Bukan mudah jadi blogger kan ?

by - Isnin, Disember 13, 2010

 

Mudah ke jadi blogger ? Apa yang susahnya jadi blogger ni ?  Banyak sangat ke rintangan jadi blogger ni ? Aduss .. kenapa blogger lain ok jer ??

MANUSIA = BLOGGER ... BLOGGER = MANUSIA .. sama jeee rintangan .. Manusia mengutuk samada belakang atau depan depan .. blogger pon gitu gak .. Sikap manusia tu tak kisah dah .. dibawa kemana mana saja mereka pergi sampaikan ke dalam dunia blog ..

Kenapa nak frust sampai tutup blog ? Tu ibarat kita kecewa jadi manusia lalu membunuh diri .. Kita harungi segala rintangan tu .. Lawan ! Tewaskan segala cabaran tu ..

Ini cuma blog .. Bezanya ialah kita luahkan menggunakan akal fikiran ... tewaskan guna ilmu pendidikan .. guna dalil ilmu pengetahuan .. Kenapa nak mengeluh lalu tewas ??

Kita ni manusia .. mereka pon manusia .. Walaupun berlainan 'benua' mereka tetap hirup udara milik Allah ... Hurm ... Buat mereka yang rasa kecewa tu , rileks dulu .. tenangkan diri .. fikirkan strategi lain ..  Bayangkan anda seorang ahli perniagaan .. Bagaimana nak majukan syarikat anda .. Tutup blog bererti anda bankrupt .. Biar setapak demi setapak .. Jangan lupa .. korang bukan nak berblog sehari jer ..

You May Also Like

28 comments

  1. abang BEN....ni mesti banayk buat kajiankan?
    pasal orang kecewa dgn blog ni...hehee

    BalasPadam
  2. salam.. de terbaca Mr Ben suka tulis cerpen ek?? post la semua daekat blog ni boleh kami baca... aray ada novel mr Ben yang dah publish ke??

    gitau ler, boleh g cari..

    cek suka baca cerpen dan novel oso dalam proses menghasilkan novel jugak

    BalasPadam
  3. kata² yg sngt brmkna.. thankxx.. :)

    BalasPadam
  4. ^^
    speechless .
    totally agree .
    and konklusinya bukan mudah jd blogger (:

    BalasPadam
  5. really2 spirit me up..thank u bro ben..gudnyte..

    BalasPadam
  6. bro Ben ni klu wat buku tip2 blogger pn cara gak..:)

    BalasPadam
  7. i loike abg ben... maju stapak ke hadapan! fighting!!

    BalasPadam
  8. bro ben...nice work...kdg2 org xsedar benda nie...kdg2 bnda yg diorg rasa xpenting tue sebnarnya byk menyedar org,,...
    we can learn something dengan baca entri entri kat blog..... konklusinya....
    cara berfikir itu mnjdikan siapa kita ...

    love bloging

    BalasPadam
  9. thx En.Ben..
    sgt suke entry ni..
    yah!!i will keep blogging :)

    BalasPadam
  10. sekali lagi analogi yang bijak untuk naikan semangat..tahniah mr.ben.

    BalasPadam
  11. nk jadi blogger pun kadang2 ada risk yang kena tempuh. its depend on that person. kena kuatkan diri bila ada prob @ masalah :D

    Pendapat anda?
    Kenangan cuti sekolah aku dulu-dulu

    BalasPadam
  12. mr.Ben....suke bace ni sbb yan ni blogger baru..minta diberi tunjuk ajar.....salam perkenalan juga buat blogger2 yang lain...pls link my http://azean-duniaku.blogspot.com

    BalasPadam
  13. betol tu broo.. 999.99% aku sokong.. jadi blogger nie dah macam maen surfing je.. ibarat tunggu ombak beasar datang.. ye la.. kalau dah jadi blog sure2 la publish entry kan.. dah publish org lak jenguk2 cam tu je.. 1 jejak ape pown tarak.. minta pandangan pun kosong je.. sedih gak kadang2.. tapi apakan daya.. tu la realiti kehidupan blogger.. nak jadi yang terbaek tak semesti nya selalu kan?? Hehehe..

    BalasPadam
  14. yup, sokong sgt entri ni en ben ! =)

    BalasPadam
  15. Salam ..
    kadang2 retired sebab letih dah. Tapi itulah .. terlalu serius dalam berblog pun leh tension gak .. lagi2 kalau ada unsur2 yang negatif datang terjah.

    Macam manusia juga .. kena kembali ke asal kejadian ler .. kenapa kita buat blog tu ... kalau kita lekat dgn tujuan kita tanpa hirau org lain .. sure akan ok punya.

    Saya pun buka tutup blog jugak .. tapi bila blog tu dah lari dari tujuan .. tukar ler ... tapi passion kepada blog masih ada ..

    http://hasrulhassan.blogspot.com

    BalasPadam
  16. betul.. betul.. frust terus tutup blog umpama bunuh diri sebab kecewa. hihi..

    hidup kena d teruskan. kalau boleh, dah kecewa tu, kena perbaiki tang mana yang tersilap, tambah tang mana yang kurang.

    enjoy blogging (^^,)

    BalasPadam
  17. mmg susah nak jadi blogger nih.. usaha lebih hasil pun lebih. :)

    BalasPadam
  18. Salam ben ashaari... moga sentiasa tenang dan damai…

    Saya amat tertarik dengan entri ini. Saya lihat ramai juga rakan blogger yang mudah mengaku kalah. Ada yang jangka hayatnya setahun. Ada 2 tahun .. yang sedihnya ada juga tak sampai setahun. Lepas itu tak ada lagi entri darinya …

    Ada sesetengah itu entrinya tak berupdate hingga beberapa bulan … hilang begitu saja tuan empunya blognya. Tapi ada yang jujur bagitau kat entri terbaru .. “maaf ini adalah entri terakhir. Bukan kerna merajuk. Bukan kerana marah …”.

    Saya juga tertanya pada diri, mengapakah rakan blogger ada yang berhenti dari berblog? Adakah kerana kecewa atau marah terhadap seseorang yang mengkritik blognya atau kerana blognya dilihat seakan-akan tidak mendapat sambutan pembaca?

    Pernah saya terbaca pada satu blog, sebelum blognya ditutup, tuan empunya blog mengatakan bahawa “sudah sampai masanya berhenti dari syok sendiri …” Syok sendiri? Mengapakah kata-kata sebegitu harus lahir dari seorang blogger?

    Bagi saya, teruskan berblog. Usah kecewa dan mengambil keputusan berhenti berblog. Anggapkah bila kita berblog, ia adalah satu kemahiran dalam usaha kita berkomunikasi dan berkongsi sesuatu dengan pembaca alam maya. Sekurang-kurangnya ada sesuatu yang kita sumbangkan kepada alam maya walaupun hanya sekelumit bicara …

    maaf kerna berbicara panjang sikit kat sini ..

    BalasPadam
  19. @Rashid Panjang tapi benar. Apapun ... keputusan mutlak bukan dari pengunjung blog atau follower atau peminat2 blog ... semuanya kepada si pemilik.

    Selagi mampu dan relevan .. ok je.

    Saya pernah tak berblog dan blog pun tutup sbb: saya dah tak ada akses internet - zaman dedulu bukan cam zaman skang .. RM68 sebulan je ... huhu

    BalasPadam
  20. buat tak tau jer... yang penting kepuasan..

    BalasPadam