Mereka kata wanita melayu sombong dan ego ..

by - Selasa, Disember 14, 2010

 Sebelum aku mulakan topik ni .. pe kata kita hayati lirik lagu GADIS MELAYU ni ..

Siapa bilang gadis melayu tak menawan
Tak menarik hati, tiada memikat
Kalaulah memang tak mungkin aku tertarik
Kalaulah sungguh tak mungkin aku kan jatuh
Aduhai... lemah lembut gayanya
Serta manis senyumnya
Hitam pekat rambutnya
Ayuh ambil si dia
Di antara gadis gadis seluruh dunia
Tiada yang sehalus mulus oh setulus dia
Di antara gadis gadis seluruh dunia
Tiada yang sehalus mulus oh setulus dia
Budi bahasanya, pandangan matanya
Sentuhan jiwanya membuatku terlena
 
Zaman skang ni la kan .. korang rasa la kan ... hurm.. Wanita melayu ni makin sombong dan jual mahal sehinggakan ada lelaki melayu terpaksa mencari jodoh ke negara asing lak .. Yeker gitu ?

Ada yang akan kata , ala .. perempuan pon leh buat gitu .. ingat perempuan tak leh kawin ngan lelaki warga asing keerr .. Ye, tau. kot ye pon jangan la sampai ke LOMBOK ..

Lebih lagi skang ni wanita melayu ramai yang bekerjaya tinggi ... Gaji beribu ribu lemon jauh tinggi dari lelaki sehinggakan ada yang dah berkawin pon tak kisah nak bercerai sbb dia mampu sara dirinya sendiri malah dengan bangga memberitahu , selama ini pon dia yang menguruskan rumahtangga sebab gaji suaminya cukup untuk dia sorang jer .. Hurm..

Camana tu ? Tapi kenapa sombong ngan lelaki melayu jer ? Bila ngan orang asing contoh la kan ... maaf yer .. cam mat salleh ala ala muka keanu reeves gitu .. cair beb ... meleleehhh... sanggup buat apa saja asalkan dapat kawin .. Hurm.. Tak kisah sebenarnya bagi aku.. Kawin dengan apa bangsa sekali pon ok.. asalkan ISLAM .. kan kan ?

Persoalannya disini , benarkah wanita melayu semakin sombong dan jual mahal ? Kenapa dan mengapa ?

Haa.. satu lagi .. benarkah lelaki melayu ni tak romantik ? Nak romantik camana eh ? hahahha...
Whopss.. harap jangan ada yang terasa .. bukan nak memperlekehkan sapa sapa .. memandangkan isu lelaki melayu skang ni dah memandang ke Maghribi untuk mencari pasangannya .. Hurm..
OK..sebuah artikal dari DRMAZA.COM untuk renungan bersama ..
 
Galakkan Perkahwinan Campur Untuk Keharmonian Kaum

Kahwin boleh menjadi salah satu faktor mendekatkan hubungan antara dua pihak, bahkan antara kaum. Dalam sejarah bukan sedikit perkahwinan telah menjadi faktor perdamaian dan interaksi harmoni antara budaya dan kaum. ‘Kahwin campur’ ataupun kahwin rentas kaum adalah kahwin antara pasangan yang berbeza kaum, seperti kahwin antara melayu dengan cina, atau melayu dengan india atau selainnya. Dalam konteks negara seperti Malaysia, saya berpendapat kita amat wajar menggalakkan perkahwinan yang seperti ini. Ini kerana ia boleh mendekatkan antara kaum dalam negara ini. Namun, perkahwinan tersebut perlu memastikan nilai-nilai yang berikut;

1. Bagi muslim, hendaklah dipastikan keislamannya terpelihara. Bahkan dia wajar menunjukkan contoh pegangan dan akhlak yang baik kepada pasangannya. Sikap dan teladan yang buruk akan menyebabkan salahfaham terhadap Islam.

2. Perkahwinan antara kaum hendaklah tidak bersifat menghapuskan budaya dan nilai positif yang dimiliki oleh sesuatu kaum. Setiap pasangan berhak mengekalkan budaya dan adat resam kaumnya yang baik. Hendaklah setiap pasangan meraikan warisan dan budaya pasangannya yang tidak bertentangan dengan prinsip-prinsip yang dipegang. Memaksa seorang cina menjadi ‘melayu’ atau melayu menjadi ‘cina’ selepas perkahwinan adalah tindakan yang salah dan tidak membawa keharmonian kaum.

3. Perkahwinan antara kaum patut dijadikan kesempatan memahami dan mempelajari nilai-nilai mulia yang dimiliki oleh setiap kaum bukan menghapuskan identiti kaum. Dengan itu, setiap kaum akan hormati dan cuba memahami kelebihan dan kekurangan yang dimiliki lantas melaksanakan apa yang Allah firman: (maksudnya):

Wahai manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan. Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha mendalam pengetahuanNya. (Surah al-Hujurat: 13).
4. Fahaman agama yang sempit seperti menghalang pasangan yang menganut Islam berhubung dan berbuat baik kepada keluarga asalnya, menziarahi mereka atau menafikan nama keluarga seperti menukar nama ‘bapa’ adalah sesuatu yang tidak diajar oleh Islam. Bahkan nas-nas Islam menyanggahi hal tersebut. Ia adalah ‘kesempitan pemikiran setempat’ yang patut digugurkan dari masyarakat kita. Ia antara penghalang keharmonian kaum dan agama.

5. Perkahwinan campur hendaklah bebas dari anggapan bahawa sesuatu kaum lebih mulia dari kaum yang lain hanya atas faktor keturunan semata. Sabda Nabi s.a.w

“Wahai manusia! Sesungguhnya tuhan kamu sama, bapa kamu sama (Adam). Ketahuilah! Tiada kelebihan orang arab ke atas ‘ajam (yang bukan arab), atau ‘ajam ke atas arab, atau yang berkulit merah ke atas yang berkulit hitam, atau yang berkulit hitam ke atas yang berkulit merah melainkan ketakwaan” (Riwayat Ahmad dan al-Baihaqi, dinilai hasan oleh al-Albani).

Maka, tidak boleh ada dalam perkahwinan campur itu pemaksaan budaya sesuatu kaum terhadap kaum yang lain.

Jika hal-hal ini dihayati, perkahwinan campur boleh membantu mengeratkan hubungan antara kaum. Justeru itu, kita patut menggalakkan ia berlaku. Golongan berpengaruh dan kerajaan hendaklah menggalakkan hal ini. Bahkan insentif tertentu patut diberikan kepada pasangan yang ingin berkahwin rentas kaum seperti ini.

You May Also Like

26 comments

  1. haish sapelaa cakap camtu tu En ben.. Romantika tidak pada semua kot..;)

    BalasPadam
  2. Bukan sebab sombong En.Ben tetapi kebanyakan lelaki melayu berkawan disebabkan duit.Cari isteri yag bergaji lumayan tetapi diri sendiri menjadi beban.Daripada hidup bersama lelaki tak boleh diharap, baiklah hidup sendiri.Tentang orang asing, itu dah jodoh kot.

    BalasPadam
  3. hmm..xsmue la incik ben..
    kdg2 sbb terlalu kecewa membuatkan dyorang fikir mcmtu..
    klu nak ckp pasal faktor kerjaya pun boleh jugak sbb wanita sekarang lebih berjaya..tak gitu..?hehe..
    hmm..lagi satu, masih memilih utk mencari teman hiudp yg boleh membimbing bukannya sekadar suka2 :))

    BalasPadam
  4. terlalu subjektif nie...btol ker aku eja nie..hehe..

    pergaulan tue yg penting...jgn terpesong sudah..

    peace..(~_^)v

    BalasPadam
  5. hehe it depends on individuals. Ada wanita yg memang bodoh sombong dan bermegah dgn gaji yang besar tapi pada masa yg sama ada lelaki yang kurang berusaha..huhu. Erm kadang2 mungkin jugak terlalu berhati2 atau ade sejarah silam membuatkan sesetengah wanita melayu 'sombong' dan lelaki melayu 'tak romantik' hehe. (Saya setuju dgn nadzirah pasal memilih teman hidup yg boleh membimbing tu :))

    Kahwin campur..asalkan sesama Islam tak jadi masalah. Alangkan kahwin sesama melayu pun berantakan kalau kurang sefahaman huhu.

    BalasPadam
  6. sombong + ego mmg dh ramai .. yg x tau malu lagi lerrrrrrrrrrrrrrrr makin ramai ..
    pempuan zaman now days ni mmg dh xdak segan silu dh ..

    hope fmily akan lebih kan ajaran agama di rumah ...

    * mana list blog zura?? xdak dh kaaaa

    BalasPadam
  7. emm rasanya bukan sombong..
    berhati-hati rsanya..

    BalasPadam
  8. abg ben
    sebnarnya sikap lelaki melayu tu sendiri la..sorry to say yer..kawan2 Lisa ramai yang tak kahwin lagi sebab hidup asyik la nak tanggung lelaki..boleh dikatakan mmg gadis melayu macam dah tawar hati nak kahwin ngan sebangsa..lagi satu..ramai lelaki melayu sekarang suka kerja cari mereka bukan mereka cari kerja..

    BalasPadam
  9. hurmmm.. klu melayan dikatakan gatal plak tp klu x dilayan dikatakan sombong, camne tu? ish3.. apa2 pun bergantung pd niat la yer..

    BalasPadam
  10. kena memilih utk kebahagiaan masa depan.hihihii.taste saya tak hensem takpe janji pandai & bijak sbb nak anak pun bijak.hihihhii.Alhamdulillah mmg dpt pon.hahahaa

    BalasPadam
  11. ai tak sombong. cuma ai malu.

    hahahaa...wah ben...dah dkt 6 ribu ni!

    BalasPadam
  12. bukan sombong sebenarnya.. tapi mungkin approach yang lelaki tu guna kurang menarik... lagipun bukan semua perempuan melayu tertarik dgn lelaki asing... segelintir je tu..

    BalasPadam
  13. Wanita yang berkerjaya bukan sombong Ben. Ni gara2 laki takut nak dekat sebab takut nanti kawin, isteri lebih berkuasa. Jadi, yang berkerjaya dan duit berkopak2 beralih pada lelaki asing. Tapi depa pun ada kelemahan, bijak akademik tapi bab asmara cair. Kita manusia, masing2 ada kekurangan. Lebih kat len, kurang kat len. Yang ikut laki LOMBOK ni rata2 budak2 masih mentah. Bertindak tak pikir salah betul. Yelah kena panah cinta, tak dak nak pikir family dah. usia sebegitu lebih nak keseronokan.

    BalasPadam
  14. dunia yg smkin global dan pkahwinan 2 bdaya xdpt delakkan.Namun stiap pasangan hendak sling btolak-ansur dan memahami krn pcntuman 2budaya blh mgundang mslah dan menimbulkan byk koflik jika tiada persefahamam. :)

    BalasPadam
  15. s0mb0ng???
    rasanya x k0wt...
    lau daa knl bt0l2 baru tau s0mb0ng kew x..jd d0nt judge the b0ok by its c0ver..bt0l x?? hihi
    lg 1 kdg2 owm laki nie suke amik kesempatan k0wt sbb 2 p0mpuan lbey ske berjg-jg..bknnyer s0mb0ng..
    =)

    BalasPadam
  16. sombong bertempat xpe...hehe xsemua sombong..kalau pndai mengayat n kena pd tempatnye mmg xsombong...wanita ni kan lembut...kalau duk atas moto duk piwit2...mau pekong ngan selipar tas muke..huhuh..pilihan tu pun penting..kalau juz kawan2 xsombong pun...kalau nak mengambil isi hati tu kne buat pilihan yg betul2 ye x?takut kat org asing...tgk badan pun dah pengsan haha...

    BalasPadam
  17. saye tak rase gadis mlayu sombong. saye rase mereka jual mahal. sebab kalau tak jual mahal nanti orang kate gadis mlayu murah plak.hohoho. merry christmas

    BalasPadam
  18. lelaki melayu tetap di hati.. (>_<)

    BalasPadam
  19. Salam..mmm ikut pglaman aku kt msia nie klau buka aje cite psal boys n girls msing2 xnk kalah sama2 ego.mne ade manusia yg perfect kt dunia nie..klau dh kturunan adam hawa ade lah pro n con..accept yg ego tahap gunung everest..stay peace bro n sis ;-)

    BalasPadam
  20. 1 lgi bab kwin cmpur nie from my personal of view..nothing special about it..ibu aku pn bkn org melayu..basiclly manusia asal dri adam n hawa..accept bgi pngikut carles darwin..kdudukn geo n iklim dunia mrevolusi kn fzikal manusia..as a result ada african,european,asian n sbg nye..soo is just like back 2 the roots..why think complicated.. We all just the same..ok stay peace ;-)

    BalasPadam
  21. Bagi aku...darjad pompuan rendah banyak dari lelaki...sebab pompuan akal satu nafsu sembilan..lelaki nafsu satu akal sembilan..sebenarnya lelaki hebat berlambak dari pompuan...lelaki mencipta TAMADUN,kenderaan,barang eletronik seperti computer,laptop dn berlambak lagi..makanan yang sedap sedap di dunia ini adalah ilham lelaki..baju seluar yang betina pakai hari ini adalah dari idea lelaki..lantai moozart yang betina tengah pijak ini adalah idea lelaki..phone,internet,laptop,tablet yang betina tengah renungkan hari ini adalah iidea kami(lelaki)..pampers betina pakai hari ini ketika betina datang haid lelaki juga yabg cipta iaitu ketika betina sedang jadi bangkai bernyawa..kenapa betina betina melayu darjad rendah akal satu nafsu sembilan tidak renungkan HAKIKAT ini??..betina betina melayu akan mampus disembelih seperti babi hutan ketika terjadinya perang..waktu itu betina melayu yang ada pada hari ini akan sedar betapa rendahnya martabat wanita ketika jadinya perang yang akan tiba...sebab itu orang tua tua dulu tidak mahu ramai anak.perempuan..sebab anak pompuan lebih berat(sang sial)dari lelaki...lelaki bila matang...dosa dia tanggung sendiri..betina pulak selagi dia tak kahwin..selagitu lelaki kena tanggung dosa(sial)nya..terutama kalau dapat anak lesbian...sampai mampos lelaki kena tanggung dosa pompuan lesbian sebab pompuan lesbian confirm tak kahwin..harini dah berapa ramai pompuan melayu lesbian....itulah ada pepatah orang cakap...bumi malaysia akan dipenuhi sial sekiranya betina melayu dan lesbian lebih dari lelaki melayu...malangnya lelaki lelaki atau pemimpin pemimpin dunia hari ini terkenal.dengan dayus..betina akan besar kepala apabila terjadinya lelaki dayus..dan betina betina melayu hari ini suka pada lelaki lelaki dayus...sumpah aku tak tipu..wanita melayu tidak seharusnya membuang anak lelaki..kalau nak buang anak...buanglah anak perempuan dalam parit ke longkang ke dari tingkat 80 ke..tapi jangalah buang anak lelaki kerana anak lelaki akan bela nasib perempuan yang melahirkanya..(anak lelaki anak harapan)..perempuan melayu memang sombong dan ego...ini adalah disebabkan kurangnya lelaki menumbuk,memijak kepala atau kencing di atas muka wanita melayu pada hari ini...oleh itu terjadilah besar kepala wanita melayu kerana D. A. Y. U. S nya lelaki pada hari ini..wanita melayu pada hari ini tiada sifat sebagai seorang kakak atau ibu..mereka tidak perlukan zakar dan mereka suka pada lesbian...kepada lelaki lelaki melayu...nasihat aku kepada lelaki lelaki melayu yang bukan dayus..jika melahirkan anak perempuan melayu...maka blenderlah mereka supaya dapat mengurangkan wanita melayu di tanah malaysia ini..atau musnahkanlah wanita melayu.bunuhlah mereka semasa mereka dilahirkan...wahai lelaki,kahwinlah kamu dengan perempuan bangsa lain...banyak lagi bangsa lain yang bagus bagus dari betina melayu..betina betina melayu tidak sumbang apa apa kepada lelaki melayu..dan mereka cuma bangkai bernyawa yang sedang menunggu hari kemampusan mereka ketika terjadinya perang..aku tidak sabar melihat apabila wanita melayu bertudung baju ketat ditikam..ditumbuk..dilutut tulang rusuk.mereka sampai patah....aku juga teringin melihat wanita melayu apabila ditikam...apa reaksinya...aku ulang lagi sekali..wanita melayu tak sumbang apa apa untuk lelaki melayu sejati..mereka ramai lesbian..kalau taknak melihat negara tercinta ini dipenuhi laknat sial oleh perempuan melayu.... muka mereka sehingga pecah..tendang perut mereka sehingga usus mereka pecah..ketika mereka sedang menggelupur menahan kesakitan...panggilah budak budak lelaki berumur 6,7 tahun untuk lompat ramai ramai di atas perut dan kepala mereka...ini menunjukkan perempuan tiada sifat kakak dan ibu terhadap budak budak itu

    BalasPadam
  22. Bagi aku...darjad pompuan rendah banyak dari lelaki...sebab pompuan akal satu nafsu sembilan..lelaki nafsu satu akal sembilan..sebenarnya lelaki hebat berlambak dari pompuan...lelaki mencipta TAMADUN,kenderaan,barang eletronik seperti computer,laptop dn berlambak lagi..makanan yang sedap sedap di dunia ini adalah ilham lelaki..baju seluar yang betina pakai hari ini adalah dari idea lelaki..lantai moozart yang betina tengah pijak ini adalah idea lelaki..phone,internet,laptop,tablet yang betina tengah renungkan hari ini adalah iidea kami(lelaki)..pampers betina pakai hari ini ketika betina datang haid lelaki juga yabg cipta iaitu ketika betina sedang jadi bangkai bernyawa..kenapa betina betina melayu darjad rendah akal satu nafsu sembilan tidak renungkan HAKIKAT ini??..betina betina melayu akan mampus disembelih seperti babi hutan ketika terjadinya perang..waktu itu betina melayu yang ada pada hari ini akan sedar betapa rendahnya martabat wanita ketika jadinya perang yang akan tiba...sebab itu orang tua tua dulu tidak mahu ramai anak.perempuan..sebab anak pompuan lebih berat(sang sial)dari lelaki...lelaki bila matang...dosa dia tanggung sendiri..betina pulak selagi dia tak kahwin..selagitu lelaki kena tanggung dosa(sial)nya..terutama kalau dapat anak lesbian...sampai mampos lelaki kena tanggung dosa pompuan lesbian sebab pompuan lesbian confirm tak kahwin..harini dah berapa ramai pompuan melayu lesbian....itulah ada pepatah orang cakap...bumi malaysia akan dipenuhi sial sekiranya betina melayu dan lesbian lebih dari lelaki melayu...malangnya lelaki lelaki atau pemimpin pemimpin dunia hari ini terkenal.dengan dayus..betina akan besar kepala apabila terjadinya lelaki dayus..dan betina betina melayu hari ini suka pada lelaki lelaki dayus...sumpah aku tak tipu..wanita melayu tidak seharusnya membuang anak lelaki..kalau nak buang anak...buanglah anak perempuan dalam parit ke longkang ke dari tingkat 80 ke..tapi jangalah buang anak lelaki kerana anak lelaki akan bela nasib perempuan yang melahirkanya..(anak lelaki anak harapan)..perempuan melayu memang sombong dan ego...ini adalah disebabkan kurangnya lelaki menumbuk,memijak kepala atau kencing di atas muka wanita melayu pada hari ini...oleh itu terjadilah besar kepala wanita melayu kerana D. A. Y. U. S nya lelaki pada hari ini..wanita melayu pada hari ini tiada sifat sebagai seorang kakak atau ibu..mereka tidak perlukan zakar dan mereka suka pada lesbian...kepada lelaki lelaki melayu...nasihat aku kepada lelaki lelaki melayu yang bukan dayus..jika melahirkan anak perempuan melayu...maka blenderlah mereka supaya dapat mengurangkan wanita melayu di tanah malaysia ini..atau musnahkanlah wanita melayu.bunuhlah mereka semasa mereka dilahirkan...wahai lelaki,kahwinlah kamu dengan perempuan bangsa lain...banyak lagi bangsa lain yang bagus bagus dari betina melayu..betina betina melayu tidak sumbang apa apa kepada lelaki melayu..dan mereka cuma bangkai bernyawa yang sedang menunggu hari kemampusan mereka ketika terjadinya perang..aku tidak sabar melihat apabila wanita melayu bertudung baju ketat ditikam..ditumbuk..dilutut tulang rusuk.mereka sampai patah....aku juga teringin melihat wanita melayu apabila ditikam...apa reaksinya...aku ulang lagi sekali..wanita melayu tak sumbang apa apa untuk lelaki melayu sejati..mereka ramai lesbian..kalau taknak melihat negara tercinta ini dipenuhi laknat sial oleh perempuan melayu.... muka mereka sehingga pecah..tendang perut mereka sehingga usus mereka pecah..ketika mereka sedang menggelupur menahan kesakitan...panggilah budak budak lelaki berumur 6,7 tahun untuk lompat ramai ramai di atas perut dan kepala mereka...ini menunjukkan perempuan tiada sifat kakak dan ibu terhadap budak budak itu

    BalasPadam
  23. Sifat negatif perempuan melayu zaman sekarang

    1)terkenal dengan bodoh sombong
    2)pakai tudung baju ketat(hanya mainan nafsu untuk aku...untuk korang aku taktau)
    3)setiap perempuan melayu zaman sekarang adalah lesbian
    4)hati busuk(lagi busuk dari bangkai 1000 tahun),
    5)tiada! hati perut,tiada perasaan,berhala bertudung baju ketat
    6)tiada sifat penyanyang
    7)tidak pada makluk bernama lelaki(tetapi lelaki dayus suka mereka
    8)hati babi bertudung(kalau ada)lagi cantik dari hati perempuan melayu bertudung
    9)setiap perempuan melayu nak lelaki pandang mereka untuk jadi glemer..tetapi mereka tidak memandang lelaki..(lelak dayus pon harus mati juga)
    10)tiada sifat seorang ibu atau kakak
    11)hidup dipenuhi sial dan laknat serta durjana
    12)perempuan melayu selalu berlakon yang mereka ini bukan lesbian..dengan cara memakai tudung..sebenarnya setiap perempuan melayu zaman sekarang adalah lesbian
    14)pemalas,
    15)sila baca nomber lima belas ini dengan teliti..perempuan melayu zaman sekarang berkahwin dengan lelaki melayu adalah diatas dasar paksaan ibu bapa,supaya tidak diumpat oleh orang orang kampung yang mereka ini lesbian...tetapi'setiap perempuan melayu zaman sekarang adalah lesbian'
    16)mereka kencing dengan berdiri kerana mereka sangkakan darjad mereka sama tinggi seperti lelak1..hahahaha..(barua punya betina melayu)
    17)cetek ilmu...(kalau korang tak percaya yang betina melayu ni cetek ilmu...cuba korang tanya betina betina melayu...apsal pakai tudung tapi baju ketat??confirm diaorang takde jawapan...jawapan diaorang ialah 'punya pasal arr'...hahahaha pompuan melayu makhluk paria alam)
    18)mereka makluk sampah sampah masyarakat
    19)PEREMPUAN MELAYU ZAMAN SEKARANG ADALAH BINATANG..PEREMPUAN DURJANA


    sifat positif perempuan melayu zaman sekarang

    1)tidak makan babi


    Cara menyelesaikan mereka dari besar kepala

    1)menumbuk muka mereka dengan sekuat hati
    2)blend mereka kedalam blender jika kamu dikurniakan anak perempuan
    3)jangan pandang mereka..biar mereka pandang kita(ingat..mereka tiada apa yang menarik dan cuma alat pemuas nafsu...ingat sama darjad mereka rendah)
    4)mereka cukup takut zaman jauhiliah dibangkitkan semula iaitu bila dilahirkan anak perempuan..WAJIB dibunuh..hahahahahaha
    Hambakan mereka..rantai dileher mereka seperti anjing dirantai,maki hamun mereka dengan sekuat hati
    5)tindas spisis perempuan melayu

    BalasPadam
  24. Diatas ini adalah contoh mengapa perempuan sombong dgn lelaki. Lihatlah, sangat tidak profesional dan cetek ilmu sehingga memaki mahkluk Allah.

    BalasPadam
  25. i'm a bumiputera man, had sex with 29 vanitha india & sri lanka. i found vanitha south asia very beautiful, very affectionate & sensual.

    BalasPadam
  26. walaubagaimanapun saya masih tertarik dengan wanita austronesia selagi ia tidak kelihatan seperti cina atau negro

    BalasPadam