Tanggungjawab BLOGGER

by - April 28, 2011

 

Alhamdulillah ... blogger sekarang mendapat tempat di hati PM kita .. haaa.. katanya blogger boleh membantu kerajaan .. Ok.. aku tamo ulas panjang bab tu.. tu boleh masuk ke politik ..

Kita , sebagai blogger .. eceh.. korang blogger ke ? Bukan ? Takpe.. sokonglah blogger ..walaupun blogger tak punya gaji tetap tapi blogger telah menghiburkan ramai pengguna pengguna internet lebih lagi di  Malaysia ini ..

Aku perhatikan di pejabat aku sendiri pon waktu lunch ramai baca blog.. Jenis blog yang berjela jela panjang lak tu .. Hurm.. pergh.. Blog aku tak nak lak diorng baca.. grrr.. haahah.. bosan la tu kot..

Bagus kan bila penulisan kita dibaca dan kemudiannya dikomen .. Dikritik tu ok tapi jgn mengeji dan mengutuk .. Tapi kalau entri tu tak betul atau terlalu kejam , tu terpulang la pada pembaca .. Sekiranya tidak , berhati perut la kan ..

Sebagai seorang blogger , penulisan kita dibaca oleh mereka .. Kadang kadang ada yang bawah umur... Kita kena tau yang itu.. maka , apakah tanggungjawab kita ?

Kita perlulah mendidik mereka secara halus ... Gaya bahasa perlulah betul .. Ni ada blogger tak abis abis memaki hamun.. Walaupun digunakan singkatan , pastinya mereka akan mencari maksudnya.. kalau budak kecik camana ? Sapa nak tanggung dosa tu ?

Kita sebagai blogger jangan lupa.. Apa yang kita tulis itulah waris kita .. waris kita kepada mereka .. Andai kita mati sewaktu tidur nanti , siapakah yang akan 'kuburkan ' blog kita ? Bayangkan entri kita yang terakhir adalah caci maki .. Gamaknya sapa yang akan tanggung dosa tu nanti ?

You May Also Like

16 comments

  1. btol tu
    masih byk perlu dinilai diri kite
    byk lagi kelemahan
    harap org y baca dpt input yang positf je

    BalasPadam
  2. bangga bila blogger dah diiktiraf msyrkat skunk..akhirnya.

    yela,,skunk ni bro byk blog2 yang suka kutuk2 maki hamun..penulisan kita mnggambarkan personaliti.jadi, jg pnulisan dlm blog sbb bkn kita sorg je bace xp satu dunia.InsyaAllah.

    BalasPadam
  3. Betul tu abg ben, ape la mereka2 nie x pk dulu sebelum buat... Amal yang baik yang disebarkan dananya akan berterusan sampai mana blogger x padam akaun... kalau dosa??? pk sndri :D

    myetech9[dot]com @ Enchik Nine

    BalasPadam
  4. xusah la katakan tentang politik sangat dalam penulisan...boleh jadi isu panas nanti...

    BalasPadam
  5. yup...semua yang kita lakukan akan dinilai termasuk tulis blog

    Bro Ben jom baca ni..panas dan hot
    Rahsia Ben Ashaari- TERBONGKAR-

    BalasPadam
  6. terima kasih di atas peringatan ni bro

    BalasPadam
  7. betul tu.

    suka penulisan dibaca.seperti dihargai.tapi bila ada yang mengeji.jatuh pula semangat.sebab tu kita kena pilih da gunakan ayat yang betul supaya hati sesiapa tak tersinggung. :)

    BalasPadam
  8. ayam pasar malam???aduyai....xpelah ayam kan mahal sekarang

    jomm baca nih...entry jumpa Ben Ashaari di pasar malam
    Terima Kasih Ben Ashaari

    BalasPadam
  9. pernah baca kat satu blog katanye gaya penulisan caci maki tu memang gaya penulisan dia..katanye lagi masing2 ada cara masing2 menulis..
    itu cara dia..
    boleh terima pakai ke alasan dia tu??

    BalasPadam
  10. aku setuju gan kau ben,
    cadangan aku kita boikot jew blog yang banyak maki-maki ini.

    BalasPadam
  11. saya stju dgn abg ben.. ada sstengh blog sy bca hanya utk dptkn kepentingn msing2 ..sampaikan ade yg dibayar 5000 sebulan..jd tak ksah la ada usur maki hamun dan sbgnya kt blog mereka,asalakn duit masuk..ish2!!

    BalasPadam
  12. betul tu abg ben..bnyk juga blog yg Jay jumpa suka mencaci maki antara blog org lain...cubalah fikir yg baca blog tu bukan semua org dewasa..budak kecik pun sekarang dah pandai bukak blog..huhu..

    BalasPadam