Bila dikudakan mereka ...

by - Ahad, Julai 10, 2011

 

Hehe.. pernah tak rasa macam dipermainkan orang demi kepentingan peribadi mereka ? Hurm.. tensen kan  ? Tak pe la.. kadang kadang kita niatkan saja bantuan kita pada mereka tu kerana Allah .. InsyaAllah lagi berkat ..

Bukan kali pertama .. bukan kali kedua.. Bukan tak tau yang kita bakal ditipu tapi tak sampai hati .. Bila menolak , rasa bersalah .. bila menerima , melampau pulak .. serba salah kan ?

Entahlah ... macam macam manusia ni.. Bila gembira , bersuka ria melupakan kita .. Bila dah tergolek , pandai pulak nak cari kita .. Kan ? Aku letih nak layan semua menda gini ..

Makin lama kita hidup , makin banyak ragam manusia kita nampak .. Makin menggeleng kepala kita .. Yelah , nak kata lebih kita ni pon ada gak kekurangannya.. cuma kita tak perasan ..

Jadi , cuba kita sama sama belek diri kita balik.. ada tak kita kudakan orang lain demi kepentingan kita sejak kebelakangan ni ? Hurm..

You May Also Like

20 comments

  1. taw takpe. slalu je lalui situasi tu

    BalasPadam
  2. erm.. sy fhm.. prnah alami bnda tu,mst smua org dh prnah alami kn..

    BalasPadam
  3. oh.. sape pula yg kudakn abg ben ni? berani betull

    BalasPadam
  4. Sabar je la dengan orang yang mcm nie...Maybe die gnkan kita utk kepentingan yang baik ..just think positive:)

    BalasPadam
  5. tak faham..-.-'

    **kena bace lg skali.. heee~

    BalasPadam
  6. pentingan sendiri dan peribadi....

    orang lain jadi mangsa??

    BalasPadam
  7. bila ada orang buat mcam tuu pada saya, saya akan think positive. saya teraniaya, dan akan teringat hadis, orang teraniaya dimakbulkan doanya.
    so just berdoa agar mereka menjdi lebih baik dan Allha buka ruang hati mereka untuk berubah. dan bila mereka ingin berubah, berilah mereka peluang. sebab ada yang ingin berubah ke arah kebaikan orang akan cak... "woooo! alim seyh!" , "ni sekejap je ni". camne diorang nak berubah. so doakan lah mereka kerana doa orang yang teraniaya insyaALLAH dimakbulkan. Amin.

    http://apekblogger.blogspot.com/2011/07/day-2-movie-yang-paling-best-pernah.html

    BalasPadam
  8. Bahaya kudakan org..nnt diri sendiri yg jatuh terlentang..huhu eh btul ke pe yg sy faham?

    yg penting kita jgn kudakan org..truskan berlari Ben..toksah naik kuda..dah laju pun larian tu..kuda pun tak sempat kejo..erkk merapu lak

    wa caya sama lu!

    BalasPadam
  9. huuuu..saye selalu diperkudakan~ nak membantah..cm x berani..takot...sian..huuu...alih2..kite yg susah..waa...sgt tertekan~ sy harap sy tidak memperkudakan owg lain..huhuh

    BalasPadam
  10. Pernah merasakan di kudakan satu ketika dahulu.. Kadang kadang niat kita ikhlas dalam berkawan,tapi ada pulak agenda di sebalik kekihlasan yang cuba di propa kan..Tapi sapelah kita nak nilai semua tu kan...Hanya yang berada di atas maha mengetahui segalanya.. =.='

    BalasPadam
  11. kat dunia buley je nk buat besar kepala ke,kuda ke. bila da kne tarik nikmat bru nak sedar diri. :D peace

    BalasPadam
  12. Mmg bila sering diperkudakan, kita akan jadi lemah, pendendam dan mungkin pemarah.Tapi, tak guna api dilawan dengan api.Baik kita jadi air yang memadamkan api walau pun ia mmg tidak mudah.

    BalasPadam
  13. saya pn ngah kene skang :) . tp, senyum jer .. nak balas , tk smpi hatii . xpe.. tggu kt akhirat jer ..

    BalasPadam
  14. saya ni bkn lah pendendam..tp jika dah terkena lbh dr sekali pasti saya tak mau terkena lagi.tp tulah..kadang2 org yg kita dah sayang dan anggap sahabat ni mmg selalu mengkudakan kita.benci lah bab2 kuda ni..suka nak pijak kepala org apasal...ini ke sahabat?

    BalasPadam
  15. Kite kena hati2 n belajo dr kesilapan lalu. jangan sampai dua kali terjatuh dalam lubang yg same..... itulah kehidupan ygamat mencabar ini. Akhir skali kita hanya mampu berserah kpd Yg Maha Kuasa..... kita mesti akur akan ketentuanNya

    BalasPadam
  16. Abg Ben jadikan ia pengalaman yang berguna k...=)

    BalasPadam
  17. Alhamdulillah...belum pernah lg kudakan orang, dan belum pernah dikudakan

    BalasPadam
  18. saya selalu kenaa...

    orang minta tolong buat tu buat ni design tu design ni...tapi bila x suka..complaints suruh buat balik buli saya. kita nak tolak rasa takut nak say NO.

    BalasPadam