" Alhamdulillah .. bertuah korang eh .. "

by - Julai 27, 2011

 

Akhirnya .. akhirnya Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT ) diberi peluang untuk menjadi guru tetap ..

Aku pernah menjadi GSTT selama 2 tahun .. 2 tahun itu adalah pengalaman yang sangat menarik bagi aku .. Aku merasa nikmatnya menjadi guru walaupun tidak nikmat sebenarnya.. Aku merasa bagaimana perasaan melihat anak murid lulus.. apakah perasaan melihat anak murid gagal ..

Apa yang sering aku buat sewaktu aku mengajar dulu ialah memberi nasihat.. aku suka bercerita pada anak-anak murid aku .. Aku sering selitkan dalam penceritaan aku itu dengan pengalaman hidup aku ..

Aku tak kisah samada mereka faham atau tidak .. tapi yang penting aku menyampaikan sebaik mungkin .. Seronok ? Aah.. seronok sehinggakan buat kali pertamanya aku dapat tekanan darah tinggi sbbnya menahan marah .. Pergh..

Hurm .. Pandangan aku terhadap guru tetap waktu itu , sangatlah rendah .. Hanya kumpulan kecil saja yang benar benar mengajar kerana minat .. Selebihnya hanya sekadar ' mengajar ' dan menghitung hari menunggu gaji .. Maaf.. itulah hakikat yang aku nampak selama 2 tahun aku mengajar ..

Dan bila aku di bilik guru .. apa yang aku nampak adalah berbeza dari apa yang mereka ajar kepada murid murid mereka termasuklah ustaz mahupun ustazah .. Cakap tak serupa bikin .. Dalam kepala aku , patutlah cikgu aku dulu kantoi bikin projek kat dalam bilik sukan .. hahaha..

Ya, skandal antara guru.. Maklumlah .. manusia .. itu je alasan yang boleh diberikan .. tak kira apa jua jawatan , kita tetap manusia dan manusia sering melakukan kesilapan ..  :)

Buat kerajaan , terima kasih kerana sudi memberi mereka peluang yang aku tunggu sejak 2003 dan 2011 menjadi realiti .. Perghhh... lama gila kan ? Haih.. sedangkan janji itu ditaburkan pada waktu itu.. Lama sungguh untuk menjadikan realiti.. Haih ..

Aku mengajar waktu itu kerana minat.. sesungguhnya aku mmg minat mengajar tapi aku tak minat politik di kalangan guru .. Pelik.. makin berilmu makin mengarut perangai .. Hurm..

Maaf.. ini sekadar pengalaman hidup aku dan pengalaman kita berbeza ...

Sumber berita : Bharian

You May Also Like

32 comments

  1. Alhamdulillah...tahniah lah buat semua GSTT....

    BalasPadam
  2. kalau abg ben jadi cikgu..pasti ramai anak murid tergoda..confirm lulus dengan cemerlang gemilang terbilang :)

    BalasPadam
  3. betul la cikgu ben..cikgu fad ni baru 6 bulan masuk sek keb..sblm ni kat sek kafa je..sek keb ni perangai cikgu mmg wat dalaman kita tercabar..sabar je la lebih baik..sbb lama lagi cf nak kena bertahan..memang budaya kat sek xbest lgsg..lg best masa cf keje kat ipd sepang dulu..keje ngan polis lg best..huhu

    BalasPadam
  4. teringat dulu cekgu tambahan muda-muda giler.... ada yg scandal lagi ngan cekgu sandaran nie

    BalasPadam
  5. pernah jadi guru sandaran tapi sekejap je...3 bulan!

    sangat seronok dan baru tahu bukan senang jadi seorang guru ni...nak bimbing anak2 bangsa menjadi insan yang berguna!

    BalasPadam
  6. tahniah kepada org yg berjaya jugak jadi guru walau tak minat... sedih woo... sy interview sampai 3 kali..last2 dia kata u r overqualified..... menyampah!.... kena luahan rasa kat blog la pasni...

    BalasPadam
  7. orang sekarang makin hari makin pelik

    semalam yuyue join segmen abg ben kan?..tukar2 link tuh..terkila cikit larh..hurmmm..

    http://pwencessyuyue.blogspot.com/2011/07/jom-tukar-linktukar-ker.html

    BalasPadam
  8. Selalu tengok cekgu kantoi dating depan mata.. Pernah sekali tu terkantoi dengan pengetua..kelam kabot masing masing nak cover line..

    Tapi cinta kecundang tengah jalan,masing2 kawen dengan orang laen,tapi cekgu dalam sekolah tu jugak ! Jodohhh.. :)

    Tahniah buat semua GSTT,bukan mudah nak dapat peluang macam nie.. Mcm Mista Sifu sendiri nak tunggu dapat merasa nikmat yg tak berapa nikmat tu pon makan taon kan..

    Hopely cekgu yang di beri peluang menjadi cekgu tu gunakan lah sebaik mungkin,bukan hanya tahu time masuk kelas,mengajar, "Kau tak faham ? Belajar sendiri sampai faham ! " Kalau ada 10 cekgu macam ni lingkop la kepala anak anak dalam Malaysia nie.. :)

    BalasPadam
  9. hehehe....tak taula...xleh jadi guru walaupun lahir pada hari guru.....xpandai kot jd guru

    BalasPadam
  10. abg ben.. macam mana nak apply jadi GSTT tu ek? huhu

    BalasPadam
  11. Memang minat nak jadi guru...tapi xde peluang lagi..doaknlah harapan dan impian dan harapan sayaa dan mak ayah saya tercapai...insyaallah..

    BalasPadam
  12. besnye!
    alhamdulillah =)
    saya nakkkkkk sgt mengajo..huuu..tapi x ade rezeki ke arah itu =(

    BalasPadam
  13. Tahniah abg! Semoga dimurahkan rezeki noh..

    Terharu abang follow blog picisan saya. ("_")

    BalasPadam
  14. guru banyak sgt kelebihan....jeles kakitangan awam yang lain huhuhu...
    Adegan Seks Ustazah Dengan Warden Terlampau

    BalasPadam
  15. abg bennnnnnn~~~..tentiu tau...terharu sgt2..yeay2!!....ehehehe..nieyh syg beben lebeyh dari yg laen nieyh...ehehehehe :)

    BalasPadam
  16. Alhamdulillah...nampaknya kegembiraan menyambut awal Ramadhan dgn khabar gembira ini pasti memberikan lagi keceriaan pd GSTT amnya.

    BalasPadam
  17. wah bestnya..tula dinamakan rezeki..

    BalasPadam
  18. betul tu..itu yang berlaku pada waktu skrg. tak tau nak cakap pe.

    MOHD NASER.com

    BalasPadam
  19. akhirnya!
    wlupun lmbt ok lah dari takde harapan kan...
    kena buat sujud syukur semua GSST & tahniah :)

    BalasPadam
  20. apapun, kerjaya guru ni mmg susah...

    BalasPadam
  21. setuju... ada yg ikhlas, ada yg ala kadar, ada yg suka sgt menyumpah2. tugas guru memang berat, tapi itu yg kita pilih maka buatlah bersungguh-sungguh. tugas guru sgt mulia hingga disebut dlm hadis & al-quran. tugas lain tak banyak pun di sebut.

    BalasPadam
  22. Guru memang ada kelebihan..bonus memanjang..cuti banyak..kalau tak keberatan,letak blog saya di bloglist blog ini kerana saya sudah lama letak link blog ini di blog saya dan saya pembaca setia blog ini.. ^_^

    Terhangat Dari Oven :
    Kawasan Melihat Anak Bulan Bagi Seluruh Malaysia !!
    Penjelasan PDRM Mengenai Isu baharuddin Ahmad!!

    BalasPadam
  23. skandal ada di mana2 .. hurmmm
    kalau jadi anak murid abg mesti kena dengar abg bebel je kan hehek

    BalasPadam
  24. syukran...akhirnya impian akk sy k=jd kenyataan....dye mau jd pendidik sejak dr bangku sekolah....bukan mcm sesetengah owg yg jd guru sbb dpt gaji tetap + pencen.....

    BalasPadam
  25. rindunye saat2 jd cikgu ganti dulu..best memang best...paling best tgk keletah budak2..really miss them..:(

    BalasPadam
  26. makin banyak la persaingan bakal2 guru.. huhu.. tapi x per.. rezeki masing2... semuanya ditentukan Dia...seorang guru itu bukan saja perlu mngajar... malah mereka perlu mendidik... guru itu perlu ikhlas dalam membimbing anak bangsa...:) kan abg ben???...

    BalasPadam
  27. Cikgu Ben.. ok what!

    Bang Ben.. ok gak!

    BalasPadam
  28. suka dengar bila cikgu bercerita...ada jugak cikgu yg mengutuk antara satu sama lain depan anak murid. Bila cukgu sama cikgu bergaduh anak murid jugak yg jd mangsa..respect kpd cikgu yg benar2 ikhlas mengajar...:)

    BalasPadam
  29. cikgu-cikgu sekolah saya pun kuat berpolitik..menyampah..

    BalasPadam
  30. emm, abang ipar saya tak dapat. dia jadi guru sandaran setahun tahun lepas. then dah x dpt sambung cntract..kecewa gak lah...so sape yg dpt ni mmg untuk gila. bersyukur dan jgn lah byk complaints.

    BalasPadam