Itulah... bukan mudah nak jadi blogger ..

by - Selasa, Mac 29, 2011

 

Aku tak nak bicarakan mereka yang gemar memplagiat entri entri orang lain atau dok mengondem blogger lain secara terbuka.. Mmg banyak cara nak jadi blogger ni ...dan itu antaranya ..

 image

Dear Ols ♥ salam semua.. pashmina in da house.... pencinta pashmina...mari2...grab cepat...murah jek... boleh digayakan ala2 yuna or hana tajima....^_^.. sangat cantek!... PRICE : shawl hana = RM 18/pcs (update price : 27.03.11) (price not include inner) nk order??..... isi jea form kat SINI

 

Maaf.. aku beri laluan pada iklan sebentar.. ingat tv je boleh bagi iklan ke ? Aku pon boleh..Sumber pendapatan negara la katakan .. hehe..

Apa yang aku nak cuba keutarakan ialah semakin ramai punya blog.. Dan ini satu perkembangan yang amat bagus sekali bagi aku .. Makin ramai , makin meriah .. tapi berapa ramai yang serius dalam berblogging ini ? Boleh kirakan ?

Kenapa ini berlaku ? Pada pendapat aku , ini disebabkan pengaruh kawan kawan ... kedua ingin membuktikan mereka juga boleh berjaya dan juga mampu popular krana punya paras rupa ..

Tapi bila dah mula , baru mereka sedar .. bukan mudah sebenarnya lebih lebih lagi dalam usaha mencari pembaca pembaca blog mereka ..

Apakah kesilapan mereka sebenarnya ?? Pada pendapat aku .. kegelojohan mereka sebenarnya.. Sikap ingin cepat berjaya penyumbang utama kepada kegagalan mereka dalam dunia blog ini .. Mereka sangka dengan memacakkan muka saja sudah cukup memadai.. kan ?

Itu pendapat aku la.. pendapat korang lak ?

You May Also Like

32 comments

  1. yup betol,, bila dah ade pembaca banyak hati nak kena jaga,, gaya penulisan [n harus betol dan yang penting harus beramah mesra dengan bloger yang laen bukan mintak simpati betol x betol x? hahahah


    hati itu penting,, kalo niat hanya duet semata-mata tak kemana kan kan..

    nie just pendapat yart je

    BalasPadam
  2. yes u ryte. ade y berblog sbb ikut2 kwn je. pastu igt sng2 bleh dpt duet. klu tak kena gaye mmg tak dpt hape laaa...

    mcm My.. akaun masih RM2++ hahahaha...

    BalasPadam
  3. betul betul.. buat blog memang senang..xp kalau nak maintainkan blog dan pembaca serta entri memang susah...

    kena kuat semangat dan tahu jenis entry yang hendak dipost...

    BalasPadam
  4. HomaiGod!!! saye di parisss ^^ muhahhaa~

    BalasPadam
  5. setuju ngn abg ben..budak2 sekarang ni suka kn populariti...bukan semua tp sesetengah je...bila org lain buat,dia pon nk buat...bila dah bosan,tggl sepi je...dunia blog ni bukan semudah tayang muka(kalau cantik hensem lah)..tapi perlukan banyak pengorbanan...

    tu pndapat saye lah...pndapat org saye xtau..

    BalasPadam
  6. ye betoi..tp mcm saya plak, tak dapek nak serius sgt ber blogging dek kekangan masa kerja + family. blogging ni pun pd asalnya utk luahkan isi hati je..

    BalasPadam
  7. pendapatan aye tak seberapa... heheheh

    memanglah nampak macam senang jerk jadi bloger nih, tapi jangan silap yeop yong, silap buat entry kutuk2 orang kononya nak cari seo ... alih2 blog kena banned... abih.... buat lah entry selamat tanpa menyentuh peribadi seseorang secara langsung dan buat lah entry seikhlas hati tanpa niat jahat!!!
    erk

    BalasPadam
  8. memang sangat susah nak dapat reader..even dah dua tahun buat blog, tapi still x ramai reader pun..huhu..

    BalasPadam
  9. pak cik cakap : bukan semua yg kite usahakan 2.. kite akan dapat terus... macam ibadat.. Allah bagi kat akhirat... tapi ade jugak yang Allah bg cash terus kat dunia.. : )

    BalasPadam
  10. Mas bermula dari bawah...dari tak tahu langsung apa itu blog sampailah sekarang dah berjaya ada blog!

    sangat kagum dengan orang yang boleh berjaya hanya kerana ada blog, yg penting mereka ni pun bermula dari bawah...

    BalasPadam
  11. Ben, I setuju! Looks, berapa ramai serius blogger and berapa ramai pulak blogger yang sekadar nama! Nak top macam bloggers lain, apapun kita semua mula dari bawah bukan senang nak punya pembaca setia. Kan?

    Btw, congrats to new blogger. We should welcome them as our new members.

    BalasPadam
  12. aida pun mula-mula buat blog pun sebab tengok kawan-kawan ade blog macam menarik je. sampai lah ke hari ni, alhamdulillah, aida dapat berdiri sama tegak dengan kawan-kawan aida jugak yang dah lama berblog tu.

    pokok pangkalnye usaha kan abg ben! :)

    BalasPadam
  13. betul tu..ct suka yang itu..hehe..sorry...ct tak letak muka dalam blog..tak pernah buat tayangan unggul pun..hehe....susah juga nak dikenali ni..baru 2 bulan berblog...macam-macam ragam ct jumpa..ade yang bersaing cara kotor..amatlah jijiks dan menyedihkan...

    BalasPadam
  14. setuju sgt²..
    dulu sye kira nak berjaya berblogging nie senang..
    tp tgk smpi skarang..
    sye cuma ada 3 follower aje..
    keikehhh.. itu pun sedara mara..
    keiekhhh.. *nangis*..
    hahaaa.. maybe entry sye tak berapa mencabar untuk orang baca..
    tapi sye akan cube dan cube..
    mana tau nuffnang nak bagi banyak BE ..
    :)

    BalasPadam
  15. Yup..!!!

    bukan mudah berblog ni.., kalau tiada pengunjung jangan tipu la tak kecewa, itu untuk blogger yang betul-betul untuk berblog..

    tapi kalau berblog sekadar saja-saja, pasti tak kisah dengan tiada pengujung..

    kesilapan ramai blogger bagi saya ialah ramai yang cepat putus asa dan kecewa.., lagi satu tak jadikan contoh blogger yang telah berjaya.., cuba amik ilmu yang ada di blogger berjaya mcm bro ben.., dari entri dah idea dia kita boleh amik..

    kalau nk cepat memang susah..

    "orang yang berada di atas gunung sebab dia mendaki, bukan orang lain yang letakkan dia di atas gunung"

    BalasPadam
  16. Dulu masa mula2 nak buat blog memang 'rakus' sangat sbb ikut kwn2,kan..akhirnya blog tu Mami dah delete dah..lps setahun baru Mami buka blog baru dengan tujuan nak mengabadikan semua kenangan terutama ttg anak2 supaya suatu hari nanti bila dorg dah bsr cket, dorang boleh bc sdri, mcm mn ragam dorang ms kecik, apa yang ibu dan papa dorang buat utk dorang dan pastinya utk dorang ambil iktibar dari setiap apa yg berlaku sama ada baik atau buruk..Masing2 ada tujuan tersendiri dlm menulis blog ni. Yang penting niat dan jangan sesekali suka menjatuhkan maruah org lain dlm blog kita sbb manusia xde yg sempurna termasuk kita.

    *pjgnye!komen ke cerpen nih?hahaha!

    BalasPadam
  17. dulu mula-mula memang berblog sebab kawan . tapi sekarang sebab diri sendiri yang dah ketagih nak blogging :D always trying nak tingkatkan diri dalam blog .

    BalasPadam
  18. betul2...huhuhu,kalau tgk member ramai sebenarnya ada blog,tapi yang aktiv,yang selalu update sikit jep..huhuhu..

    betul gak tu,mmg susah jugk jd blogger,takut2 penulisan kita tak dapat diterima..apepun,kene ada strategi kan..heeee :)

    BalasPadam
  19. Saya setuju dengan Abg Ben, bukan mudah sebenarnya untuk mencari pembaca blog kita dan itu yang saya lalui sepanjang 2 bulan saya ada blog... Ciput jer bilangan pembaca blog saya yang setia, boleh dikira dengan jari... Tapi bermakna buat saya. Namun saya percaya... Berkat usaha kita pasti membuahkan hasil suatu hari nanti... Biarlah kita mula dari zero...Yang penting berusaha sebaik mungkin dengan jalan yang lurus...Yang penting happy...

    BalasPadam
  20. atok cakap, kalau kita mdah gagal dlm sesuatu, itu di sebab kan nawaitu kita dr awal2 lagi dah salah.

    atok cakap kat mama, mama cakap kat saya.

    BalasPadam
  21. bwa ahahah.. dorang ingat, belog sama macam facebook. kalau dekat facebook, muka beriban hansem & lawa, mesti ramai yang komen and ramai yang add *termasuk aku, wakakaka*

    tapi belog in different. tulis entry macam tulis esei masa SPm, pemeriksa tak pandang muka and siapa yg jwab tht paper, tapi pemeriksa tengok apa yg menarik dlm esei itu

    sekian la pendapat seorang remaja. wakakaka.

    BalasPadam
  22. dulu berblog sebab rasa bosan kat ofis...
    dan masa yg sama ramai gak membe ofis yg buat blog lepas tue...
    dari 12 blog yg ada, skrg nie tinggal solomolo sorang jer yg aktif dan masih bertahan...

    maaf kata...
    memang ramai blogger-blogger baru yg muncul terutamanya wanita...
    ramai yg menggunakan wajah untuk menarik minat pembaca walaupon setiap entry yang ada tidaklah seberapa intinya...
    bole lihat kat mana-mana blog wanita, pasti akan jumpa header yg berbekalkan wajah manis...
    pada pendapat solomolo, biarlah entry di dalam blog sehebat atau semanis wajah...
    barulah pendapat berblog kerana wajah akan berubah...

    BalasPadam
  23. betul gak...
    kadang2 saye pun mcm tu, tempek gambar anak2 jer tapi x ada posting menarik... tu yang x ada pengunjung tu... tapi tu la.. idea kurang la dalam kepala otak ni... nak tulis pasal apa ya? xoxo~~

    BalasPadam
  24. pendapat qaseh pulak :
    qaseh tak setuju dengan abg beng tapi sangat2 setuju hehe...

    betul abg nak cr seorg pembaca setia pun sgt susah ..hari ni dia suka hari esok tak semestinya dia suka .. macamana nak dia selalu suka .. :)

    BalasPadam
  25. Hehe..x semestinya yg letak gambar tuhs sbb nak tayang muka dia cantik k x..haha.. Kalau saya ber'blog' ni mcm kita nak share sumething yg kte rasa ikutla hepi k sedih k.. For me my blo is about me and what happenned around me.. Kalau kita pandai menggunakan blog ni ianya boleh jadi manfaat kepada kita.. melalui blog la iela bnyk taw motivasi2..then, bnyk blaja pasal bisnes..hehe..lastly, tq for sharing. =) ;)

    BalasPadam
  26. kerana blog saya digelar LONE RANGER!!! huwaaa

    BalasPadam
  27. Emm..Saya setuju dengan abg Ben tapi saya nak bagi pendapat saya jugak..hihihi..Kebanyakan blogger suka nak cepat naik..Cepat dikenali dan bersikap gelojoh..Kalau nak diikutkan semua tue sebenarnya bergantung pada potensi yang ada pada diri kita & cara kita hidangkan makanan pada tetamu yang hadir..Kita bukan mahukan followers yang ramai tetapi trafik..Bila trafik tinggi maka follower tue akan ikut dengan sendiri & semulajadi..Pastue bukan sebab minat tetapi terikut..Saya pernah baca satu buku motivasi karya siapa tak ingat tapi bertajuk "dare to failed"..Dia kata kalau kita terus menaik macam roket & one day kita jatuh,kita pasti akan terus tak boleh bangun sebab kita tak biasa dengan kesusahan dan kepayahan..Pastue kita dah biasa dengan rasa mudah sampai kita tak biasa dengan rasa susah..Orang sekarang kata "stim tue xde"..hahahaha..Jatuh bangun tue xde..

    BalasPadam
  28. as salam..

    kesilapan?
    hm..paling ketara, sekadar singgah je.haha~ok2. gurau je.kuat blogwalking tapi kurang blogchatting. takde sesi beramah mesra.hoho~

    penulisan, idea semua tu dalam entri, memainkan peranan yang penting~.
    macam encik ben cakap, kalau dalam sehari tu entri kosong je, sapa nak layan kan~ selang selikan~.

    macam kes saya, kalau betul2 free, takde kekangan masa untuk kerja, boleh je maintain blog supaya jadi ceria semula.yang penting, tak putus asa. usahah. dan niat tu, kena kuat.

    tang muka, no komen. tiada prejudis.

    BalasPadam
  29. Hmm stuju ngn pndapat abg Ben.. Berblog sbnrnya tak mudah, masih bnyk yg kena belajar sebenarnya.. Apa yg penting jdkan bloger OTAI sbg sumber inspirasi :)

    BalasPadam
  30. hahaha... saya dah lama berblog. tapi kejap2 closekan blog. Bukan sebab takder readers or aper. Sebab utama adalah malas. Malas sebab dah takder benda nak cerita sgt. sebab kedua, pernah dapat komen daripada non-muslim yang tak bleh nak dikawal kesan emosinyer. Time nih saya aktif dalam blog berbentuk Islamik. Sebab lain, pernah rasa, tidak menjadi diri sendiri di dalam blog. Tapi, disebabkan saya still suka dgn dunia blog ni, maka, saya teruskan juga. Buat blog baru. Kalau tak suke dah, delete jer lar. Ada readers or not. Itu letak tepi. Kalau ada, Alhamdulillah. Kalau takder, bukan saya susah pun.

    Tak susah nak jadi blogger. Once you have a blog, it means you are already a blogger. Yang susah adalah nak jadi blogger glamer, femes dan dikenali ramai.

    Sekadar pendapat saya.

    BalasPadam
  31. betul tuh en.ben sgt setuju!! sekarang pong makin ramai yang kadang-kadang tak jadik diri sendiri sebab taksub dengan populariti dengan berblog nih..

    BalasPadam