Orang kita ...

by - Julai 24, 2011

 

imageRokok dah difatwakan haram oleh ulama .. Namun tetap diendahkan .. Tu baru ulama ..

imagegambar hiasan

Tak perlu sebarang fatwa dari ulama.. Ini adalah perintah Allah .. Diulangi , perintah itu datangnya dari Allah ... Yakni Tuhan yang disembah pada setiap saat dan setiap nafas kita .. Mengapa ingkar lagi ?

"Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Surah Al-Ahzab:59)

image Arak .. sememangnya dah haram bagi umat Islam .. Tapi ada gak yang minum .. kan ? Tapi ada yang sanggup kata lebih baik minum arak dari ...

imageDari termakan daging babi !! Kenapa ? Kata mereka , air arak leh keluar balik ... Babi , jadi darah daging ...  :) Pemikiran orang kita ... Yelah bukan semua ..

imageBerpegangan tangan bagi yang mereka yang dok bercinta tapi lom lagi 'halal' tu camana ?? 

Bagaimana pula dengan ... AMANAH ? RASUAH ? SOLAT dan banyak lagi ??  Kita pandang berat yang ringan tapi yang ringan itu tu kita pandang ringan yang berat !

Sama sama kita fikir ...aku pon kena fikir balik ... hehe..

You May Also Like

21 comments

  1. masih tiada kesedaran dikalangan umat islam, bila kita ini yg mengingatkan disuruh diam, jgn masuk campur, urusan dia dgn Tuhan tambahnye. Haih.. manusia. Peringatan utk diri sendiri gak ;)

    BalasPadam
  2. Dunia nak akhir kiamat daa..

    =)

    BalasPadam
  3. betul tue bro..
    hmm mcm org kata la..
    pegang babi boleh samak..
    pegang anak dara org xleh samak dah..tetap dosa..
    so bek pegang babi dr pompuan bukan muhrim..
    aku pown kena check balik nie..hihi..

    BalasPadam
  4. tak perlu fikir abg ben..sudah jelas lagi termaktub..masalah datang dari manusia sendiri =)

    BalasPadam
  5. sama2 lah kiter renung2kan..
    dunia ni dah makin tua..

    BalasPadam
  6. takutnya kalau Allah turunkan bala. yg kena semua, bukan yg org buat tu je kena tp kita semua pun trikut kena bala...ukan yg org buat tu je kena tp kita semua pun trikut kena bala...

    BalasPadam
  7. abg ben ni mesti merokok kan heheh

    BalasPadam
  8. tula..huhuhu.
    banyak pekara kene pk balik
    kekadang ter miss jek
    dah wat deee je
    huhuhu..
    malunye la.. =(

    BalasPadam
  9. Bila suami merokok, yg merana adalah anak dan isteri kerana terpaksa jadi perokok pasif.Dah tu, duit tentu banyak abis untuk beli rokok.

    BalasPadam
  10. masih kurang kesedaran ataupun still buat tak endah dan bz dengan keseronokan dunia...

    BalasPadam
  11. Manusia mudah lupa... melayu lagi la mudah lupa..haha..

    BalasPadam
  12. salam..semua itu terletak di tangan orang yang mengurus ~negara~..itu pandangan saya lah..jika anak2 remaja kita telah diasuh ngan baik di rumah,,tetapi cabaran hebat dan nyata adalah di luar rumah..jadi rasa takut lak bila memikirkan bila anak2 ku menginjak dewasa nanti..

    BalasPadam
  13. As Salam,

    kata pun fasa keempat dari fasa kelima..

    so,no wonder la macam2 perkara berlaku...

    Mintak Allah s.w.t jauhkan dari sebarang maksiat.amin.

    BalasPadam
  14. saling ingat mengingati..kdg2 org selalu ckp ust dan ustazah je yg tau dan patut berbicara soal agama dan hukum sbb diorg lebih arif..semua org yg mengaku dia islam wajib bertanggungjawab atas agama yg dia anut...ini kan agama yg kita, kita semua kena arif bab agama.

    BalasPadam
  15. abg ben buka fb baru ke..atau fake?

    BalasPadam
  16. biasa laa tue.. sumenyer akn berubah ble masing2 di timpa musibah.. hmm

    BalasPadam
  17. cuba perbaiki diri untuk yang lebih baik. (pesan kat diri sendiri) :')

    BalasPadam
  18. sama juga dalam filem, aksi berpegangan, cium, itu perkara biasa walaupun bkn muhrim... walhal semua umat bergelar Islam tahu akan perkara ini... x sama kalau kita menonton filem-filem iran spt filem abbas kiarostami. tiada aksi sebegitu, filem tetap bemutu dan popular... perkara ini sudah menjadi dogsa dalam masyarakat kita wlu kita tahu ia salah tapi ia diterima oleh semua pengamal media...

    BalasPadam
  19. ini lagi satu masalah orang kitakan? memanglah hidup kita, kita yang corakkan, tapi biarlah berlandaskan islam...

    BalasPadam
  20. tq sbab ingatkan abg ben..kdang2 sume ni terletak kan org 2 sndiri..wlaupon da kuar lrangan mcam2 tapi still x nak ubah..x leh nk ckap pape la..

    BalasPadam
  21. biasalh e.ben.mnusia ni bnda yg d lrg lg dia nk buat,lbh suka ikut ckp nfsu dr tunduk kata iman,bangga ilmu dunia dr ilmu akhrt,suka mndgr gosip dr mndgr kata ulama,bila d tgur katanya kubur asnig2,so jgn msuk cmpur hal org..hmm..xpela..kita doakn mg diorg insf..amin..

    BalasPadam