlm kepala awek awek yg tonton drama tu .. tapi bg yg dah kawin , pastinya akan kata ...

" Jangan harap ada laki gini ...pupus sudah " kan kan ?

Btul ke ? Majoriti perempuan akan dpt perempuan yg lakinya garang punya ..kan kan .. Kenapa yer ?

Banyak faktor sebenarnya ..sebelum dpt , mesra alam jer... dah dpt terus jadi pendekar berantai ...

Lelaki ...ada lebih dan ada kurangnya...terimalah mereka seadanya selagi mereka mencintai dan tidak menyakiti perasaan anda..
Published with Blogger-droid v1.6.8

MYOB la woii !!!

 

MYOB atau bahasa pasarnya , LU JAGA LA HAL LU SENDIRI !! haaa… pasar sungguh kan ? Aku kata dah.. ni bukan pasar pudu punya ke.. pasar selayang punya ke …tapi ni pasar new york punya wehhh …

Sikap MYOB ni semakin ketara dalam kehidupan seharian kita…. “LANTAK LU LAH… LU YANG CARI HAL .. GUA TENGOK JER “ , senantiasa berbisik di hati kita ..

Yer , bukan semua tapi macam aku kata bilangannya semakin besar sekarang ni .. Kenapa ? Sebab takut dan malas amik tau .. Selagi tak kena kat batang hidung kita , selagi tu kita wat dek ..

Isu semalam yer .. Maaf aku asik ungkit pasal ni .. Aku tak amik pusing hal diorg ! Tapi aku amik pusing mereka yang BAKAL menjadi mangsa !! Sebelum ini aku pernah beritahu namun ada yang tidak mengendahkannya …

Dan akhirnya berlaku juga … Bila berlaku , yang amik tahu dikatakan memanaskan keadaan sedangkan mereka tahu apa yang berlaku namun ada pihak amik jalan mudah , biarkan mereka selesaikan sendiri …

Ok .. biarkan mereka selesaikan sendiri .. mmg betul … Biarkan je… Patut ke kita biarkan je ? Apa yang aku buat ialah , aku warwarkan perangai manusia yang suka amik kesempatan dalam dunia maya ni .. Bukan sekadar menipu malah ada yang salahgunakan kepercayaan rakan rakan maya ni ..

Jangan kata , “ TU LA , SAPA SURUH PERCAYA!! “ .. Lain orang lain nalurinya … Aku antara mereka yang mudah percayakan rakan rakan maya ni .. Majoriti kawan aku adalah kenalan dari dunia maya ni ..

Sebab itu aku amik pusing mengenai dunia maya ini … MAAF .. hal semalam , aku amik berat ! Sbb ianya melibatkan kawan yang aku kenal… kalau aku tak kenal , LANTAK LU ORANG LAA…. ADA AKU KISAH ????

Ada perkara kita perlu amik tau dan ada perkara , SILA NGANGA JER .. Bila tiba masanya , rasa rasanya sapa kita nak mintak tolong bila kita senantiasa amik sikap MYOB dalam dunia maya ni ??

BUKAN BIKIN KECOH !  Sila kenalpastikan erti bikin kecoh dengan amik tau dengan membaca entri tersebut betul betul …

Bila member mula berhutang ..

 

Mula mula , tolong jangan fikir entri ni nak burukkan mana mana manusia yang bergelar blogger .. Baca dan fahami .. Ini pengalaman aku sebagai seorang lelaki yang dah berumur 35 tahun ..

Bila bab duit , sapa sapa akan kelihatan menjadi musuhnya .. Bila bab duit jugak masing masing jadi buta hati .. Tak caya ? Tengok kat blog  kita tu .. Masing masing dengan iklan di blog masing masing .. kerana duit bukan ? Kerana duit kita pasang strategi ..

Ok.. tutup bab tu .. Teringat aku akan satu kisah yang ada kaitan denga hidup aku .. bab tanah , sanggup adik beradik menipu antara satu sama lain dan terlupa terus ketayap yang berada di kepalanya itu ..

Dan satu kes amat mengharukan.. seorang rakan sekolah aku yg bertaraf junior kepada aku .. Kira budak bola la ni… selepas sekolah , ilang terus .. tup tup satu hari dia jelma depan rumah aku … Aku ingatkan dia nak bertanya khabar … hurm..

Pada mulanya dia saja borak kosong.. Keje bagus gak ni.. kira ada kuasa tangkap orang ni … Tapi jenis pacak punya la.. tak kisah la janji halal kan ?

Dia bukak cerita … katanya emak wife dia sakit kat kampung .. hurm.. aku tau dah.. aku nak kena jap lagi ni .. Satu satu dia cerita .. akhirnya , terkeluar jugak .. Nak pinjam duit .. nak bayar duit kapal terbang… anak berani … hurm…

Aku tak dapat bagi banyak memandangkan aku sendiri waktu tu menganggur .. lalu dia mintak ehsan aku untuk roger kengkawan yang berada di kawasan aku tu untuk dapatkan kutipan derma baginya. ..

Pergh… kesian punya pasal …dapat gak la beratus … Dengan gembira , dia janji nak bayar semula padahal kitorang tau dah , mmg arwah terus duit tu …

Mmg benar … satu hari tu , aku terjumpa kawan dia .. aku bertanya hal mamat tu.. Kawan tu terkejut mendengar cerita aku .. hurm.. akhirnya dia bagitau , kawan tu mmg bermasalah dengan duit !! Hurm… tau dah … tapi nak kata apa .. KAWAN PUNYA PASAL !

Kadang kadang kan .. kita tak sanggup kehilangan kawan tapi rela makan hati .. Aku lain .. aku tak sanggup bagi pinjam duit aku jika aku tau dia tak mampu nak membayarnya  .. kecuali dia berterus terang .. InsyaAllah aku sedekahkan padanya ..

Janganlah membohong atas nama keluarga yg kita sayangi .. kalau nazak sangat , berterus terang .. aku percaya ada je kawan sanggup tolong .. tapi sebelum tu , tolonglah diri sendiri dengan nilaikan di mana maruah diri tu sebelum meletakkan ke bawah dengan membohongi orang lain …

SELAMAT HARIJADI , PA …

 

Buat Pembantu Peribadi Khas Segmen Blog BEN ASHAARI , Selamat menyambut ulangtahun kelahirannya yang ke 22 … haaa.. yeker 22 ??? Ke 23 ? ke 21 ? ke 19 ? aku tak sure .. tapi camana pon tetap maintain budak .. tu yang penting tu.. hahhahaha …

image

SELAMAT HARIJADI AWINGO ….

www.puterikatek.com

Tak perlu aibkan diri sendiri ...

 

Ada rakan blogger mintak aku komen mengenai satu entri blogger perempuan ni .. Hurm.. aku masuk dan aku baca .. hurmm... Setelah aku baca entrinya yang ringkas dan padat namun mengarut seperti nak menegakkan kesalahannya yang terang terang tu , aku dapati dia cuba nak mengalihkan segala kesalahannya tu kepada orang lain ..

Beginilah .. ini aku petik dari artikal DRMAZA mengenai TAUBAT yang diambil dari Al-Quran ..

“Dan mereka yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat kepada Allah lalu memohon ampun dosa-dosa mereka - dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah -, dan mereka juga tidak meneruskan (perbuatan buruk) yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya). Orang-orang yang demikian sifatnya, balasannya adalah keampunan dari Tuhan mereka, dan syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya; dan yang demikian itulah sebaik-baik balasan (bagi) mereka yang beramal” (Surah Ali ‘Imran: 135-136).

Tak perlulah nak menegakkan apa apa lagi .. Jika benar kita bersalah , minta ampun dan bertaubat .. Tak perlu nak bandingkan dengan mana mana insan di dunia ni .. Mungkin mereka sendiri pon dah insaf ..

“Sesungguhnya Allah menerima taubat seorang hamba selagi nyawa belum sampai ke halkumnya” (Riwayat al-Tirmizi, dinilai hasan oleh al-Albani).

Aku syorkan bacalah artikal DR MAZA ( link ) ini bagi mereka yang merasakan diri mereka hina dina di mata masyarakat ...

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI